Hoe kan je je kredietwaardigheid verbeteren?

Hoe kan je je kredietwaardigheid verbeteren? Wie zijn kredietwaardigheid weet te verbeteren, kan daar tegenwoordig veel profijt van hebben. Want een nieuwe auto of eigen huis kan zelden nog uit eigen zak betaald worden. Hoe kan je nu je kredietwaardigheid vergroten om gemakkelijker een lening van de bank te krijgen?

Geld lenen wordt moeilijker

Door de economische en financiële crisis is geld lenen er bepaald niet gemakkelijker op geworden. Want banken zijn voorzichtiger geworden in hun kredietverstrekking en onderzoeken heel nauwkeurig wie zich een lening kan veroorloven.

Wilt u dus in de nabije toekomst geld lenen, dan moet u in de aanloop daarheen al enige punten in acht nemen om bij de bank een goede indruk achter te laten en wellicht betere voorwaarden, zoals een lagere rente te bedingen.

Hoe een kredietaanvraag voorbereiden?

Uw bank moet de indruk krijgen dat u uw kredietaanvraag goed overwogen hebt:
  • U moet dus vóóraf bepalen hoe hoog uw maximale maandlast mag zijn en wat uw precieze finanieringsbehoefte is, met andere woorden, wat wordt er gerenoveerd, wat wordt er aangeschaft?
  • De duurzaamheid van uw bestedingsobject is ook belangrijk. Overweegt u om met 10.000 gewoon een keer goed met vakantie te gaan, dan is het nog maar de vraag of uw krediet zomaar gehonoreerd wordt.
  • Heeft u die 10.000 echter nodig voor de aanschaf van nieuwe meubelen of een verbouwing, dan ziet het plaatje er al anders uit, omdat daardoor uw plannen een waarde vertegenwoordigen.

Overzicht inkomsten en uitgaven

Verder is het verstandig om u zorgvuldig voor te bereiden op het geven van een compleet overzicht van uw persoonlijke financiële situatie:
  • Een zeer belangrijk criterium in dit verband is uw beroepsmatige activiteit. Bent u in vaste dienst en heeft u regelmatige inkomsten, dan is dat een pluspunt. Bij het aanvragen van een lening moet u in de regel een aantal recente salarisstroken overleggen.
  • Overigens kan een CV zonder hiaten ook helpen om de bank gunstig te stemmen.
  • En als uw lopende rekening in de regel een positief saldo vertoont, is dat een bewijs dat u uw uitgaven goed onder controle heeft en dat u goed kan omgaan met geld.
  • Daartoe draagt ook bij als u een zogenaamde huishoudrekening kan overleggen, dat wil zeggen een overzicht van uw maandelijkse inkomsten en uitgaven. Het is in ieder geval positief als u een vrij besteedbaar bedrag per maand kan aantonen, wat u kunt aanwenden voor de financiering.
  • Bestaande kredieten of schulden bij postorderbedrijven, hebben echter een negatief effect.

Bezit spaargeld werkt positief

Ook is het goed als u kunt aantonen spaargeld achter de hand te hebben. Dit heeft verschillende positieve effecten:
  • Enerzijds ziet de bank dat u in staat bent om te sparen en dat u regelmatig bedragen opzij kunt zetten. U laat daarmee zien dat u al geoefend heeft voor een financiering.
  • Anderzijds stijgt ook uw kredietwaardigheid bij de bank, omdat er meer zekerheden beschikbaar zijn.
  • En als u besluit om het spaargeld te gebruiken om een lagere lening op te nemen, zou ook de financiering wel eens goedkoper kunnen uitvallen. Want wie minder leent, hoeft uiteraard ook minder terug te betalen.
  • Bij financiering van grote projecten ziet de de bank graag dat tussen de 20 à 30 % van het leenbedrag aan eigen middelen wordt ingebracht. Bij een leensom van 100.000 moet u daarom al zo´n 20.000 euro aan spaargeld bezitten.

Zorg voor voldoende zekerheden

Bovendien is het voor de bank van groot belang om zekerheden te krijgen voor het geleende bedrag, dat wil zeggen activa die in geval van onvermogen om het geld terug te betalen, te gelde gemaakt kunnen worden. Daartoe behoort onder andere grondbezit, een eigen woning, levensverzekeringen en ook spaargeld.

Hoe meer zekerheden voor de bank voorhanden zijn, des te beter worden uw voorwaarden omdat de bank in het geval dat u de lening niet meer kunt betalen, daarop kan terugvallen. Ook kunnen anderen die borg voor u willen staan als extra zekerheid worden opgevoerd. Maar ook die anderen moeten uiteraard over een goede kredietwaardigheid beschikken, om als zodanig geaccepteerd te worden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een succesvol kredietgesprekTips voor een succesvol kredietgesprekVeel consumenten die geld nodig hebben, hebben vaak moeite met de weg naar de bank. Toegeven dat men krap bij kas zit, l…
Lening met lage rente: de criteriaLening met lage rente: de criteriaVoor bijna elke grote aanschaf in het leven is een lening nodig. Weliswaar kan spaargeld nuttig zijn maar aankoop van on…
Hoeveel geld kan ik maximaal lenen?Hoeveel geld kan ik maximaal lenen?Veel mensen willen graag weten hoeveel geld ze maximaal kunnen lenen. Dat is belangrijk in het geval dat zij bijvoorbeel…
Slechte kredietwaardigheid vermindert kansen op kredietSlechte kredietwaardigheid vermindert kansen op kredietKredietwaardigheid speelt op internationaal economisch en financieel gebied een belangrijke rol. Denk maar aan de invloe…

Snel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelenSnel geld lenen/ Lenen zonder BKR: voordelen en nadelenEen lening afsluiten zonder BKR kan een aantrekkelijke optie zijn, want de lening wordt niet geregistreerd, zodat je bij…
Geld lenen kan altijdGeld lenen kan altijdAls u geld nodig hebt in 2020, kunt u goedkoop geld lenen, maar waar doet u dat het beste? Bij een bank, een kredietvers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe kan je je kredietwaardigheid verbeteren?"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!