InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019

Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019

Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019 Extra krediet krijgen met rood staan, hoe duur is dit rood staan in 2019 bij uw bank? Is het niet beter om een doorlopend krediet af te sluiten? Voordelen van rood staan: rood staan is snel en gemakkelijk geld lenen als u net wat geld tekort komt. Met rood staan op de betaalrekening hebt u snel wat extra krediet en dus vlug wat extra geld beschikbaar. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om te lenen, maar rood staan is toch wel het meest eenvoudige. Bekijk wel waar u rood staat, want de ene bank is duurder dan de andere. Niet altijd is een betaalpakket inclusief creditcard en verzekeringen. Probeer niet rood te staan, maar sluit een andere goedkope lening af. Rood staan is immers gemakkelijk, maar ook relatief duur. Sommige banken onderscheiden geoorloofd rood staan en niet geoorloofd rood staan. Wat is de goedkoopste betaalrekening in 2019?

Rood staan als extra krediet

Vele Nederlanders staan even krap bij kas. Meestal voor een aantal dagen tot een week en dan vaak tegen het einde van de maand, nog voordat het salaris of ander inkomen op de betaalrekening staat. In Nederland staan we met zijn allen voor ongeveer 9,3 miljard euro rood. Niet verwonderlijk want rood staan is eenvoudig te regelen en vaak heeft u er niet eens erg in. Nu is rood staan duur in verhouding tot sommige andere manieren van lenen, maar wel snel en vaak probleemloos. Vaak wordt het rentepercentage voor rood staan uitgedrukt in een rente per jaar en dan kunt u bij sommige banken wel tot 14% debetrente komen, het maximaal toegestane tarief. Dat is waarschijnlijk schrikken, maar de andere kant van het verhaal is dat de meesten maar een paar dagen rood staan en de rente dan ook nauwelijks zullen opmerken. In dat geval blijft het een prettige bijkomstigheid dat u even een extra buffer hebt.

Wat kost rood staan in 2019?

Als u rood staat, bent u bij de ABN AMRO bank het duurste uit met een rente van ruim 14%. Het goedkoopste is de Knab bank met een rente op rood staan. U mag daar op een betaalrekening probleemloos rood staan als er nog geld op uw spaarrekening staat:

Rente rood staan januari 2019:

  • ABN AMRO: 10 tot 12,9%.
  • ING bank: 13,9%.
  • ASN bank: 9%
  • Knab bank: 5%, ongeoorloofd rood staan kan niet.
  • Rabo bank: 12,9%.
  • SNS bank: 11%.

Lenen, maar niet rood staan

Rood staan hoeft niet, want u kunt ook kiezen voor een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Deze leenvormen kunnen eenvoudig online worden geregeld. Op allerlei websites kunt u nagaan hoeveel krediet u kunt krijgen en tegen welke rente. Wat dan opvalt is dat de rente op een persoonlijke lening of doorlopend krediet relatief laag is.

Rood staan of doorlopend krediet afsluiten

Rood staan lijkt qua leenvorm, ook al zullen vele mensen dit niet echt als lenen zien, nog het meeste op een doorlopend krediet:
  • U spreekt een bepaald bedrag af dat u maximaal mag lenen;
  • De rente is variabel met de marktrente;
  • U neemt alleen geld op als u het nodig hebt.

Rood staan en een doorlopend krediet zijn dus flexibele manieren om te lenen. Voordelen van een doorlopend krediet boven rood staan zijn:
  • De rente is een stuk lager dan bij rood staan.
  • Het extra krediet dat u krijgt is een stuk groter.
  • U leent bij een ander dan uw eigen bank. Zo weet de bank ook weer niet alles van u.

Welk bedrag ga ik lenen?

Welk bedrag u gaat lenen hangt af van het doel waarvoor u het geld nodig hebt en uw inkomen. In zijn algemeenheid geldt dat als het bedrag dat u leent groter is het rentepercentage juist lager is. De verstrekker van het krediet moet dezelfde administratieve handelingen verrichten om de lening rond te maken en kan deze kosten over een groter bedrag spreiden.

Betaalrekening voor extra krediet nemen

Zeker tegenwoordig kunt u niet meer zonder een goede betaalrekening. Elke bank biedt wel een pakket aan. Soms zit daar ook een creditcard bij. Die kredietkaart maakt kopen op afbetaling mogelijk. Ook dat is handig. Bijkomend voordeel is dat de goederen die u koopt met een creditcard een extra garantie mee krijgen. Ook hier hebt u een bepaalde kredietlimiet, waarmee u rekening moet houden. Meer weten over de goedkoopste betaalrekening in 2019, houdt dan vooral de goedkoopste banken in 2019 in de gaten

Spaarrente op betaalrekening

Een bank die u een rente vergoedt op de betaalrekening, als u er een positief saldo heeft, is de ASN bank. Dat levert minder rente op dan op de spaarrekening, maar online overboeken naar een spaarrekening van de ASN Bank is ook relatief simpel te doen. Bij de Knab bank loopt de vergoeding op de betaalrekening op tot 0,05%.

Slot extra krediet door rood te staan bij een bank in 2019

De betaalrekening is niet alleen noodzakelijk, maar ook super eenvoudig. Het zorgt voor de registratie van uw inkomen, maakt rood staan mogelijk en stelt u in staat om online een spaarrekening te openen. Bekijk welke bank en welk betaalpakket het beste bij u passen. Vergelijk eens de pakketten bij verschillende banken en bekijk eens wat zij aan rente berekenen. Dan zult u zien dat de verschillen onderling best groot kunnen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Doorlopend krediet goedkoper dan creditcardDoorlopend krediet goedkoper dan creditcardWaarom een creditcard in 2018 en 2019 in plaats van een doorlopend krediet afsluiten? Een creditcard en de prepaid credi…
Verschillende leningen voor extra geldVerschillende leningen voor extra geldExtra geld nodig, welke lening kunt u in 2019 afsluiten? U kunt uit vele verschillende leenvormen en leningen kiezen, ma…
Rood staan en BKRRood staan en BKRRood staan kost geld, ook in 2019. Rood staan met een negatieve BKR-notering komt ook veel voor. Rood staan betekent dat…
Regelmatig rood staan is een dure gewoonteRegelmatig rood staan is een dure gewoonteRood staan op je betaalrekening: het is wel makkelijk tot het inkomen weer bijgeschreven is. Wie er een paar dagen gebru…

Reageer op het artikel "Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!