Maximum Kredietvergoeding bij flitsleningen

Maximum Kredietvergoeding bij flitsleningen Een flitslening is een lening die vaak makkelijk en snel kan worden afgesloten via het Internet en via SMS, waarbij de lener binnen 10 minuten een klein bedrag van tussen de 50 tot 300 euro op zijn rekening krijgt. Deze leningen staan bekend als dure leningen, maar sinds 1 juni 2011 zijn de regels aangescherpt.

Flitslening

Een flitslening, ook wel minilening genoemd, is een al bekend begrip in de financiële wereld en wordt de laatste jaren steeds populairder. Het grootste voordeel van deze lening is dat deze snel en relatief makkelijk kan worden afgesloten en binnen 10 minuten het geleende bedrag op de rekening kan staan. Het grootste nadeel van deze leningen wordt vaak de hoge kosten genoemd. Enkele aanbieders berekenen kosten van rond de 20% van het geleende bedrag of zelfs hoger voor een leenperiode van een maand. Daarnaast gelden vaak nog andere kosten als SMS kosten en verborgen kosten als men de lening niet op tijd kan terugbetalen.

Waarvoor wordt een flitslening gebruikt?

De reden waarom de meeste mensen een flitslening afsluiten is dat het vooral gebruikt wordt als overbrugging van een periode waarin men tekort heeft aan geld. Vaak wordt een flitslening gebruikt aan het einde van de maand wanneer men niet aan zijn of haar verplichtingen kan voldoen. De flitslening wordt dan terug betaald wanneer men bijvoorbeeld het salaris heeft ontvangen.

Maximum kredietvergoeding aangescherpt

In de politieke en de financiële wereld is al veelal kritiek geuit op deze flitsleningen door de hoge kosten die vele aanbieders doorberekenen in de vorm van administratieve kosten of behandelingskosten. Door geen rente te berekenen over de flitslening hoefden aanbieders zich niet te houden aan wettelijke maximale rentevergoeding.

Per 1 juni 2011 zijn de regels aangescherpt door het opnemen van bepalingen uit de Richtlijn Consumentenkrediet in de Nederlandse Wetgeving. Deze richtlijn is bedoelt om consumenten te beschermen en de financiële markt transparanter te maken.

Belangrijkste wijzigingen:

Maximale vergoeding
Één van de meest belangrijkste wijzigingen is het instellen van een maximale vergoeding die aanbieders mogen berekenen bij het aangaan van een lening. Voorheen waren vergoedingen van 20% en hoger normaal, maar per 1 juni 2011 mag er niet meer dan 12% plus de wettelijke rente aan rente en kosten worden berekend.

Kredietwaardigheidtoets
Door het instellen van de Europese richtlijn gelden de normale kredietregels ook voor de flitsleningen. Dit betekend dat de aanbieder moet toetsen of het verantwoord is om deze lening te verstrekken aan een bepaald persoon. Met een Kredietwaardigheidtoets wordt getoetst of de lener instaat is na betaling van aflossing en rente te voorzien in zijn of haar levensonderhoud. De Autoriteit Financiële Mededinging (AFM) houdt toezicht dat deze toets daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Meer transparantie
De aanbieder van een flitslening dient transparant te zijn over de lening. Zo moet deze onder meer de jaarlijkse kosten van de lening weergeven, maar ook zogenoemde verborgen kosten moeten duidelijk worden vermeld. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten die gelden wanneer een lener niet meer aan de betalingsverplichtingen kan voldoen en SMS kosten voor het aangaan van een lening.

Reclamebeperkingen
In de richtlijn is bepaald dat flitsleningen zich moeten houden aan de reclamebeperkingen die gelden voor kredietverstrekkers. Voorheen adverteerden aanbieders met teksten als: 100 euro lenen binnen 10 minuten direct op rekening!. Vanaf 1 juni 2011 dient de aanbieder informatie te vermelden over onder andere het kostenpercentage van de lening en moet altijd het hoogste standaard tarief worden vermeldt.
© 2011 - 2020 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.afm.nl/nl/professionals/regelgeving/thema/consumentenkrediet/standaardinformatie.aspx
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/06/01/maximumkredietvergoeding-bij-roodstanden-en-flitskredieten.html

Reageer op het artikel "Maximum Kredietvergoeding bij flitsleningen"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 17-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!