Pluskrediet: extra geld lenen voor ouderen en senioren

Pluskrediet: extra geld lenen voor ouderen en senioren Voor oudere mensen die het moeilijk hebben om een lening te krijgen bij een bank, is er de formule van het pluskrediet. Deze kredietvorm biedt mensen tussen 60 en 65 jaar de mogelijkheid om extra geld te lenen. Net als het doorlopend krediet is het pluskrediet flexibel en kan je tot aan een vooraf bepaalde kredietlimiet geld opnemen. Het grote voordeel van het pluskrediet is dat 60-plussers wat extra financiële ademruimte geboden wordt om rustig te kunnen genieten van hun oude dag. Wat zijn de belangrijkste voordelen en nadelen van dit pluskrediet?

Wat is het pluskrediet?

Het pluskrediet is een soort van doorlopend krediet voor mensen tussen 60 en 65 jaar. Senioren die willen lenen hebben het soms moeilijk om een krediet aan te gaan, omdat banken en kredietverstrekkers er niet happig om zijn om hen een krediet te verlenen. Banken en kredietverleners twijfelen eraan of hun lening wel terugbetaald zal kunnen worden, rekening houdend met de gevorderde leeftijd van de kredietnemer. Hoe ouder de lener is, hoe groter de kans dat hij zal overlijden en zijn lening dus niet kan terugbetalen. Om het aangaan van een krediet voor ouderen te vergemakkelijken, is er het pluskrediet.

Werking pluskrediet

Om een pluskrediet aan te gaan, bekijk je best eerst enkele offertes. Daarna kom je met je kredietverstrekker een kredietlimiet overeen, tot dewelke je geld kan opnemen. Bij het pluskrediet betaal je elke maand je aflossingen af en ook de rente. Ook kan je als je dat wilt tussentijdse aflossingen doen en de bedragen die je hebt afgelost weer opnemen. Hierbij moet je steeds je kredietlimiet respecteren. Vaak wordt van de kredietnemer verwacht dat hij tegen zijn 70ste of 74ste levensjaar de lening heeft afgelost.

Geld lenen voor ouderen

Het specifieke aan het pluskrediet is dat er een grens wordt opgelegd wat je leeftijd betreft. De klassieke doorlopende kredieten hebben die leeftijdsgrenzen niet. Doorgaans is het pluskrediet bestemd voor mensen tussen 60 en 65 jaar. Vaak is ook het bedrag dat de banken en kredietverstrekkers bereid zijn uit te lenen aan een maximumgrens onderworpen. Meestal zal je maximum 50.000 euro kunnen lenen, omdat banken immers vinden dat ze bij ouderen een risico lopen wat de terugbetaling van de schuld betreft.

Voordelen pluskrediet

Senioren

Het belangrijkste voordeel van het pluskrediet ligt erin dat ouderen de mogelijkheid geboden wordt om wat extra geld te lenen om meer financiële ademruimte te hebben. Als je als oudere moeilijk een krediet krijgt bij je bank, dan kan je terecht bij de specifieke leenvorm van het pluskrediet.

Flexibiliteit

Het pluskrediet bezit ook de flexibiliteit van de gewone vormen van doorlopend krediet. Zolang je de kredietlimiet respecteert, kan je geld opnemen wanneer je maar wilt. Ook kan je tussentijdse aflossingen doen zonder daarvoor extra kosten te moeten betalen.

Nadelen pluskrediet

Variabele rente

De rente van het pluskrediet is een variabele rente. Afhankelijk van de rente op de markt kan de rente van je pluskrediet stijgen of dalen. Soms wordt in geval van een rentestijging wel de mogelijkheid geboden om je maandelijkse aflossing te verlagen. Daardoor kan de looptijd van je krediet wel langer uitvallen.

Kosten op lange termijn

Nadeel van het pluskrediet kan wel zijn dat je je lening moet terugbetalen op een leeftijd (70 à 74 jaar) dat eventueel ook je gezondheidskosten kunnen oplopen. Daardoor kan het financieel een zware last zijn om precies dan je schuld te moeten terugbetalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.kredietdesk.nl/producten/pluskrediet.html, bezocht op 22/10/2015.

Reageer op het artikel "Pluskrediet: extra geld lenen voor ouderen en senioren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: Oktober 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!