InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bank

Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bank

Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bank Banken zijn normaal gezien de meest aangewezen plaats om een lening aan te gaan. Je stapt een bankkantoor binnen, vraagt een lening aan en de bank beoordeelt je leningaanvraag. Vaak moet je in dat geval aan een heleboel voorwaarden voldoen. Wie een alternatieve manier zoekt om geld te lenen heeft tal van andere mogelijkheden. Dit wordt vooral gedaan door mensen die geen lening kunnen krijgen bij een reguliere bank omdat ze schulden hebben of omdat hun inkomen te laag is. Geld lenen zonder tussenkomst van een bank kan je bijvoorbeeld doen bij familie, vrienden, een onbekende particulier of bij een pandjeshuis. Deze mogelijkheden om geld te lenen vereisen niet altijd de betaling van een rente.

Geld lenen bij een bank

De meeste mensen die een lening willen aangaan, gaan daarvoor te rade bij een bank. Een bank is een commerciële onderneming die gespecialiseerd is in het geven van kredieten en het in bewaring nemen van spaarkapitaal. Banken functioneren binnen een wettelijk kader en moeten bijgevolg ook aan wettelijke regels en vereisten voldoen. Als je geld wilt lenen bij een bank dan kan je dit doen tegen vooraf bepaalde duidelijke voorwaarden zoals de rente en de kosten.

Lening zonder tussenkomst bank

Toch kan je ook geld lenen zonder bank. Sommige mensen gaan liever een lening aangaan zonder dat er een tussenkomst van een bank vereist is. Dit kan om verschillende redenen zijn, zoals:
  • je hebt al schulden en krijgt daarom geen lening van de bank
  • je inkomen is te laag waardoor de bank je geen lening wilt geven
  • je wilt liever geen privégegevens doorgeven aan de bank
  • je vindt de kosten en de gevraagde rente van de bank te hoog
  • het bedrag dat je wilt lenen is groter dan het bedrag dat de bank bereid is uit te lenen

Waar lenen zonder bank?

Als je geld wilt lenen zonder een beroep te moeten doen op een bank dan zijn er andere mogelijkheden. Deze mogelijkheden situeren zich enerzijds bij mensen die je persoonlijk kent, tot onbekenden die geld uitlenen. Ook kunnen sommige leningen zonder rente (bv. familie) afgesloten worden, terwijl dit bij andere niet het geval is (bv. andere particulieren).

Lenen van familie of vrienden

De eerste mogelijkheid waar je waarschijnlijk aan denkt, zijn de mensen uit je familie- en kennissenkring. Het voordeel is dat je deze mensen persoonlijk kent en dat je eventueel een renteloze lening kan krijgen. Geld lenen van je ouders kan bijvoorbeeld op heel informele wijze, hoewel het toch altijd beter is om alles op papier te zetten. Dit doe je best om misverstanden te vermijden en de relaties tussen familieleden niet op het spel te zetten.

Onbekende particulier

Dezelfde informele manier om geld te lenen is via een lening van iemand die je niet persoonlijk kent. Zo kan je bijvoorbeeld via andere mensen in contact komen met iemand die bereid is geld te lenen aan jou. Ook kan je op het internet een advertentie zetten met daarop de vraag of iemand bereid is om jou geld te lenen. Online zijn er tal van mogelijkheden om een peer-to-peer-lening aan te gaan, waarbij onbekenden (tegen een rente) geld ter beschikking stellen van mensen die dringend geld nodig hebben.

Lenen van werkgever

Een minder voor de hand liggende manier om geld te lenen zonder tussenkomst van een bank is allicht het geld lenen van je baas. Je kan aan je baas vragen of hij of zij je een voorschot kan geven op je salaris. De aflossing van je lening wordt dan uitgevoerd door op je volgende loon een deel van het leenbedrag in te houden. Dit "voorschot op salaris" vereist wel een goede vertrouwensbasis tussen werknemer en werkgever en flexibiliteit vanwege je baas. Bovendien voorzien slechts weinige werkgevers in deze mogelijkheid.

Lenen bij pandjeshuis

Als je goederen in je bezit hebt die van relatief hoge waarde zijn, kan je deze in pand geven in een pandjeshuis. De waarde van het goed wordt geschat en je krijgt er een geldbedrag voor in de plaats. Deze optie is vooral handig als je snel cash geld nodig hebt. Wel moet je ervan uit gaan dat een pandjeshuis ook winst moet maken en dus een geldbedrag zal uitbetalen dat een stuk lager is dan de echte waarde van het goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLenen is er niet makkelijker op geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Banken zijn strenger…
Particulier geld lenenParticulier geld lenenParticulier geld lenen is een vorm van lenen die niet veel verschilt van geld lenen via de bank of een andere geldverstr…
Lenen  direct contant geld via stadsbank van leningLenen direct contant geld via stadsbank van leningIn 2019 direct contant geld krijgen van een bank? Dit kan, super snel door te lenen met of zonder onderpand. 100 euro, 5…
Direct snel geld lenen  snel geld in handen zonder BKRDirect snel geld lenen snel geld in handen zonder BKROndanks een negatieve BKR toch snel en direct geld kunnen lenen in 2019? Kan dat inderdaad, bijvoorbeeld als u met een o…

Reageer op het artikel "Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bank"

Reactie

Katrien, 27-09-2016 20:02 #1
Beste,
Graag zou ik een bedrag van 8000 euro lenen. Bij de bank kan ik niet terecht. Kan het en hoe verloopt de procedure?
Mvg
Katrien

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!