InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingen

Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingen

Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingen Als een onderneming niet op een reguliere wijze een lening kan krijgen, dan bestaat er de mogelijkheid van de zogenaamde achergestelde lening. De achtergestelde lening is een lening waarbij de kredietverstrekker achtergesteld wordt bij een eventueel faillissement van de kredietnemende onderneming. De gever van het krediet zal dit risico compenseren door een hoge rente aan te rekenen aan de onderneming. Voor een investeerder is deze lening een interessante manier om een onderneming te financieren. Tegelijk is de bereidheid om bij een eventueel failliet achtergesteld worden een blijk van vertrouwen van de investeerder ten aanzien van de onderneming-kredietnemer. Wat zijn de belangrijkste kenmerken, voordelen en nadelen van deze achtergestelde lening?

Wat is de achtergestelde lening?

De achtergestelde lening is een krediet dat een kredietverstrekker aan een onderneming geeft, met als specifiek kenmerk dat de kredietverstrekker achtergesteld wordt. Dit betekent dat bij een faillissement van de onderneming de kredietverstrekker eerst andere schuldeisers moet laten voorgaan om zijn geld terug te eisen. De kredietgever wordt dus als het ware achtergesteld tegenover de andere schuldeisers zoals bijvoorbeeld de fiscus of de leveranciers omdat hij pas daarna zijn geld kan terugvragen.

Kenmerken achtergestelde lening

Ondernemingen

De achtergestelde lening wordt alleen aan ondernemingen toegestaan. De achtergestelde lening wordt vaak verstrekt door partijen die bepaalde belangen hebben bij de onderneming, zoals zakelijke partners, investeerders of banken. Ook gebeurt het vaak dat het moederbedrijf een achtergestelde lening toestaat aan een dochterbedrijf. Andere verleners van deze soort leningen zijn bijvoorbeeld de overheid, en dit onder de vorm van subsidies.

Failliet

Voor investeerders die een achtergestelde lening toestaan aan een onderneming is dit ook een blijk van vertrouwen tegenover de onderneming. Als de onderneming failliet gaat, moeten zij andere schuldeisers laten voorgaan om hun geld terug te krijgen. Hierdoor loopt de kredietgever van een achtergestelde lening een hoog risico om het krediet terugbetaald te krijgen. Daarom zal dit gecompenseerd worden door een hogere rente. De kredietgevers krijgen bij een faillissement van de onderneming wel voorrang op de aandeelhouders en de obligatiehouders.

Volgorde van terugbetaling bij faillissement

Wanneer de onderneming die een achtergestelde lening is aangegaan failliet zou gaan, dan geldt er een wettelijk bepaalde volgorde van terugbetaling. Eerst moeten de preferente schulden terugbetaald worden, gevolgd door de gewone leningen. Pas daarna komen de achtergestelde leningen aan bod, die wel nog de voorrang krijgen boven de aandeelhouders en obligatiehouders.

Voordelen achtergestelde lening

Kredietverstrekker

Als kredietgever is het aantrekkelijk om een achtergestelde lening te geven aan een onderneming. Door de vrij hoge rente heb je interessante tussentijdse opbrengsten. De kredietverstrekker en investeerder heeft het bijkomend voordeel dat hij over de ontvangen interest van de achtergestelde lening geen belasting hoeft te betalen.

Onderneming

Voor de onderneming is er het voordeel om toch te kunnen lenen wanneer hij niet om de normale wijze een lening kan verkrijgen. Bovendien kan in sommige gevallen de achtergestelde lening beschouwd worden als eigen vermogen.

Nadelen achtergestelde lening

Kredietverstrekker

Voor de kredietgever is het belangrijkste nadeel dat hij achtergesteld wordt bij een eventueel faillissement. Dit risico vormt dan ook de essentie van de achtergestelde lening.

Onderneming

De rente van de achtergestelde lening kan vrij hoog liggen voor de kredietnemende onderneming, omwille van het feit dat de kredietgever een hoog risico loopt bij een eventueel faillissement. De zware last van de hoge rente en de aflossing kan druk zetten op de cashflow van de onderneming.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leningen voor bedrijvenLeningen voor bedrijvenHet starten van een eigen onderneming vereist vaak meer geld dan u bezit. Als uw eigen vermogen niet toereikend is, zult…
Procedure bij faillissementProcedure bij faillissementWat is een faillissement en in welke fasen verloopt een faillissement? Hoe wordt het vermogen van de persoon die faillie…
Rangorde schuldeisers bij faillissementRangorde schuldeisers bij faillissementDe rangorde van schuldeisers in het faillissement bepaalt in belangrijke mate de kans op betaling. Hoe hoger de plaats i…
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Achtergestelde_lening, bezocht op 17/10/2015.

Reageer op het artikel "Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Schrijf mee!