Geld lenen in Engeland

Geld lenen in Engeland Het is voor veel Engelsen lastig om geld te lenen. Dat komt omdat banken strengere eisen aan de leningen zijn gaan stellen. Ook hebben ze de rente op leningen verhoogd. Dit alles is gebeurt naar aanleiding van de kredietcrisis waarbij de Engelse banken veel geld hebben verloren. Ook is er in Engeland niet langer sprake van de hypotheekrenteaftrek. De Engelse overheid is er in 1983 mee begonnen deze af te schaffen. Ook voor studenten is het lastig geld te lenen. In Engeland is er veel om te doen dat de banken weinig geld uit lenen. De regering heeft er ten tijde van de kredietcrisis heel veel geld in gestopt om verschillende banken overeind te houden. Het is belangrijk dat banken geld uit lenen, omdat daardoor mensen weer meer gaan consumeren, en dat is weer goed voor het bedrijfsleven en daardoor door de economie. Tegelijkertijd worden er aan de banken eisen gesteld dat zij minder risicovolle leningen uitschrijven. Daar komt bij dat banken zelf ook zijn geschrokken van de kracht van de crisis en daardoor een stuk voorzichtiger zijn geworden met het verstrekken van geld.

Geld lenen bij Engelse banken

Banken kunnen twee dingen doen om het lenen te ontmoedigen, of er zo veel mogelijk zeker van te zijn dat ze alleen maar veilige leningen verstrekken. Dat zijn leningen waarbij het waarschijnlijk is dat deze worden terugbetaald. Ten eerste kunnen banken hogere inkomenseisen stellen. Daardoor wordt er voor meer mensen lastiger om te lenen. Ten tweede kunnen ze iets doen aan de voorwaarden waartegen mensen kunnen lenen. Door deze minder aantrekkelijk te maken zorgen ze er voor dat mensen niet te snel een lening krijgen. Los van dat verwijt de overheid de Britse banken ook dat ze te veel rente in rekening brengen over de verstrekte leningen. Zelf kunnen de banken vrij goedkoop geld lenen bij de Bank van Engeland. Het is normaal dat dit dat ook merkbaar is in hun eigen rentepercentages. De banken voeren echter als verweer op dat zij van diezelfde overheid ook meer geld in kas moeten krijgen en een manier om dat doen is door de rente hoog te houden.

Hypotheekrenteaftrek in Engeland

Ook is het in Engeland minder voordelig om een hypotheek af te sluiten. Het land is in 1979 namelijk al begonnen met het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Als eerste werd het bedrag dat mag worden afgetrokken van de belasting vastgesteld om een maximum. Door de jaren heen werd dat bedrag steeds lager. In 1991 werd bepaald dat het maximaal af te trekken bedrag nog maar 25 procent mag beslaan van de aankoop van het huis. Daarvoor was dat 40 procent. Door deze maatregelen werd het voor sommige Britten iets lastiger om een lening te krijgen, omdat het financieel minder aantrekkelijk was. Tegelijkertijd daalde daardoor de huizenprijs gedurende een bepaalde periode ook, waardoor dit effect min of meer te niet werd gedaan.

Geld lenen als student

In Engeland is het ook mogelijk voor studenten om tijdens hun studie een lening af te sluiten. Dat is ook hard nodig, want de regering van premier David Cameron besloot in december 2010 dat de collegegelden naar bijna negenduizend pond zouden stijgen. Het bedrag dat studenten kunnen lenen is afhankelijk van het inkomen van hun ouders. Ook moeten ze de lening na hun studie terugbetalen. De opzet van het systeem komt redelijk overeen met het systeem van studentenleningen in Nederland. Studenten kunnen geld lenen voor de studie en deze lening moet na de studie worden terugbetaald, op basis van inkomsten. Studenten hoeven pas te beginnen met afbetalen als ze meer dan 15000 euro verdienen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen in Engeland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!