InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Krediet is geld lenen, maar van wie en hoe?

Krediet is geld lenen, maar van wie en hoe?

Krediet is geld lenen, maar van wie en hoe? U heeft geld nodig maar weet niet hoe u aan een lening of een andere geldbron komt? De klassieke lening bij de bank wordt schaars. Banken zijn momenteel erg risicomijdend en vertrouwen niet meer blindelings erop dat klanten in staat zijn om geleend geld terug te betalen.

Banken voorzichtiger bij beoordelen kredietaanvragen

Zelfs goede klanten horen steeds vaker een "nee" van hun huisbank. Mensen voelen zich dikwijls door hun bank in de steek gelaten. Maar emoties brengen niemand verder en u kunt uw bank niet dwingen om geld uit te lenen. Maar waar uw geld dán vandaan halen? En kan je ook lenen met BKR?

Ondanks alle welvaart maken steeds meer wanhopige mensen melding van hun lijdensweg op zoek naar een lening die men dringend nodig heeft. Dat heeft vele redenen. Zoals hierboven al vermeld, zijn de traditionele banken zeer risicomijdend en lenen zelfs aan goede klanten alleen geld uit wanneer de leningen 100% zijn gedekt door zekerheden. Dit kan bekrompen en té voorzichtig lijken, maar het is nu eenmaal zo.

Laat niet overal financiële sporen na

We leven in een informatiemaatschappij waar ieder individu zich wel in een of meerdere kredietregisters terugvindt. Het Bureau Krediet Registratie (BKR) maakt ons tot fragile, breekbare consumenten en deelt ons in risicoklassen in. Iedereen laat een spoor op het internet na, bijvoorbeeld via sociale media sites zoals Facebook, Twitter, Flickr, YouTube en andere sites. Voor banken en zakelijke partners is het een koud kunstje om iemand door te lichten.
 
Bleven iemands levensstijl en financiële c.q. persoonlijke historie vroeger strikt geheim, tegenwoordig wordt die informatie aan belangstellenden op een presenteerblaadje aangeboden. Door deze schat aan informatie vindt men bij ieder mens wel een vlekje en dus een reden om hem een krediet te weigeren.

Hoe u uw kansen op een lening kunt vergroten

Als ook ú niet weet hoe aan een broodnodige lening te komen, neem dan de volgende tips eens aandachtig door:

  • Zoek uit wat het BKR van u heeft geregistreerd. Tegen een geringe vergoeding kunt u via uw bank een uittreksel uit het register aanvragen. Gewoon doen!
  • Check deze BKR-informatie op juistheid en laat verkeerde en verouderde informatie corrigeren;
  • Laat pijnlijke inhoud, opmerkingen, foto's, video's etc. die u ooit onder uw naam op het internet hebt geplaatst, verwijderen. Die kunnen immers niet alleen bij sollicitaties maar ook bij aanvragen voor een lening een belemmering vormen;
  • Bereid u goed op een bankgesprek voor. Wie zijn "huiswerk" niet goed maakt, kan zijn aanvraag voor krediet net zo goed zelf afwijzen!
  • Als uw huisbank en andere locale banken u geen geld meer lenen, kunnen online leningen wellicht uitkomst bieden. Proberen kan geen kwaad.
  • Leningen van particulieren aan particulieren worden een steeds belangrijker en aantrekkelijk alternatief.
  • Is er wellicht iemand in uw directe omgeving die u als laatste redmiddel (en misschien zonder rente en kosten) uit uw financiële problemen wil helpen?
  • Zoek een definitieve weg uit de schulden in plaats van steeds weer nieuwe gaten te dichten.
 
Gerelateerde artikelen
Kun je als oudere geld lenen?Kun je als oudere geld lenen?Wanneer ouderen geld willen lenen, blijkt dit in praktijk nog niet zo gemakkelijk. Banken staan niet te springen om oude…
Pluskrediet: extra geld lenen voor ouderen en seniorenPluskrediet: extra geld lenen voor ouderen en seniorenVoor oudere mensen die het moeilijk hebben om een lening te krijgen bij een bank, is er de formule van het pluskrediet.…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Krediet is geld lenen, maar van wie en hoe?"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 27-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!