InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Minilening: voordelen en nadelen van het minikrediet

Minilening: voordelen en nadelen van het minikrediet

Minilening: voordelen en nadelen van het minikrediet Stel je bent op het einde van de maand een beetje krap bij kas en je hebt dringend geld nodig om een aankoop te doen. Het duurt nog heelwat dagen voordat je loon gestort wordt, maar toch wil je het geld nu gebruiken. Dan heb je de optie om een minilening of een minikrediet aan te gaan. Het grootste voordeel van de minilening is dat je in een oogwenk geld op je rekening gestort krijgt, zonder dat getoetst wordt of je bij het BKR geregistreerd staat. Nadeel is wel de hoge rente van de minilening. Wat zijn zoal de voordelen en nadelen van de minilening?

Dringend geld nodig

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt dat hij of zijn net wat geld tekort komt om dingen te kopen of simpelweg om de maand rond te komen. Als je dringend geld nodig hebt, dan is het een optie om geld te gaan lenen. Een van de meest voor de hand liggende leningen is dan de minilening of het minikrediet, bijvoorbeeld bij:
  • saldodipje.nl
  • voorschotje.nl
  • minilening.nl
  • ferratum.nl
  • cashper.nl

Minilening kenmerken

Het belangrijkste kenmerk van de minilening of het minikrediet is dat het om een kleine lening gaat, zoals de naam al doet vermoeden. Een minilening is beperkt wat het bedrag aangaat, en ook de terugbetaling van de lening moet sneller gebeuren dan bij een reguliere lening. Doorgaans is die termijn gesteld op 30 à 40 dagen. Bijzonder aan het minikrediet is dat een registratie bij het BKR geen cruciaal criterium is bij de beoordeling van de leningaanvraag.

Aanbieders minikrediet

De snelle opmars van het internet heeft ervoor gezorgd dat ook op het vlak van leningen een uitgebreide markt online is ontstaan. Op het internet zijn de aanbieders van minileningen haast als paddenstoelen uit de grond geschoten. Belangrijk hierbij is om alle kredietverstrekkers grondig te bekijken en niet te snel een keuze te maken, hoe dringend je het geld ook nodig hebt. De respectievelijke verstrekkers van minileningen kunnen onder meer verschillen qua maximumbedrag, rente, kosten en het tijdsbestek waarmee het geld op je rekening wordt gestort.

Minilening voordelen

Geen BKR

Bij minileningen wordt niet nagegaan of je al geregistreerd staat bij het BKR. BKR-toetsingen gebeuren immers alleen maar bij leningen vanaf 750 euro. Andere lopende leningen of BKR-registraties zijn dus van geen enkel belang.

Snel geld

Een minilening aanvragen kan op een heel praktische en makkelijke manier gebeuren via sms of via internet. Je vult je gegevens in en in een mum van tijd staat het geld op rekening. Als je leningaanvraag snel wordt aanvaard, kan het geld al binnen de 24u op je rekening terechtkomen. Deze snelheid is een groot voordeel voor wie dringend geld nodig heeft.

Minilening nadelen

Rente en kosten

Als je een minilening aangaat, heb je het voordeel dat je geld snel gestort wordt op je rekening. Hier staat wel tegenover dat kredietverstrekkers hoge kosten of een hoge rente kunnen aanrekenen. De rente van een minilening kan rond de 10% liggen. Afhankelijk van de verstrekker van de minilening kan het zijn dat de kosten hoog kunnen oplopen. De voorwaarden van de minilening moet je bekijken per kredietverstrekker voordat je een minilening afsluit.

Beperkt bedrag

Een minilening is een manier om geld te lenen maar is beperkt wat betreft het geldbedrag. Er zijn al minileningen vanaf 50 euro, maar het maximumbedrag van de minilening is vastgesteld op 750 euro. Tegelijk wordt vereist dat je het geleende bedrag snel terugbetaalt, vaak al binnen enkele weken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://lenengeld.eu/minilening/, bezocht op 20/09/2015.
  • https://www.ferratum.nl/, bezocht op 20/09/2015.
  • https://www.cashper.nl/, bezocht op 20/09/2015.

Reageer op het artikel "Minilening: voordelen en nadelen van het minikrediet"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!