InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen van familie of vrienden: wat moet in de overeenkomst?

Lenen van familie of vrienden: wat moet in de overeenkomst?

Lenen van familie of vrienden: wat moet in de overeenkomst? Geld lenen bij een bank kan problemen met zich meebrengen, zeker als je al een lening of hypotheek hebt afgesloten. Daarom doen sommige mensen een beroep op familie, vrienden of kennissen om geld van te lenen. Extra uitgaven doen of onvoorziene kosten betalen is een probleem dat snel opgelost lijkt als je de financiële hulp inroept van een vriend of familielid. Als je geld leent van een particulier, dan is het best om dit op papier te zetten en een leenovereenkomst af te sluiten. In dat leencontract of leenovereenkomst vermeld je alle gegevens zoals het leenbedrag en de interest, waarna beide partijen hun handtekening plaatsen. Waarmee moet je rekening houden bij een leenovereenkomst tussen vrienden of familieleden, en wat zet je best in het leencontract?

Lening aangaan bij familie of vrienden

Geld lenen bij een bank of kredietverstrekker is niet altijd eenvoudig. Mensen die geen inkomen hebben of al een andere lening of hypotheek hebben lopen ondervinden vaak problemen om een lening te krijgen bij een bank. Wie toch geld wil lenen kan op zoek gaan naar een particulier die bereid is om geld te lenen. Het kan zijn dat de lener die privépersoon persoonlijk kent, zoals het geval is wanneer je leent van een familielid, van een vriend of iemand uit je kennissenkring.

Extra uitgaven

We kennen allemaal wel de situatie wanneer je nog enkele euro's tekort komt om aan een betaling te kunnen voldoen. Het kan gaan om enkele honderden of soms enkele duizenden euro's om die wagen te kunnen kopen of om onvoorziene uitgaven mee te bekostigen. Soms gaat het om extra kosten die een verbouwing van je woning met zich mee kunnen brengen. Je staat dan voor de keuze om een extra lening aan de bank te vragen of om een beroep te doen op familie of vrienden. Die laatste stap lijkt op het eerste zicht een stuk makkelijker dan de "klassieke" lening bij een bank of kredietverstrekker.

Lenen van familielid: delicaat

Vermits een bijkomende lening bij de bank waarschijnlijk moeilijker te verkrijgen is en rente met zich mee zal brengen, ga je te rade bij ouders, grootouders of andere familieleden. Je legt je situtatie uit en met een beetje goodwill is vader of grootvader wel bereid om een lening te geven zonder rente. Dat is een mooie gunst die je als kind of kleinkind zeker zal kunnen appreciëren, maar toch is het belangrijk om het delicate karakter van zo een lening te beseffen. Als je je lening niet zal kunnen terugbetalen, kan dit de familiale relaties onder druk zetten. Hoe goed je ook met iemand bevriend bent, of hoe gehecht de familiebanden ook zijn, toch kan er altijd een haar in de boter komen wanneer het gaat om geld.

Leenovereenkomst vrienden

Voor alle zekerheid is het dus best om een overeenkomst van lening op te stellen en die te laten ondertekenen door beide partijen. Dan zal de persoon die het geld gekregen heeft, de lening achteraf niet kunnen ontkennen of beweren dat het bijvoorbeeld om een schenking ging. Daarom is het beter om een leenovereenkomst op te stellen zodat er geen onenigheid of spanningen kunnen ontstaan tussen familieleden of vrienden onderling.

Wat zet je best in een leenovereenkomst?

Naam en adres

Zowel van de lener als van de ontlener worden best zoveel mogelijk identiteitsgegevens vermeld. Naam, adres en eventueel telefoonnummer of email van de betrokken personen kunnen op papier gezet worden. Indien mogelijk kan je het rijksregisternummer zoals vermeld op de identiteitskaart in de leenovereenkomst plaatsen.

Leenbedrag en duur

Voorts laat je in de leenovereenkomst ook het bedrag van de lening plaatsen, net als de afgesproken termijn waarin alles voldaan moet worden. Als er een interest wordt aangerekend is het goed om te stipuleren hoe deze terugbetaald moet worden (maandelijks, driemaandelijks, enz...). Ook wanneer er geen interest wordt aangerekend is het nuttig om dit in het leencontract te zetten.

Handtekening

Uiteindelijk is geen enkele overeenkomst bindend zonder geldige handtekening. Elk van de partijen moet de leenovereenkomst handtekenen bij de vermelding van zijn naam. Ook de dag waarop de overeenkomst is tot stand gekomen kan hierbij handmatig geschreven worden, tenzij de datum al in de tekst van het leencontract zelf vermeld staat.

Leencontract verklaring

De leenovereenkomst hoeft niet lang te zijn; alles kan bijvoorbeeld op één stukje papier opgemaakt worden. Zolang er tenminste een verklaring in staat waarin gezegd wordt dat de uitlener een som uitleent aan de ontlener en zolang alle vereiste gegevens erin vermeld zijn. Bovendien maak je alles op in twee originele exemplaren die door beide partijen ondertekend moeten worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier geld lenenParticulier geld lenenParticulier geld lenen is een vorm van lenen die niet veel verschilt van geld lenen via de bank of een andere geldverstr…
Particulier geld lenen ofwel een onderhandse leningParticulier geld lenen ofwel een onderhandse leningParticulier geld lenen of een onderhandse lening betekent dat u direct geld leent van iemand zonder tussenkomst van inst…
Lenen in de familieLenen in de familieGeld lenen bij familie en vrienden is de goedkoopste manier van lenen. Deze manier heeft echter grote nadelen.
Snel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoonSnel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoonSnel geld lenen is niet eenvoudig als je in het verleden moeilijkheden hebt gehad om je leningen af te betalen. Met een…
Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankLening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankBanken zijn normaal gezien de meest aangewezen plaats om een lening aan te gaan. Je stapt een bankkantoor binnen, vraagt…

Reageer op het artikel "Lenen van familie of vrienden: wat moet in de overeenkomst?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Vriendenlening
Schrijf mee!