Minilening of minikrediet

Minilening of minikrediet Een minilening, je hoort het tegenwoordig heel vaak op de radio als reclame of ziet het op internet terug. In het begin was er een aanbieder, maar al snel zagen andere geldverstrekkers ook het gat in de markt en begonnen dit ook aan te bieden. Wat is een minilening en in hoeverre is het verstandig om deze aan te gaan:

Minilening

Tegenwoordig helemaal in: een minilening. Dit betreft een lening van tussen de 100 en 750 euro en wordt aangeboden via verschillende websites. Er word veel reclame voor gemaakt want een minilening klinkt wel heel aanlokkelijk.

De minilening onder de miniloep

Wie snel een beetje geld nodig heeft, kan tegenwoordig via internet een minilening afsluiten. De voorwaarde is vaak dat deze lening binnen 30 dagen weer terug wordt betaald. Afhankelijk van het soort bank waarmee je bankiert, heb je het geld vaak al binnen 10 minuten op je rekening. Hoe het werkt is simpel: men vult een aantal gegevens in op de website, waaronder ook het bankrekeningnummer waarna het geld gestort moet worden. Na het invullen van de gegevens, staat het geld vaak al binnen tien minuten op de rekening. Voorwaarde is wel dat de lening word afgesloten onder werktijd, zodat het overgemaakt kan worden via de bank. Anders kan het wat langer duren. Vaak is het wel nodig om een scan van het inkomensbewijs en het legitimatiebewijs op te sturen. Word de lening goedgekeurd, dan staat het geld er vrij snel op. En kan men die rekening betalen of de boodschappen doen die men zo nodig heeft. Een minilening is daarom heel makkelijk voor degene die even heel snel geld nodig heeft en dit niet van familie of vrienden kan lenen. Nog een voordeel van een minilening is dat er geen toetsing bij het BKR is, dus men kan toch geld lenen ondanks een negatieve BKR registratie. Verder kan men vaak de eerste keer niet zoveel geld lenen, maar als men eenmaal vaste klant is geworden, dan is het daarna wel mogelijk om meer op te nemen. Op voorwaarde dat de vorige lening wel word afbetaald, en netjes op tijd.

Wat kost het?

Geld lenen kost geld, maar dat wist iedereen inmiddels al. De rente voor een minilening is vaak beduidend hoger dan een gewone lening: 20 tot 25 procent aan rente. En dat is veel. Iemand die 500 euro leent via een minilening, is bij elkaar gemiddeld 625 euro kwijt: oftewel 125 euro aan rente. Voor dat geld, had men ook een week boodschappen kunnen doen. Om maar een voorbeeld te noemen. Het geleende geld moet ook vrij snel terug betaald worden: gemiddeld na dertig dagen, maar er zijn ook geldverstrekkers die een termijn van drie weken aanhouden. Dus men moet er wel rekening mee houden dat het geld op korte termijn weer terug betaald moet worden en dat er daar dan geld voor is. Dit is dan ook de reden dat de geldverstrekkers vaak alleen leningen afsluiten met mensen die ook een inkomen hebben; voor mensen met een uitkering is een minilening niet weggelegd. Soms is er op een website te lezen dat er geen rente word berekend. Dit klinkt natuurlijk helemaal ideaal en de stap naar hett maken van een minilening is dan ook zogemaakt.. Maar let op, er is wel een addertje onder het gras. Men heeft het namelijk dan wel over behandelingskosten. En deze kosten bedragen ongeveer 20 tot 25 procent van het te lenen bedrag. Dus uiteindelijk net zo veel als de rente zou bedragen.

Voor en nadelen

Om het overzichtelijk te maken, even de voor en nadelen van een minilening op een rijtje:

Voordelen:

  • Snel (vaak binnen 10 minuten) geld op je rekening
  • Vaak geen toetsing bij het BKR
  • Geen rentekosten
  • Aanvragen via internet of sms

Nadelen:

  • Bij de eerste aanvraag kan men vaak niet meer dan 100 tot 200 euro lenen
  • Een nieuwe lening kan pas afgesloten worden als de oude is terug betaald
  • Hoge behandelingskosten: 20-25 procent van de lening

Aanbieders

Er zijn heel veel aanbieders van een minilening. Soms zijn dit websites waarachter een grote geldverstrekker schuil gaat , maar dit niet op te merken is aan de website. Maar meestal betreft het een persoon of een bedrijfje dat een gat in de markt ziet met de minilening, zoals het in Amerika helemaal in is om een minilening te nemen. Om een korte periode financieel te overbruggen.

Let op!

Een minilening kost veel geld, vaak betaal je 20 tot 25 procent aan kosten. Dit is veel! Probeer daarom altijd eerst of er geen andere oplossing is voor het geldprobleem. Via familie of vrienden is een klein bedrag ook wel te lenen. Het is toch maar voor een keertje en lieve familie is altijd wel bereid je uit de brand te helpen. Heb je vaker geld nodig om te lenen, dan is er iets goed mis in je uitgavenpatroon en kan je beter dat gaan oplossen. Rood staan bij de bank is ook vaan stukken goedkoper. Ook niet de ideale oplossing voor het geldprobleem, maar weer vallen we erop terug dat dit dan voor tijdelijk is. Een ander veel besproken feit is dat de aanbieder van een minilening geen vergunning heeft van het AFM. Dit hoeft ook niet. Een minilening valt onder een flitslening en hiervoor is er geen vergunning nodig. De geldverstrekker hoeft zich daardoor ook niet te houden aan de wettelijke regels met betrekking tot leningen. Hierdoor kunnen ze ieder gewenste rente of zogenaamde handelingskosten berekenen. Wat op jaarbasis op kan lopen tot wel 600 procent rente. Momenteel word er nog bekeken of en wanneer de minilening ook onder de Nederlandse wetgeving gaat vallen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=62713

Reageer op het artikel "Minilening of minikrediet"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 08-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!