InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelen

Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelen

Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelen De annuitaire lening of het annuitair krediet is een bijzondere vorm van krediet die te vergelijken is met de persoonlijke lening. Als je een annuitaire lening aangaat betaal je maandelijks een vast bedrag dat overeengekomen is met je kredietverstrekker. Bij het annuitair krediet liggen de looptijd van de lening, de rente en de maandelijkse aflossing vast, wat zorgt voor zekerheid voor de lener. Een bijkomend voordeel van deze leenvorm is dat je op lange termijn je schuld sneller kan aflossen. Wat zijn de voordelen en nadelen van dit annuitair krediet?

Wat is een annuitaire lening?

Een annuitaire lening is een leenvorm die te vergelijken is met een persoonlijke lening. Bij de annuitaire lening betaal je maandelijks een vast bedrag. Dat vast bedrag wordt gevormd door een aflossing en een rente. Telkens je een maandelijkse aflossing hebt gedaan, wordt de schuld die overblijft kleiner. Op de zogenaamde restschuld wordt de rentevergoeding ook lager. Daardoor zal je op lange termijn alsmaar meer kunnen aflossen. Bij de annuitaire lening of annuitair krediet ben je er zeker van dat zowel je maandelijkse aflossing, je rente en de looptijd van je lening vaststaan.

Werking annuitair krediet

Om een annuitaire lening aan te gaan, kan je eenvoudigweg naar je bank voor advies. Ook kan je op het internet terecht voor vrijblijvende offertes voor het aangaan van een annuitair krediet. Je zal dan onder meer gegevens moeten invullen over je persoonlijke situatie en over het bedrag dat je wilt lenen. Aan de hand van de aanbiedingen die je gekregen hebt, maak je dan een beslissing over de kredietverstrekker. Samen met je bank of kredietverstrekker zal je in de leenovereenkomst bepalen wat de looptijd en het maandelijks aflossingsbedrag van de lening zal zijn. Daarna betaal je maandelijks een vast overeengekomen bedrag af.

Persoonlijke lening

Een annuitaire lening wordt net als de persoonlijke lening aangegaan voor persoonlijke uitgaven. Vaak gaat het om dingen die je voor het huishouden of voor het dagelijks leven wilt aankopen, zoals een auto of elektronische huishoudtoestellen. Andere mensen gebruiken een annuitaire lening voor onderhoudswerken aan hun woning. Als je een annuitaire lening wilt aangaan, stel je dan sowieso eerst de vraag of je het geld wel echt nodig hebt. Let er ook op dat de looptijd van de lening niet al te lang wordt.

Annuitaire lening: voordelen

Zekerheid

Bij de annuitaire lening staan de maandelijkse aflossing, de rente en de looptijd vast. Hierdoor heb je als lener een zekerheid en weet je steeds wat je te wachten staat. Dit is bij andere leningen niet altijd het geval.

Lagere rente

De annuitaire lening heeft als bijkomend voordeel dat de rente vaak lager ligt dan bij een doorlopend krediet. Banken bieden deze lage rente vooral omdat ze geen renterisico hoeven te lopen.

Snellere aflossing

In het systeem van de annuitaire lening is het bedrag dat je maandelijks afbetaalt vast, net als de looptijd. Doordat je restschuld elke maand kleiner wordt, zal je op lange termijn je lening sneller afgelost hebben. Een annuitaire lening kan je dus sneller aflossen dan een klassieke lening.

Annuitaire lening: nadelen

Looptijd

Als je een annuitaire lening aangaat, moet je een vaste looptijd overeenkomen met je kredietverstrekker. Hierbij is het van belang om ervoor te zorgen dat die niet te lang zal uitvallen. Jarenlang een lening afbetalen voor goederen die niet lang meegaan is geen goede goede zet. Ga daarom na of de looptijd van je lening niet te lang uitvalt in verhouding tot de aankoop die je wilt doen.

Aflossingsbedrag

Bij het bepalen van de leenmodaliteiten met je kredietverstrekker, moet je ervoor zorgen dat het maandelijks aflossingsbedrag niet te hoog ligt. Dat kan een zware last leggen op je maandelijks budget.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel een lening afsluitenSnel een lening afsluitenSnel een lening afsluiten betekent op zoek gaan naar informatie. U wilt snel geld lenen dus overweegt u een snelle lenin…
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2020, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Annu%C3%AFteitenlening, bezocht op 17/12/2015.
  • http://www.leningwiki.nl/annuitaire-lening.html, bezocht op 17/12/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Annu%C3%AFteit, bezocht op 17/12/2015.

Reageer op het artikel "Annuitaire lening of annuitair krediet: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!