InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Autofinanciering met 0% rente

Autofinanciering met 0% rente

Lenen zonder rente te betalen: wie wil dat nu niet? Tegenwoordig ziet men het steeds vaker verschijnen in tv-commercials en bij de showroom van de autodealer: autofinanciering met 0% rente. Toch gaat er bij “0% rente” een waarschuwingslampje branden. Waar zit het addertje onder het gras?

Autofinanciering met 0% rente: uitgestelde betaling

Een autofinanciering met 0% rente is in feite een vorm van uitgestelde betaling. Uitgestelde betaling is een vorm van kopen waarbij u het geld pas in de toekomst moet betalen. Dat kan over enkele maanden of zelfs jaren zijn. Een auto kopen met een financiering is dan ook erg populair geworden de afgelopen jaren.

Uitgestelde Betaling is geen lening, maar altijd gegrond op een andere financieringsvorm, meestal het Doorlopend krediet. Hoe werkt het precies, die autofinanciering zonder rente?

Autofinanciering zonder rente: betrouwbaar?

U bent eigenaar op het moment van levering, dus op het moment dat u de autosleutels krijgt. Als de periode van uitgesteld betalen een jaar duurt, hoeft u in het eerste jaar geen geld op tafel te leggen. In sommige gevallen moet u een bepaald bedrag betalen als administratiekosten of tegemoetkoming in de rentekosten, maar meestal is dit niet het geval.

En nu komt het beruchte addertje onder het gras: u moet de lening terugbetalen voor de datum die vermeld staat in het contract. Die datum staat nauwkeurig vast en is meestal exact een jaar (of 2, 3, afhankelijk van de duur van de autofinanciering) later dan de contractdatum. Op die datum moet u het gehele bedrag van de aankoop hebben betaald.

Omzetting autofinanciering in Doorlopend krediet

De financieringsmaatschappij zou het helemaal niet erg vinden als u later betaalt. Integendeel, de beste klant is de klant die te laat betaalt. Na het verlopen van de uiterste betaaldatum, wordt de Uitgestelde Betaling omgezet in een Doorlopend krediet. En dan betaalt u het aankoopbedrag af in maandelijkse termijnen, met rentepercentages die doorgaans behoorlijk hoog zijn. U loopt bovendien het risico dat u met terugwerkende kracht rente moet betalen over de Uitgestelde Betaling.

Autofinanciering met 0% rente: het probleem

Het probleem van een autofinanciering (met 0% rente) is dat u pas met de aflossing begint als de periode van uitgesteld betalen afgelopen is. Het bedrag moet in één keer op tafel worden gelegd. Uitgesteld Betalen is een goede optie voor mensen die zeker weten dat ze de autofinanciering kunnen terugbetalen voor de financieringstermijn verstreken is.

Andere soorten autofinancieringen

Met een 0% - rente autofinanciering bent u uiteraard het voordeligst uit. Maar niet altijd biedt de leverancier die mogelijkheid. Voor meer informatie over geld lenen voor de aanschaf van een auto, zie de link: Geld lenen voor een auto.
Het beste is uiteraard om te sparen voor een auto.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Radar

Reageer op het artikel "Autofinanciering met 0% rente"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 06-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!