InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Debetrente bij rood staan

Debetrente bij rood staan

Debetrente bij rood staan Debetrente kan een dure grap zijn! Als we het saldo van onze rekening niet in de gaten houden, kan dat snel rood kleuren. Wie zijn kredietlimiet overschrijdt, moet rekenen met hoge debetrente. Lees hier hoe je op voordelige wijze uit die schuldenpositie kan raken en met andere kredietvormen geld kan besparen.

Debetrente bij rood staan is duur

Zou ú vrijwillig het dubbele of bijna het driedubbele aan rente willen betalen? Maar door rood staan op hun bankrekening doen veel klanten dat onbewust wél, want zo'n permanent beschikbare kredietruimte kost bij de goedkoopste aanbieder 6% en bij de duurste bijna 17%.

Tegen die hoge rente help maar één ding: bij wijze van overgang een extra lening afsluiten voor terugbetaling van de debetstand. Zelfs bij kleinere leenbedragen kunnen op die manier vaak honderden euro's per jaar worden bespaard, tenminste als je een goedkope aanbieder weet te vinden.

Roodstand saneren met persoonlijke lening

Een tot de maximale kredietlimiet overtrokken lopende rekening is vaak de duurste manier om geld te lenen. Wie overweegt om zo´n dure debetfaciliteit af te betalen kan het best bij zijn bank informeren of die omgezet kan worden naar een persoonlijke lening met betaling in termijnen. In de regel zijn die goedkoper. Want de rentes liggen hierbij voor een korte periode deels onder de 5%, oftewel 12 procentpunten minder dan de duurste bankrekening! En overtrekt men het saldo van zijn rekening zonder eerst een kredietruimte overeen te zijn gekomen, dan kan men zelfs een nóg hogere rente verschuldigd zijn en kijkt men al snel tegen een ware schuldenberg aan.

Het is daarom verstandig om al in een vroeg stadium tegenmaatregelen te nemen. Bij goedkope PL-aanbieders kunt u bijvoorbeeld een bedrag van 5.000,- lenen en dat comfortabel in 36 maandelijkse termijnen van 150,- afbetalen, inclusief een rentebedrag van nog geen 400,- over die 3 jaren. Zou je een dergelijke schuld in de vorm van een debetstand op een lopende rekening hebben staan, dan kan dat aangroeien tot meer dan 8.000,-. Het is dus zeker de moeite waard om een debetstand zo spoedig mogelijk te beëindigen door middel van zo´n schuldsanering.

Doorlopend krediet alternatief voor rood staan

Wie geregeld onverwacht geld nodig heeft en dat meestal weer vrij snel terugbetaalt, heeft een goed alternatief voor rood staan. Want bij de meeste banken kan bij een goede kredietwaardigheid een zogenaamd doorlopend krediet, een krediet op afroep zogezegd, worden overeengekomen. Ook dat is in vergelijking tot een debetfaciliteit gunstiger qua rente en kan ten alle tijde worden terugbetaald.

Ook consumentenorganisaties beschouwen een doorlopend krediet als een zinvol alternatief om bij rood staan de kredietlasten te verminderen, maar waarschuwen anderzijds ook voor te hoge lasten. Consumeren op basis van krediet kan het begin van een schuldenval zijn, met name als men een doorlopend krediet aangaat naast een reeds bestaande lening. Controleer bij een plotselinge kredietbehoefte daarom altijd eerst of u niet bepaalde reserves kunt aanspreken.

Op debetrente besparen door te vergelijken

Wie zijn kredietlimiet regelmatig overschrijdt en op lange termijn geld wil besparen, doet er goed aan om de kleine lettertjes van zijn bank eens door te nemen, alsook de offertes van concurrenten. Die inspanning is de moeite waard, want of je voor 1.000 euro 6 of 17% verschuldigd bent, maakt in één jaar al een verschil van 110. Maar niet alleen de rente spreekt soms voor een wisseling van bank, vaak betaalt u ook minder bijkomende kosten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Debetrente bij rood staan"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!