InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpand

Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpand

Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpand Lenen is er niet makkelijker op geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Banken zijn strenger geworden in het verlenen van kredieten en leningen. Als je een lening wilt aangaan zonder dat je BKR nagekeken wordt, heb je verschillende mogelijkheden. Eén daarvan is om geld te lenen met onderpand, zoals bijvoorbeeld het belenen van gouden juwelen. Ook het lenen met onderpand van een auto behoort tot de mogelijkheden. Wat is zo een lening met onderpand precies en hoe kan je op die manier geld lenen zonder BKR-toetsing?

Geld lenen is moeilijk geworden

Sinds de economische crisis van 2008 is het moeilijker geworden om een lening te krijgen bij de bank. Banken hebben mede de globale crisis in de wereldeconomie helpen veroorzaken doordat ze leningen en hypotheken hebben verleend aan mensen die deze niet konden afbetalen. Om niet opnieuw met dezelfde problemen geconfronteerd te worden, zijn banken strenger geworden met het verlenen van kredieten.

Lenen zonder BKR-toetsing

Lenen is moeilijker geworden via de reguliere kanalen zoals een bank, dus gaan mensen op zoek naar andere mogelijkheden om te lenen. Het gaat om leningen waarvoor je BKR niet gecheckt wordt. Bij dergelijke leningen is het niet belangrijk of je bij het BKR geregistreerd staat of niet. Een voorbeeld van lening zonder BKR-toetsing is een vriendenlening. Sommige mensen gaan bijvoorbeeld een lening aan via een particulier of bij familie. Dit is een delicate vorm van lening die de relaties tussen familieleden of vrienden op het spel kan zetten. Een andere mogelijkheid om een lening aan te gaan is om te lenen met onderpand.

Wat is een lening met onderpand?

Voorwerp van waarde

Onderpand betekent dat je een lening aangaat met een voorwerp van waarde als inzet, zoals bijvoorbeeld een auto of gouden sieraden. De persoon of instelling die jou geld leent krijgt een goed in onderpand als voorbehoud voor het geval waarbij je je lening niet kan terugbetalen. In feite is een hypotheek ook een soort van lening met onderpand.

Waarborg

Als je een hypotheek aangaat, verleent de bank je een lening met je huis als onderpand. Dit betekent dat de bank nog altijd kan beschikken over je huis als je je lening niet kan terugbetalen. Het huis is dus een zekerheid voor de bank om geld te kunnen recupereren bij gebrek aan terugbetaling. Hetzelfde principe geldt voor andere vormen van lening met onderpand.

Pandjeshuis

In een pandjeshuis kan je voorwerpen van waarde belenen zoals gouden sieraden, juwelen of andere waardevolle objecten. Je geeft dan een voorwerp in pand bij het pandjeshuis, waarna je geld krijgt uitgeleend. Als je je lening terugbetaalt, dan krijg je je voorwerp gewoon terug. Wanneer je niet in staat bent om je lening terug te betalen, dan houdt het pandjeshuis het voorwerp gewoon zelf in zijn bezit.

Auto in onderpand

Het belenen van sieraden zoals gouden en zilveren juwelen is interessant als je meteen een relatief klein geldbedrag in handen wilt krijgen. Als je daarentegen een groter bedrag wilt, dan heb je ook de mogelijkheid om grotere objecten in pand te geven. Denk bijvoorbeeld aan een wagen of een motor. Het voordeel is dat je ook hier niet wordt onderzocht op BKR-registratie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderpand (geraadpleegd op 10/06/2016).

Reageer op het artikel "Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpand"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: BKR-toetsing
Schrijf mee!