InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen tegen lage rente

Lenen tegen lage rente

Lenen tegen lage rente Als u een lening gaat afsluiten, doet u dat natuurlijk tegen een lage rente en die rente is begin 2019 vaak lager dan ooit. Om slim, snel en goedkoop geld te lenen in 2019 moet u ook uw bestaande leningen goed in de gaten houden en snel actie ondernemen. Oversluiten van oude leningen biedt ook vaak uitkomst. Zo kunt u zichzelf veel geld besparen. Online een ander krediet aanvragen is eenvoudig geregeld.

Lage rente bij lenen

Lenen tegen een lage rente betekent zoeken naar de geldverstrekker die u mooie aanbieding voor u heeft. De rente zal ook lager zijn naarmate uw kredietwaardigheid groter is. Ten derde bestaat bij een hypotheek natuurlijk de hypotheekrenteaftrek die uw netto te betalen rente fors verlaagt.

Goedkope lening afsluiten

Voordat u een lening gaat afsluiten vraagt u natuurlijk meerdere offertes aan en sluit de lening of hypotheek af tegen de laagste rente en de gunstigste voorwaarden. En daarna verdwijnen de papieren meestal in de la. Dat wil zeggen, u kijkt er niet meer naar totdat de lening volledig is afgelost. En dat is jammer voor uw portemonnee, want het loont altijd de moeite om te bekijken of u niet elders goedkoper kunt lenen. De eigen bank zal met een nieuw aanbod komen als de lening moet worden vernieuwd, maar daarop hoeft u natuurlijk niet op te wachten. Internet geeft vrijwel direct inzicht in de huidige rente en die kan wel eens behoorlijk verschillen van de rente die u nu betaalt. Een lening oversluiten, want zo heet dat, loont vaak. Laten we een paar voorbeelden bekijken.

Spaarhypotheek oversluiten bij andere bank

Een spaarhypotheek oversluiten heeft meestal geen zin, want in de systematiek van de spaarhypotheek zit gebakken dat een andere rente niet of nauwelijks invloed heeft op uw maandelijkse lasten. Dit komt doordat de rente op de hypotheek meestal gelijk is aan de rente op het spaardeel van de hypotheek. Gaat de rente omlaag, dan betaalt u minder hypotheekrente maar ontvangt u ook minder spaarrente. De premie op de spaarverzekering verandert nog wel, maar per saldo is het geheel redelijk stabiel als de veranderingen in rente niet zo groot zijn. Overigens biedt de Hypotheker momenteel een spaarhypotheek aan waarbij de rente op het spaardeel wat hoger is dan de hypotheekrente, maar ook hier tikt overstappen pas aan bij grotere rente verschillen. Overstappen betekent immers ook nieuwe taxatiekosten en notariskosten die u nog moet terugverdienen.

Hypotheek of ander krediet oversluiten

Wanneer u een hypotheek voor de vervaldatum wilt oversluiten, moet u meestal een boeterente betalen. Een beetje afhankelijk van de startdatum van uw hypotheek ligt aan de berekening van de boeterente een ingewikkelde formule te grondslag. De kern van de formule is dat de bank de verloren toekomstige hypotheekrente op u wil verhalen. Afhankelijk van de rente en de resterende looptijd van de hypotheek kan de boeterente vele duizenden euro’s bedragen. Een voordeel is wel dat u de boeterente als hypotheekrente van de inkomstenbelasting mag aftrekken, zodat de belastingdienst meebetaalt aan het oversluiten van de hypotheek. Is de resterende looptijd bijna nul dan zal ook de boeterente zeer laag zijn. In dat geval is het overstappen naar een andere aanbieder met een lagere rente bijna altijd goedkoper dan bij de bestaande kredietverstrekker of hypotheekbank te blijven. Met andere woorden een lening oversluiten geeft regelmatig vele voordelen.

