InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?

Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?

Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal? Omdat het voor sommige mensen moeiijk is om geld te lenen bij de bank doen ze een beroep op een particulier, zoals bijvoorbeeld een kennis of vriend. Een vriendenlening kan op het eerste zicht een vrij onschuldige vorm van lening zijn. Dit geldt vooral voor degene die geld wil lenen van een vriend. De persoon die het geld uitleent kan van zijn kant in een delicate positie komen te staan wanneer het geld niet wordt terugbetaald. Geld lenen aan vrienden lijkt op het eerste zicht een morele verplichting, maar kan aan de andere kant ook de vriendschap tussen lener en ontlener hypothekeren. Er zijn aan een vriendenlening enkele heel delicate factoren verbonden die mogelijk het wederzijds respect tussen de vrienden én de vriendschap zelf in het gedrang kunnen brengen. Kan je de vriendenlening beschouwen als "normaal", met andere woorden een morele verplichting tussen vrienden, of liggen er addertjes onder het gras?

Meer en meer leningen

Na de crisis van eind 2008 werd het minder en minder vanzelfsprekend om elke maand rond te komen. Veel mensen verloren hun baan en raakten in de financiële problemen. Bovendien worden er in de nasleep van de crisis meer en meer leningen aangegaan. Sommige mensen hebben problemen om hun leningen af te betalen en hebben daardoor moeilijkheden om een nieuwe lening te krijgen bij de bank.

Geld vragen aan vrienden

Precies omdat ze bij de bank geen lening meer krijgen, proberen mensen geld te lenen van een particulier. Die privépersoon is soms iemand van buitenaf, maar kan ook iemand zijn die de lener persoonlijk kent. In dat geval gaat het om familieleden of vrienden. De persoon die geld wilt lenen maakt aan zijn vriend duidelijk dat zijn financiële situatie slecht is en dat hij dringend geld nodig heeft.

Vriendenlening: morele verplichting?

Dringend geld nodig

Een vriend die dringend geld nodig heeft, rekent erop dat de ander een dosis medelijden aanboort en het gevraagde geld overhandigt. Een particulier die geld leent aan zijn vriend doet dit omdat hij niet wil dat deze dieper in de financiële problemen wegzakt. Aan de ene kant kan je zeggen dat het een morele verplichting is om je vrienden in nood te helpen en een vriendenlening de normaalste zaak van de wereld is.

Schuldgevoel

Een vriendenlening geven aan iemand die je graag hebt en misschien al jaren kent, lijkt dan ook een normale zaak. Stel je wilt geen lening geven maar je vriend raakt verder in de financiële problemen en schulden, hoe ga je daar emotioneel mee om? Ontstaat er dan geen schuldgevoel dat zwaar wordt om te dragen?

Vrienden geld lenen: dom?

Vriendschap

Aan de andere kant is het van belang om te weten dat geld lenen aan een vriend ook problemen met zich mee kan brengen. Ten eerste is het mogelijk dat je vriend precies rekent op je medelijden met zijn moeilijke situatie om het geld te krijgen en de uitbetaling altijd maar uit te stellen. Je bent immers zijn vriend, dan ga je toch niet moeilijk doen? Als je je ongenoegen laat blijken omdat hij zijn lening niet terugbetaalt, kan dit je vriendschap op het spel zetten.

Respect

Het is dan ook een delicate zaak om op een bepaald moment het geleende geld terug te vragen. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat als je je geld niet terugvraagt, je niet meer serieus overkomt als vriend. Je vriend kan minder respect krijgen voor jou omdat je alles maar op zijn beloop laat. Intussen kan hij de terugbetaling alsmaar verder uitstellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier geld lenenParticulier geld lenenParticulier geld lenen is een vorm van lenen die niet veel verschilt van geld lenen via de bank of een andere geldverstr…
Lenen in de familieLenen in de familieGeld lenen bij familie en vrienden is de goedkoopste manier van lenen. Deze manier heeft echter grote nadelen.
Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankLening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankBanken zijn normaal gezien de meest aangewezen plaats om een lening aan te gaan. Je stapt een bankkantoor binnen, vraagt…
Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLenen is er niet makkelijker op geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Banken zijn strenger…
Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoonPeer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoonDe peer-to-peer-lening of P2P-lening is een leenformule die in de tweede helft van de jaren 2000 is ontstaan in de Angel…

Reageer op het artikel "Vriendenlening: is geld lenen aan vrienden dom of normaal?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Vriendenlening
Schrijf mee!