InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Belfius privélening: lenen zonder reden en zonder factuur

Belfius privélening: lenen zonder reden en zonder factuur

Belfius privélening: lenen zonder reden en zonder factuur Als je wat extra geld nodig hebt om een aankoop te doen, is het niet altijd even duidelijk welke lening je het best kan aangaan. Het aanbod is vaak zo groot dat het maken van een juiste keuze voor je lening geen sinecure is. Doorgaans zal de bank een reden eisen om een lening toe te kennen, zoals bijvoorbeeld de aankoop van een wagen of een huis. Ook zal je een factuur moeten voorleggen van je aankoop. Als je geld wilt lenen zonder zonder dat je een reden moet geven dan kan je opteren voor een privélening. Je redenen om te lenen zijn dan als het ware privé. Eén van de mogelijkheden om een lening aan te gaan om aankopen mee te financieren, is de privélening van Belfius Bank. Belfius Bank biedt de formule van de privélening aan als een lening voor privédoeleinden, zonder dat je aankoopbewijzen aan de bank hoeft voor te leggen. Je kan deze lening ook beschrijven als een krediet voor wat meer "financieel comfort". Online kan je een handige simulatie voor je lening laten uitvoeren.

Extra geld nodig

Het gebeurt de meeste mensen wel eens: je komt net nog wat geld tekort om een aankoop te doen die je al een tijdje op het oog hebt. Om de aankoop cash te betalen, heb je extra geld nodig en dus lijkt een lening de juiste oplossing. Het kan bijvoorbeeld gaan om dure producten voor in je huishouden of om een verbouwing aan je woning. De essentie van de privélening is dat ze aangegaan wordt voor privédoeleinden waar de bank - om het cru te stellen - eigenlijk geen zaken mee heeft. Je hoeft je dan ook niet bij de bank te rechtvaardigen voor je lening.

Meer financieel comfort

Ook kan je extra geld lenen om wat extra financiële ademruimte te hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je veel geld spendeert aan een dure hobby of een speciale passie. In dat geval is de privélening een interessante leenformule, ook omdat je precies het bedrag kan lenen dat je nodig hebt. Daarna kan je het geleende bedrag terugbetalen op een vooraf overeengekomen termijn.

Lenen zonder reden noch factuur

De privélening van de Belgische Belfius Bank is een soort van lening op afbetaling en stelt de lener geld ter beschikking om uitgaven mee te financieren. De privélening van Belfius is een persoonlijke lening die als doelstelling heeft dat je het geld kan gebruiken voor privédoeleinden. Je hoeft dus geen aankoopbewijzen aan de bank voor te leggen. Het voordeel van deze privélening is dat je je niet hoeft te rechtvaardigen voor je lening: de bank zal niet vragen naar de reden van je lening.

Minimumbedrag Belfius privélening

Dexia Bank biedt de privélening aan vanaf een minimumbedrag van 1250 euro. Je hebt de mogelijkheid om net zoveel te lenen als je nodig hebt voor je aankopen. Je hoeft aan niemand uit te leggen waarvoor je het geleende geld zal gebruiken. Door de leenovereenkomst verbind je je ertoe om de lening binnen een voorafbepaalde termijn terug te betalen. Deze terugbetaling gebeurt door vaste maandelijkse aflossingen, die automatisch elke maand van je zichtrekening gaan.

Looptijd

Door geld te lenen verbind je je ertoe om het geleende bedrag over een termijn terug te betalen. Die termijnen van terugbetaling zijn vast bepaald. Hoe hoger het bedrag dat je leent, hoe langer de termijn van terugbetaling zal zijn. Als je het minimumbedrag van 1250 euro leent, dan is de termijn van terugbetaling vastgelegd op 24 maanden. Het overzicht van terugbetalingstermijnen aan de hand van het geleende bedrag zien er als volgt uit:
  • 1250 euro tot 2500 euro: termijn van terugbetaling is 24 maanden
  • 2500,01 euro tot 3700 euro: termijn van terugbetaling is 30 maanden
  • 7500,01 euro tot 10.000 euro: termijn van terugbetaling is 48 maanden
  • 10.000,01 euro tot 15.000 euro: termijn van terugbetaling is 60 maanden
  • 20.000,01 tot onbeperkt: termijn van terugbetaling is 120 maanden

Simulatie privélening

Op de website van Belfius kan je simulaties laten uitvoeren van je privélening. Na het invullen van je gewenste bedrag kom je meteen te weten hoeveel je in totaal zal moeten terugbetalen en hoeveel tijd je daarvoor krijgt. Wil je bijvoorbeeld een bedrag lenen van 16.750 euro dan bedraagt je maandelijks terugbetaalbedrag 273,56 euro. Je jaarlijkse kostenpercentage of JKP bedraagt 9,90 % en je totale termijn van terugbetaling bedraagt 84 maanden. Terwijl je kredietbedrag 16.750 euro bedraagt zal je in totaal zo een 22.979,04 euro moeten terugbetalen. Het is erg handig als je dankzij zo een simulatie meteen een goed overzicht krijgt van de uiteindelijke totaalkosten om terug te betalen, en dit om onaangename verrassingen te vermijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Bronnen en referenties
  • https://www.belfius.be/retail/nl/producten/lenen/kredietsimulator/index.aspx?bt_productLevel3=010611, bezocht op 20/11/2015.

Reageer op het artikel "Belfius privélening: lenen zonder reden en zonder factuur"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!