InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen: het goedkeuren van je leningaanvraag door de bank

Lenen: het goedkeuren van je leningaanvraag door de bank

Lenen: het goedkeuren van je leningaanvraag door de bank Als je kampt met een geldgebrek, dan kan je een lening aanvragen bij een bank of kredietverstrekker. Je vult een leningaanvraag in met daarin gegevens in verband met je persoonlijke en financiële situatie. De bank zal die leningaanvraag dan beoordelen en eventueel goedkeuren. Bij de beoordeling van je leningaanvraag zal de bank zich laten leiden door je leenverleden en door je eventuele BKR-registratie. Afhankelijk daarvan zal je aanvraag goed- of afgekeurd worden. Wil je onafhankelijk van een controle van je BKR een lening aanvragen dan kan je het proberen met een minilening.

Leningaanvraag goedkeuren

Lening bij de bank

Mensen die extra geld nodig hebben gaan daarvoor meestal naar een bank of kredietverstrekker. Als je geld tekortkomt om een kostelijke aankoop te doen of voor de aankoop van een woning, dan vraag je een lening aan bij de bank. Je zal bij de bank een formulier tot leningsaanvraag invullen en de bank zal dan bekijken of ze de lening zal goedkeuren.

Leningaanvraag online

Ook bestaat de mogelijkheid om online een lening aan te vragen op de websites van banken en kredietverstrekkers. Men zal je dan vragen om de nodige gegevens in te vullen, zoals je persoonlijke situatie, je financiële middelen en je maandelijkse inkomsten.

Leenverleden

De bank of kredietverstrekker zal in de eerste plaats kijken of je nog leningen hebt lopen. Als je nog leningen moet afbetalen, dan wordt de kans dat deze bank je een nieuwe lening zal geven iets kleiner. Heb je momenteel geen enkele lening lopen die je moet afbetalen, dan heb je een streepje voor. Bovendien zal de bank nagaan of je je vorige leningen correct en zonder problemen hebt afbetaald.

Financiële situatie lener

Maandelijkse inkomsten

Vervolgens zal de bank vragen naar je financiële situatie: hoeveel geld staat er op je spaarrekening, en wat zijn je maandelijkse inkomsten? Heb je een baan waarvan de toekomst onzeker is of ben je werkzaam in een vast dienstverband? Als je staatsambtenaar bent, is de financiële zekerheid van je baan altijd een extra troef om een lening te krijgen.

Financiële middelen partner

Bovendien zal de bank ook kijken naar de financiêle situatie van je partner. Als jij dan zonder baan zou komen te zitten, dan beschik je nog altijd over de financiële middelen van je partner om je lening af te betalen.

Bank en BKR-registratie

Geen risico

Banken controleren of de persoon die de lening aanvraagt eventueel bij het BKR geregistreerd staat. Als je al bij het BKR geregistreerd staat, dan zal de bank niet echt happig zijn om je een nieuwe lening toe te kennen. Banken en kredietverstrekkers willen immers zo weinig mogelijk risico lopen als het aankomt op de terugbetaling van de lening door de lener.

Verbeterde financiële situatie

Toch hoeven mensen met een BKR-registratie niet te wanhopen: er zijn altijd wel kredietverstrekkers te vinden die je een lening willen toekennen. De mogelijkheid bestaat immers dat je financiële situatie op het moment van de nieuwe aanvraag verbeterd is waardoor het risico op niet-terugbetaling een heel stuk kleiner is geworden. Sommige banken kunnen in dat geval wel bereid zijn om een lening toe te kennen.

Minilening

Een andere mogelijkheid is de formule van de minilening of het minikrediet. In het geval van de minilening is je verleden als lener of kredietnemer niet van belang. Het gaat immers om een lening waarbij het maximum leenbedrag onder de limiet blijft waarbij een lening bij het BKR moet aangemeld worden. Het gaat om leningen ten belope van bedragen tot 500 euro. Op de markt zijn er heelwat mogelijkheden om een minilening aan te gaan, denk maar aan Saldodipje.nl of Cashbob.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Minilening: voordelen en nadelen van het minikredietMinilening: voordelen en nadelen van het minikredietStel je bent op het einde van de maand een beetje krap bij kas en je hebt dringend geld nodig om een aankoop te doen. He…
Geld lenen zonder baanGeld lenen zonder baanVeel mensen denken dat geld lenen zonder baan niet mogelijk is. Dit is echter niet waar. Geld lenen zonder werk is mogel…
Snel geld lenen met een minilening of minikredietSnel geld lenen met een minilening of minikredietWanneer je plotseling zonder geld op je rekening zit, of wanneer je iets wilt kopen waarvoor je volgende maand het geld…
Ferratum België - snel geld lenen met minikredietFerratum België - snel geld lenen met minikredietGeld lenen in België? In Nederland kennen we Ferratum al lang van de flitslening, minikrediet en minilening. Maar Ferrat…

Reageer op het artikel "Lenen: het goedkeuren van je leningaanvraag door de bank"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!