Leningen samenvoegen en oversluiten in 2019

Het hebben van meerdere leningen komt veel voor. Vaak behoudt men een bestaande lening en leent dan elders nog wat bij. Maar voor de aanbieders van krediet kan het interessant zijn om uw leningen samen te voegen en daar bovenop nog extra krediet te geven. Voor u is dat interessant als de nieuwe rente over de samengevoegde lening lager is dan de oude rente en u nog extra wilt lenen. Het voordeel is ook dat u beter zicht hebt op wat u waaraan betalen moet.

Rekenvoorbeeld voordeel van samenvoegen leningen

Stel dat u hebt drie leningen. U hebt een doorlopend krediet van 8.000 euro tegen 8 procent rente, een persoonlijke lening van 7.000 euro tegen 7 procent rente staat 500 euro rood tegen 15 procent rente. Dan betaalt u zonder aflossing 1.205 euro rente op een bedrag van 15.500 euro. Dat is een gemiddelde rente van bijna 7,8 procent. Dat is evenveel als een lening elders van 17.250 euro tegen 7 procent rente.

Hoe hoog is de rente die ik betaal voor mijn lening?

De hoogte van de rente is van vele factoren afhankelijk. Ik noem er een paar:
  • Is het een vaste of een variabele rente?
  • Is het een actierente of niet?
  • Wat is het bedrag dat u leent?
  • Welke looptijd van de lening wilt u?
  • Is het met een onderpand, zoals bij een hypotheek of niet?
  • Hebt u een negatieve BKR-registratie of codering en hoe ziet uw persoonlijke situatie er uit?
  • Wat is de krapte op de geldmarkt?

Lenen tegen lagere rente

Bij het oversluiten moet u niet alleen naar de hoogte van de rente kijken, maar dus ook naar de looptijd en of de rente een vaste rente is of een variabele rente. Kijk, u hebt er niet zo veel aan als u te maken krijgt met een actierente voor een paar maanden. U wilt natuurlijk oversluiten tegen een lage rente die ook nog een tijd mee kan en niet een rente die straks zelfs hoger kan zijn dan wat u nu betaalt. Maak hierover daarom duidelijke afspraken. Verder moet u niet een onnodige verzekering erbij nemen. De verzekering is duur en snoept meestal het voordeel van het oversluiten van de lening weg. Als de kredietverstrekker zegt dat het niet anders kan, moet u gewoon elders een nieuwe offerte aanvragen.

Wat kost geld lenen in 2019?

Wat lenen kost hangt helemaal af van wat u leent en hoe u leent. De verschillen kunnen groot zijn:

rente op een lening:

welke leningwelke rente
rood staan10 tot 14%
creditcard 10 tot 14%
postorderbedrijf14%
klantenkaart13 tot 18%
persoonlijke lening 5 tot 12%

Online lening of hypotheek berekenen

Bereken via het internet wat uw mogelijkheden voor een lening zijn, hoeveel u kunt lenen en tot welk bedrag. Leen zo tegen een lagere rente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oversluiten spaarhypotheek of leningOversluiten spaarhypotheek of leningMet het goedkoop oversluiten van uw hypotheek of lening kunt u in 2019 veel geld verdienen. Het oversluiten van lening o…
Dure lening oversluiten: Goedkopere lening of hypotheekWanneer de rente laag is, kan het heel gunstig zijn om een dure hypotheek of lening over te sluiten. Op dit moment zijn…
Hoe lening aflossen?Hoe lening aflossen?Hoe gaat u uw lening aflossen, hoeveel, wat zijn de regels in 2017, 2018 en 2019? Als u een lening afsluit, wordt in de…
Kosten oversluiten hypotheekKosten oversluiten hypotheekAls de rente gedaald is, ligt oversluiten van een dure hypotheek voor de hand. Maar oversluiten naar een lagere rente ga…
Hypotheek oversluiten: BoeterenteHypotheek oversluiten: BoeterenteHet oversluiten van een hypotheek kan veel kosten besparen op de lange termijn, maar op de korte termijn zullen er waars…

Reageer op het artikel "Lenen tegen lage rente"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!