InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?

Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?

Geld lenen om te investeren: interessant of riskant? Geld lenen kan je doen om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld voor de aankoop van een woning. Daarnaast kan je ook een lening aangaan om je studie te bekostigen, of om een wagen te kopen. In dat geval kan je lening een goede investering zijn omdat je er op de lange termijn een mooi rendement uit kunt halen. Geld lenen om te investeren in vastgoed of om te beleggen in aandelen is riskanter en is vooral weggelegd voor specialisten en ervaren beleggers die niet vies zijn van risico's. Voor welke investeringen kan je zoal geld lenen? En hoe aantrekkelijk of riskant is dat?

Lenen om te investeren

Geld lenen doe je meestal omdat je budget te beperkt is om een aankoop te doen. Je komt geld tekort om een huis te kopen en je vraagt een hypotheek bij de bank. Dat is doorgaans de meest gebruikelijke vorm van lening. Er zijn echter ook andere redenen waarvoor mensen een lening aangaan, waarbij het de bedoeling is om te investeren of te beleggen. Of geld lenen een goede investering is, is afhankelijk van de situatie zelf. Als de kosten van je lening lager uitvallen dan het uiteindelijke rendement van je investering, dan is je lening een goede investering geweest.

Geld lenen voor je studie

Sommige mensen lenen geld om hun studies te kunnen bekostigen. Voor de enen lijkt dit een af te raden keuze, omdat je al van bij het begin van je studie onder druk wordt gezet om de studies tot een goed einde te brengen. Dit kan leiden tot stress en faalangst. Voor anderen kan dit een interessante investering zijn: als je je diploma haalt, biedt dit de basis voor een succesvolle carrière. De kosten van je lening zullen op lange termijn dus maar een peulschil zijn in vergelijking tot het rendement dat je zal kunnen halen uit je succesvolle loopbaan.

Geld lenen voor een wagen

Voor sommige mensen is geld lenen voor een wagen een slechte keuze. Ze voeren dan als argument aan dat je geen wagen moet willen hebben als je hem niet kan veroorloven. Van de andere kant zijn er mensen voor wie het hebben van een auto praktisch is. Ze kunnen een auto nodig hebben om naar hun werk te gaan. Stel je kan aan de slag in een beroep waar je al lang van droomt maar de eerste vereiste is om te beschikken over een eigen wagen. In dat geval kan een lening aangaan een interessante investering zijn.

Lening voor verbouwing

Als je voor verbouwingen in je huis wat extra geld nodig hebt, dan kan een lening aangaan een optie zijn. In dat geval zal je je woning aanpassen en verbeteringen aanbrengen. Je zal dankzij de lening dus kunnen zorgen voor een beter leefcomfort en een meerwaarde van je huis. Een lening is in dit geval dan ook een goede investering.

Lenen voor vastgoed

Rendement lange termijn

Doorwinterde beleggers durven al eens een lening aan te gaan om te beleggen in vastgoed. Ze zijn al eigenaar van een eigen woning maar willen daarnaast nog investeren in onroerend goed zoals bijvoorbeeld studio's of studentenkamers. Om deze aankopen te financieren willen ze dan leningen aangaan omdat ze denken om er op lange termijn een mooi rendement uit te halen.

Ervaring met investeren

Dat rendement denken ze vooral te halen uit de opbrengsten van verhuur. Dit kan een goede reden zijn om een lening aan te gaan, als je relatief zeker bent van goede verhuuropbrengsten, maar is vooral weggelegd voor beleggers die ervaring hebben met investeren in vastgoed.

Lenen voor aandelen

Aandelen kopen

Mensen die geïnteresseerd zijn in het beleggen op de beurs denken er wel eens aan om een lening af te sluiten om aandelen te kopen. Ze menen over voldoende informatie te beschikken over bepaalde aandelen, en hopen er in de toekomst een aantrekkelijke winst mee te maken. Bij sommige banken wordt dit mogelijk gemaakt doordat je kan lenen met de gekochte effecten in onderpand. Als je je lening niet kan terugbetalen dan neemt de bank je aandelen over.

Beurs

Ook deze vorm van lenen houdt heelwat risico's in en lijkt vooral weggelegd voor specialisten en ervaren beleggers. Je moet er rekening mee houden dat de beurs onderhevig kan zijn aan enorme schommelingen en je van de ene dag op de andere een groot deel van je winst kan kwijt zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?Beleggen: investeren voor kapitaalwinst of voor cashflow?Beleggen kan gedaan worden met verschillende doelstellingen in het achterhoofd. Ten eerste investeren beleggers om een w…
Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?Beleggen is niet iets waar je zomaar eens even aan begint. Beleggen of investeren vereist heelwat voorbereiding en kenni…
Beleggen in vastgoed: Voordelen van onroerend goed beleggenHoewel de huizenprijzen dalen, of eigenlijk juist daarom, is beleggen in vastgoed of onroerend goed nu extra interessant…

Reageer op het artikel "Geld lenen om te investeren: interessant of riskant?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!