InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheek

De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheek

De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheek Voor starters die zich op de woningmarkt willen begeven, is het niet altijd eenvoudig om de zware financiële last van een hypotheek te dragen. Als je jong bent heb je nog niet veel kunnen sparen en ook wat je salaris betreft moet je onderaan de maatschappelijke ladder beginnen. Daarom wordt aan starters de mogelijkheid geboden om een starterslening aan te gaan, die een aanvulling betekent op je hypotheek. Op die manier wordt de aankoop van een eerste woning door de overheid aangemoedigd. Opvallend is dat je de eerste drie jaar van je starterslening geen rente en geen aflossing hoeft te betalen. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de starterslening en wat zijn de voordelen en nadelen ervan?

Starterslenig Nederland

In Nederland heeft men het met de starterslening over een lening als aanvulling op de hypotheek, en dit voor jongere mensen die nog niet over veel kapitaal beschikken. Met andere woorden: "starters" op de woningmarkt. In België daarentegen is een starterslening een lening aan jonge ondernemers die extra kapitaal zoeken om hun investeringen te financieren. Wat hierna volgt houdt verband met de eerste soort van starterslening, met name de lening voor jonge starters op de huizenmarkt in Nederland.

Wat is een starterslening?

Bijkomend

Een starterslening is een bijkomende lening die je afsluit naast je bestaande hypotheek. Het bedrag van de starterslening wordt bepaald aan de hand van de kosten van de woning, de maandelijkse inkomsten van de lener en de voorwaarden die de gemeente stelt. De bedoeling van de overheid is om via de starterslening het kopen van een eerste huis aan te moedigen.

Gemeente

De starterslening wordt verleend door gemeenten maar opgelet: niet alle gemeenten doen hieraan mee. Daarom moet je eerst nagaan of jouw gemeente startersleningen verstrekt alvorens een starterslening aan te vragen. Op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (svn.nl) kan je nagaan of jouw gemeente startersleningen geeft.

Kenmerken starterslening

Rente en looptijd

De starterslening wordt gekenmerkt door een vaste rente, en dit gedurende een periode van vijftien jaar. De maximale totale looptijd is dertig jaar. De eerste drie jaar van je starterslening betaal je helemaal geen rente of aflossing. Op die manier wordt de financiële last in het begin van de lening, wanneer de last het zwaarst is, aanzienlijk verlicht.

Herziening

Hierdoor heb je de eerste drie jaar van je lening wat meer financiële ademruimte, wat een grote steun betekent voor een starter die in het begin vaak nog een laag inkomen heeft. Pas na drie jaar ga je dan rente en aflossing moeten betalen, maar alleen als je inkomen voldoende gestegen is. Is dat niet het geval, dan kan je een herziening vragen die meer zal rekening houden met de inkomsten die je dan hebt.

Starterslening: voordelen

Aanvulling hypotheek

Het grote voordeel van de starterslening is dat de gemeente een aanvullende lening geeft voor je hypotheek, die vooral in het begin steeds voor een zware financiële druk zorgt. Als er een verschil is tussen de koopsom van je huis en het bedrag dat je maximaal bij de bank kan lenen, dan zorgt de starterslening voor een welgekomen aanvulling.

Geen rente in het begin

De eerste drie jaar hoef je geen rente en geen aflossing te betalen, en dat scheelt een flinke slok op de borrel. Op financieel vlak wordt op die manier de last aanzienlijk verlaagd.

Starterslening: nadelen

Niet alle gemeenten

Minpuntje is dat (nog) niet alle gemeenten meedoen aan de starterslening. Je moet het dus zelf uitzoeken of jouw gemeente meedoet. Als dat niet het geval is, val je dus helaas uit de boot voor een starterslening.

Alleen starters

Voor de starterslening komen alleen starters in aanmerking die zich op de huizenmarkt willen begeven. Bovendien is er een maximum bepaald voor het verlenen van startersleningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen met een startersleningWie een eerste huis koopt, zal al snel schrikken van de vele hoge kosten. Je hebt niet alleen een hypotheek nodig, maar…
Starterslening 2020: de combinatieleningStarterslening 2020: de combinatieleningEen starterslening afsluiten met een combinatielening erbij? In 2020 kan in meerdere gemeenten een starterslening worden…
De lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden. G…
Starterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktStarterslening: de lening voor de starter op de huizenmarktAls starter is het tegenwoordig al moeilijk genoeg om een huis te vinden die bij je budget past. De huizen worden over h…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Starterslening, bezocht op 22/10/2015.

Reageer op het artikel "De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheek"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!