InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Vriendenlening: tips om geld te lenen aan een vriend

Vriendenlening: tips om geld te lenen aan een vriend

Vriendenlening: tips om geld te lenen aan een vriend Geld lenen kan een vanzelfsprekende zaak lijken als je iemand in financiële nood wilt helpen die je vriend is. Je vriend die het financieel even wat moeilijker heeft verder op weg helpen, is voor sommige mensen heel normaal. Daarvoor ben je immers vrienden, zou je denken. Maar toch kan een lening verlenen aan een kennis of vriend nare gevolgen hebben, wanneer deze het geleende geld niet wil of kan terugbetalen. Als je alles een beetje volgens het boekje wilt doen is het best om een leenovereenkomst op te stellen. Dat lijkt misschien wat vreemd omdat het gaat om een vriend maar kan uiteindelijk een doorslaggevende rol spelen bij een eventueel meningsverschil. In die leenovereenkomst laat je best ook een schuldbekentenis van je vriend opnemen, net als de precieze rente en de looptijd van de lening. Welke tips zijn nuttig voor een goede afloop van een vriendenlening?

Geld lenen aan een vriend

Het lijkt op het eerste gezicht een onschuldige zaak: een van je vrienden zit in financiële problemen en vraagt je om financiële hulp. Hij of zij vraagt je om enkele honderden of duizenden euro's van je te lenen en belooft uiteraard om die ooit terug te geven. Als vriend denk je dan dat het een soort taak of zelfs plicht is om die persoon te helpen. Ook al zegt je verstand je dat het een beetje link is omdat je nooit weet of het geld zal terugzien, toch zal je geweten vaak de overhand nemen en een lening geven aan je vriend. Toch is het belangrijk om op enkele dingen te letten als je geld wilt lenen aan vrienden.

Vriendenlening: rente

Rente of geen rente?

Een lening aangaan bij een bank of kredietverstrekker zal je nooit zonder rente kunnen verkrijgen. Er zullen altijd kosten aan verbonden zijn en je zal altijd een interest moeten betalen. Als je daarentegen geld wilt uitlenen aan een vriend, dan ligt de zaak een beetje delicater. Als je vraagt of hij of zij een interest betaalt, dan kan je een beetje als een koel en zakelijk persoon overkomen. Je gaat toch geen geld slaan uit de geldproblemen van je vrienden?

Waardeverlies door inflatie

Van de andere kant moet je er ook rekening mee houden dat je verlies zal maken wanneer je geen interesten aanrekent. Geld verliest immers van waarde door de inflatie. Als er lange tijd verloopt vóórdat je vriend het volledige geldbedrag heeft terugbetaald, dan heb je uiteindelijk veel minder geld teruggekregen dan dat je hebt uitgeleend. Het is dus aan jezelf om uit te maken of je geld aan je vrienden zal uitlenen met of zonder rente.

Lenen aan vrienden: schuldbekentenis

Als je een lening geeft aan je vrienden, dan kan je vragen of ze een schuldbekentenis ondertekenen. Dit is een soort van reçuutje waarin de ontlener erkent dat hij geld heeft gekregen van de lener. De ontlener belooft bovendien ook om de geleende som geld terug te geven en ook de datum wanneer dat moet gebeuren kan hierin beschreven zijn. De schuldbekentenis moet ondertekend zijn en het geleende bedrag met de hand geschreven.

Vriendenlening: leenovereenkomst

Zet voor alle zekerheid ook enkele dingen op papier in een soort van leenovereenkomst tussen vrienden. Hierin kan je bepalen dat er een lening is overeengekomen tussen jou als lener en je vriend als ontlener. Vermeld de namen en de adressen van beide personen en het geleende bedrag. Ook de termijn waarop de som moet terugbetaald worden kan je erin vermelden. Vermeld plaats en datum van de overeenkomst en zorg ervoor dat de overeenkomst door beide partijen ondertekend is. Ga ervan uit dat hoe meer gegevens er op papier staan (en ondertekend zijn), hoe beter dat uiteindelijk is om tot een vlotte afloop van de lening te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vriendenlening: tips om geld te lenen aan een vriend"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Vriendenlening
Schrijf mee!