InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Rood staan is erg duur

Rood staan is erg duur

De banken verdienen aan de betaalrekeningen door voor het rood staan een hoge rentevergoeding te rekenen. Wettelijk mogen ze een rente vragen tot 15 procent. De kosten voor het rood staan bedragen gemiddeld tussen de 10 en 15 procent. Op de reguliere betaalrekeningen bij Nederlandse banken, kunt u een bepaald bedrag rood staan. Het maximale bedrag dat u in de min kunt staan, is afhankelijk van de afspraken die u hierover hebt gemaakt met de bank. Voor de consument is het handig om deze mogelijkheid te hebben en voor de bank is het een lucratieve manier om een korte tijd geld uit te lenen tegen een zeer hoge rente. Over het algemeen is de duur van de roodstand kort waardoor u er niet veel euro’s aan kwijt bent. In verhouding betaalt u echter wel veel.

Hoe hoog is de maximale rente voor het rood staan?

Door wettelijke bepalingen is het op dit moment niet toegestaan om een rente in rekening te brengen boven de 15 procent. Deze beperking geldt voor kredieten (waaronder roodstand) die een langere tijd lopen of kunnen lopen. SNS Regio Bank heeft via een voorwaarde de wettelijke bepaling weten te omzeilen. Zij stellen namelijk dat het krediet (roodstand) binnen drie maanden moet zijn ingelost. Door deze extra voorwaarde hoeven zij zich niet te houden aan de maximale rente van 15 procent. Zij brengen een rentepercentage in rekening van 18,7 procent (situatie per augustus 2010).

Hoe hoog is de gemiddelde rente voor roodstand?

De banken brengen een rente in rekening vanaf 10 procent tot maximaal 15 procent. De banken zullen eerder dicht bij het maximum gaan zitten, dan dicht bij de 10 procent. ING vraagt op dit moment 14,7 procent en de Rabobank vraagt 12,7 procent. De meeste rekeninghouders staan weleens rood, waardoor het een lucratieve regeling kan zijn voor de banken.

Voorbeeld berekening

Eind van de maand krijgt u uw inkomen weer binnen. Gemiddeld staat u iedere maand de laatste 10 dagen van de maand €250 in het rood. De bank brengt u voor deze vorm van krediet 15 procent rente in rekening. Hoeveel bent u ongeveer per jaar kwijt aan roodstand?

Eenvoudig gezegd kost het rood staan u per dag: 15 procent : 365 dagen = 0,0411 procent. Per maand kost het u dus ongeveer 0,411 procent (10 dagen), vermenigvuldigd met €250 = €1,03. Per jaar kost het u €12,33.

Uitgedrukt is euro’s is het een laag bedrag. U moet er echter voor waken dat het rood staan standaard gaat worden of maandelijks klimt. De kosten zullen hierdoor sterk oplopen.

Hoe kan ik rood staan voorkomen?

Het rood staan kunt u voorkomen door uw inkomsten en uitgaven beter op elkaar af te stemmen. Indien u iedere keer aan het eind van de maand rood komt te staan, kunt u mogelijk een lager bedrag per maand overzetten naar de spaarrekening.

In het geval u maandelijks niet de mogelijkheid hebt om een deel van uw geld te sparen, kunt u ook eens kritische kijken naar uw uitgaven. Misschien is het wel mogelijk om grote uitgaven later in de maand te betalen. Hierdoor kunt u voorkomen dat u vroeg in de maand in het rood schiet. De maand daarna moet u op de één of andere manier zien te besparen om te voorkomen dat u in de volgende maand weer in het rood schiet.
Gerelateerde artikelen
Wat kost rood staan?Wat kost rood staan?Vrijwel alle bankrekeningen bieden de mogelijkheid om rood te staan op de betaalrekening. Dit is een manier voor de cons…
Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle bankenRente bij rood staan: debetrente tarieven van alle bankenWanneer je rood staat, dat wil zeggen je hebt een negatief saldo op je bankrekening dan moet je over het bedrag dat je i…
Rood staan is melkkoe voor bankenBanken verdienen jaarlijks forse bedragen doordat klanten met een betaalrekening rood staan. Op een eenvoudige manier ku…
Rood staan en de gevolgen voor uw hypotheekRood staan en de gevolgen voor uw hypotheekKomt u in het BKR-register als u rood staat of rood kunt staan? Dat is een essentiële vraag voor wie in 2019 een BKR-hyp…

Reageer op het artikel "Rood staan is erg duur"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!