InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoon

Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoon

Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoon De peer-to-peer-lening of P2P-lening is een leenformule die in de tweede helft van de jaren 2000 is ontstaan in de Angelsaksische landen. De peer-to-peer-lening maakt het mogelijk om via internet geld te lenen van particulieren. Als je geld wilt lenen aan een lagere rente dan bij de traditionele banken, dan kan je terecht bij een privé-persoon. Die privé-persoon heeft dan weer het voordeel dat zijn geld dankzij de rente van de lening een aardig rendement kan opbrengen. Hoe werkt zo een peer-to-peer-lening precies en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Wat is de "peer-to-peer-lening" of "P2P"-lening?

Privé-persoon

De peer-to-peer-lening is een vorm van lening die in de Verenigde Staten van Amerika is ontstaan. Het Engelse woord "peer" betekent "gelijke" en het gaat dus om een lening die overeengekomen wordt tussen gelijken, met name privé-personen. Het gaat dus niet om banken of kredietverstrekkers die geld lenen, maar om particulieren zoals jij en ik. De ene particulier leent het geld aan een andere particulier, die dringend geld nodig heeft.

Groep

Soms wordt geld ook uitgeleend door een groep uitleners, dit om het risico te spreiden. Dan spreekt men van het "many-to-one"-systeem: meerdere personen lenen geld uit aan één persoon. De peer-to-peer-lening wordt ook wel P2P-lening genoemd en is aan te vragen via het internet. Als je geld wilt lenen aan een lagere rente dan bij een klassieke bank, dan kan je het aanbod bij de peer-to-peer-leningen eens onder de loep nemen.

Werking "peer-to-peer"-lening

Geld nodig

Wie vindt dat zijn geld te weinig rendement heeft op zijn spaarrekening, kan er voor kiezen om het beter te laten renderen via een peer-to-peer-lening. Als je zelf geld wilt uitlenen aan iemand die dringend geld nodig heeft, dan meld je je aan op een peer-to-peer-website. Je geeft aan hoeveel rente je wilt ontvangen en hoe groot het bedrag is dat je wilt uitlenen. De persoon die wil lenen, zal jouw aanbod dan bekijken en beslissen of hij bij jou een lening wil aangaan.

Risicospreiding

Als het bedrag dat de persoon wil lenen groter is dan het bedrag dat jij beschikbaar hebt, dan is er nog een andere mogelijkheid. Dan kan jij een gedeelte van dat bedrag uitlenen en vorm je samen met andere particulieren een groep uitleners. Samen kan je als groep dan wel aan het bedrag komen dat de lener wenst te lenen. Op die manier wordt het risico van terugbetaling over een groep mensen gespreid.

Geld lenen van privé-persoon

Op het internet kan je terecht bij websites waar je je kan aanmelden om geld te leen te geven of om een lening aan te vragen. Aanbieders en aanvragers van leningen kunnen zo met mekaar in contact komen en de leenmogelijkheden bekijken. Peer-to-peer-websites rekenen zowel aan aanbieder als aanvrager van de lening kosten aan om de aanbiedingen op de website te plaatsen. De eerste websites die met het systeem van de peer-to-peer-lening werkten waren prosper.com in de Verenigde Staten en zopa.com in Groot-Brittannië. In Nederland was met boober.com een tijdlang een peer-to-peer-website actief, maar deze site is intussen van het internet verdwenen.

Peer-to-peer-lening: voordelen

Hoger rendement

Voor wie het rendement op zijn spaarrekening wat minnetjes vindt, is de peer-to-peer-lening een mogelijke oplossing. Door geld uit te lenen aan een rente, bestaat de mogelijkheid om een aantrekkelijk rendement te halen.

Risico gespreid

Als je als uitlener niet het volledige gevraagde bedrag beschikbaar kan stellen, dan kan je je aansluiten bij een groep uitleners. Dan maakt jouw bedrag deel uit van een soort van groepslening, waardoor het risico gespreid wordt.

Toegankelijkheid

Voor de lener is de peer-to-peer-lening een handige manier om eventueel te kunnen lenen tegen een lagere rente dan bij een klassieke bank. Via het internet kan je rustig het aanbod aan bedragen en rentes bekijken en een keuze maken.

P2P-lening: nadelen

Controle

Bij de peer-to-peer-lening is het niet altijd duidelijk hoe de controle op de kredietwaardigheid gedaan wordt. Er is geen BKR-toetsing bij de P2P-lening. Als uitlener heb je altijd een risico dat de lener je niet zal kunnen terugbetalen.

Jonge formule

De peer-to-peer-lening is vooral in de Angelsaksische landen aanwezig maar is een leenformule die nog in zijn kinderschoenen staat. In Nederland en België zijn peer-to-peer-leningennetwerken nog niet echt kunnen doorbreken. Een voorbeeld van een dergelijk netwerk is Lendico.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoopste lening?Goedkoopste lening?De goedkoopste lening krijgt u zeer waarschijnlijk door middel van peer-to-peer lenen. Bij deze vorm van geld lenen is e…
Geld uitlenen aan familieGeld uitlenen aan familieLenen van familie (of geld uitlenen aan familie) kan een aantrekkelijke optie zijn. Familie vraagt doorgaans een rente d…
Geld lenen: Lening bij familie kennissen, P2P LenenIn tijden van economische crisis ontbreekt vaak de financiële ruimte om een lening aan te gaan met een hoge rente. Lenen…
Boober: de eerste Nederlandse peer-to-peer leningenBoober: de eerste Nederlandse peer-to-peer leningenSinds mensenheugenis worden leningen afgesloten bij banken en andere kredietverstrekkers. Voor de opkomst van crowdfundi…
Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelenGeld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelenGeldgebrek is een fenomeen dat bij veel mensen wel eens de kop opsteekt, zeker bij een crisis. Om dit te verhelpen gaan…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer_lenen, bezocht op 14/10/2015.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer_lending, bezocht op 14/10/2015.
  • http://www.emerce.nl/achtergrond/lendico-geeft-nieuwe-impuls-peertopeer-kredieten-nederland, bezocht op 14/10/2015.
  • https://www.lendico.nl/, bezocht op 14/10/2015.

Reageer op het artikel "Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoon"

Reactie

Van Geel Carina, 03-11-2016 00:18 #1
Graag hadden wij een peer-to-peer lening gehad van 50.000 euro. Wij zijn eigenaar, staan niet op de zwarte lijst en hebben beiden een goede job. Heb geen idee waar ik hiervoor moet zijn, kunnen jullie me helpen aub?

Mvg,
Carina

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!