InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelen

Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelen

Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelen Geldgebrek is een fenomeen dat bij veel mensen wel eens de kop opsteekt, zeker bij een crisis. Om dit te verhelpen gaan sommige mensen die extra geld nodig hebben een lening aan. Als je een negatieve BKR hebt en geen lening kan krijgen bij de bank, dan kan de onderhandse lening een oplossing bieden. Een onderhandse lening is een overeenkomst waarbij je geld kan lenen bij een particulier. Vaak is de lener een bekende van de ontlener, zoals een vriend of familielid. Dit specifieke gegeven kan zowel voor- als nadelen met zich meebrengen. Welke zijn de voordelen en nadelen van de onderhandse lening?

Extra geld nodig

De meeste mensen hebben al eens problemen met hun financiële situatie of komen geld tekort om hun rekeningen te betalen. Anderen hebben nog net wat extra geld nodig om die bepaalde aankoop te doen of om een verbouwing aan hun woning te laten verrichten. Als je te weining geld hebt om de kosten te financieren maar toch vindt dat je die of die aankoop moet doen, dan kan het interessant zijn om een lening aan te gaan.

Wat is een onderhandse lening?

Als je geld leent bij een bank of financiële instelling, dan is je lening aan bepaalde regels en formaliteiten onderworpen. De bank zal haar voorwaarden opleggen die moeten gelden bij de afbetaling van de lening. Bij een onderhandse lening is dit anders. Zoals de naam het al zegt is de onderhandse lening een lening die "onder de hand" wordt gesloten, als het ware doordat lener en ontlener de handen in mekaar slaan. Een onderhandse lening is dus minder formeel dan een gewone lening bij de bank en wordt meestal gesloten tussen twee particulieren.

Voor wie is deze lening geschikt?

Banken en financiële instellingen durven nogal eens leningen weigeren aan mensen die volgens de bank te weinig financiële armslag hebben. Werklozen of mensen met een laag inkomen kunnen het daarom moeilijk hebben om een lening af te sluiten bij een bank. Voor die mensen kan de onderhandse lening een oplossing bieden. Hetzelfde geldt voor mensen die een negatieve registratie hebben bij het BKR en die geen lening kunnen krijgen bij een bank. Voor mensen aan wie de bank een lening weigert, is er dus altijd wel een oplossing.

Contract

Onderhandse leningen worden vaak overeengekomen tussen particulieren, zoals familie en vrienden die mekaar willen helpen. Soms gebeurt het wel eens dat men de moeite niet neemt om een overeenkomst van lening op te stellen. Toch moet je er dan mee rekening houden dat bij niet-terugbetaling van de lening er ernstige problemen kunnen ontstaan in de persoonlijke relaties tussen familieleden en vrienden. Daarom stel je altijd beter een contract op, dat ondertekend is door beide partijen.

Voordelen onderhandse lening

Geen BKR-toetsing

Vermits het hier geen financiële instelling is die de lening overeenkomt met de ontlener, is er ook geen BKR-toetsing nodig. Personen met een negatieve BKR kunnen dus zeker nog lenen via de onderhandse lening.

Lagere rente

Omdat het gaat om een lening tussen particulieren, is het vaak mogelijk om een lagere rente te bekomen dan gebruikelijk is op de markt. Vrienden en familieleden die geld lenen hebben een persoonlijke band met de ontlener en de kans op begrip voor hun situatie is dan ook groter.

Nadelen onderhandse lening

Delicaat

Als de lener niet in staat is om zijn lening terug te betalen, dan kan dit voor problemen zorgen in de persoonlijke relatie tussen de lener en de ontlener. De lener zal het misschien moeilijker hebben om een correcte terugbetaling te eisen gezien de familiale of vrienschappelijke band tussen hem en de ontlener. Daarom is het altijd beter om een goede overeenkomst van lening op te stellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een onderhandse lening?Wat is een onderhandse lening?In economisch slechtere tijden worden er meer onderhandse leningen afgesloten. Deze manier van lenen heeft voordelen, ma…
Lenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datLenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datAls aanvulling op een lening bij de bank kunt u in 2019 ook een onderhandse lening afsluiten. Maar wat is onderhands gel…
Particulier geld lenen ofwel een onderhandse leningParticulier geld lenen ofwel een onderhandse leningParticulier geld lenen of een onderhandse lening betekent dat u direct geld leent van iemand zonder tussenkomst van inst…
Registratie Belastingdienst van onderhandse akte of leningRegistratie Belastingdienst van onderhandse akte of leningRegelmatig wordt een lening of akte onderhands aangegaan. Tot voor kort kon u alle akten, een onderhandse lening of akte…
Leningen voor bedrijvenLeningen voor bedrijvenHet starten van een eigen onderneming vereist vaak meer geld dan u bezit. Als uw eigen vermogen niet toereikend is, zult…

Reageer op het artikel "Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!