Ambtenarenlening: voordelig geld lenen voor ambtenaren

Ambtenarenlening: voordelig geld lenen voor ambtenaren Geld lenen is niet altijd makkelijk in tijden van crisis, zeker niet als je in de private sector werkt. Daar is je werkzekerheid immers niet altijd gegarandeerd. Anders is het voor de publieke sector, waar het ambtenarenstatuut voor relatieve werkzekerheid zorgt. Ambtenaren kunnen dan ook tegen een lagere rente geld lenen via de ambtenarenlening. De ambtenarenlening is enkel weggelegd voor (semi-) ambtenaren en hun partner. De voordelige rente maakt het ambtenarenkrediet erg populair bij mensen die een baan hebben bij de overheid. Wat zijn de voordelen en nadelen van een ambtenarenlening?

Wat is de ambtenarenlening?

De ambtenarenlening is een lening, die zoals de naam al zegt, aangeboden wordt aan personen die werken in de publieke sector. Deze lening is pas in 2007 op de markt gebracht maar kende sindsdien al een enorm succes, dat blijft aanhouden ondanks de financiële crisis. De ambtenarenlening is niet echt een soort van lening maar eerder een lening die gericht is op de ambtenaren als doelgroep. Lenen als ambtenaar biedt het bijzondere voordeel van een lager rentetarief dan doorgaans bedongen wordt bij leningen. De ambtenarenlening wordt ook wel ambtenarenkrediet genoemd.

Basisidee ambtenarenkrediet

Overheid

De ambtenarenlening is specifiek bestemd voor mensen die voor de overheid werken en is gebaseerd op twee ideeën. Ten eerste is de ambtenaar over het algemeen zekerder van zijn baan dan een werknemer uit de privé-sector. Als je in de privé-sector werkt, heb je minder werkzekerheid dan in de publieke sector. Zeker in tijden van crisis, wanneer bedrijven gedwongen zijn om werknemers te ontslaan, hangen jobs in de privé-sector vaak aan een zijden draadje.

Minder betalingsachterstand

Ten tweede heeft onderzoek uitgewezen dat er bij ambtenaren vaak een goede mentaliteit aanwezig is om een lening stipt terug te betalen. Ambtenaren die leningen aangaan zouden zelden een betalingsachterstand hebben. Dit is uiteraard ook een gevolg van het feit dat ze van de relatieve zekerheid van hun overheidsbaan kunnen genieten. Kredietverstrekkers kunnen er dus vrij zeker van zijn dat je als ambtenaar je lening wel zal kunnen terugbetalen.

Geld lenen voor ambtenaren

Deze twee elementen hebben geleid tot een bijzondere vorm van lening voor ambtenaren: de ambtenarenlening. Deze lening biedt de mogelijkheid om te lenen tegen gunstigere voorwaarden dan de voorwaarden die in het algemeen bij leningen gelden. Bij de ambtenarenlening kan je als ambtenaar of als partner van een ambtenaar genieten van een lage rente. Ook mensen die gedeeltelijk ambtenaar zijn, zoals bijvoorbeeld mensen uit de zorgsector, kunnen een ambtenarenlening aangaan. Hetzelfde geldt voor mensen die werken in voormalige overheidsbedrijven.

Voordelen ambtenarenlening

Lagere rente

Alleen al omdat je ambtenaar bent, kan je genieten van een gunstiger rentetarief dan doorgaans het geval is bij leningen. Dat is een groot voordeel: door de lagere rente kan je terugbetaling een pak lager uitvallen dan bij een gewone lening. Als je als ambtenaar relatief lage inkomsten hebt, is het toch mogelijk om op deze manier te lenen, en dit precies omwille van je ambtenarenstatuut.

Ook partners

De voordelige voorwaarden van de ambtenarenlening blijven niet beperkt tot de ambtenaar zelf, maar worden ook uitgebreid tot de partners van ambtenaren.

Nadelen ambtenarenkrediet

Enkel ambtenaren

De ambtenarenlening is enkel weggelegd voor ambtenaren of semi-ambtenaren en hun partners, vooral omwille van hun werkzekerheid en hun betalingsmoraal. Als je zelf geen ambtenaar bent maar wel altijd stipt je terugbetalingen doet, dan is het spijtig dat je niet van het voordeel van een lagere rente kan genieten.

Verandering voorwaarden

Als je om de een of andere reden geen ambtenaar meer bent, dan kan het zijn dat de voorwaarden van je lening zullen veranderen. Afhankelijk van de voorwaarden en modaliteiten die overeengekomen zijn in het leencontract, kan je nagaan wat er voor je lening verandert als je geen ambtenaar meer bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lenen  de ambtenarenlening is goedkoperLenen de ambtenarenlening is goedkoperWaarom een ambtenarenlening afsluiten in 2020? Nou, bijvoorbeeld omdat ambtenaren goedkoper lenen dan niet ambtenaren. D…
De Ambtenarenlening, goedkoop geld lenenDe Ambtenarenlening, goedkoop geld lenenEen ambtenarenlening afsluiten kan als je (semi-) ambtenaar bent of je partner dat is. Je kunt goedkoper geld lenen als…
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…

De starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheekDe starterslening: lenen als een aanvulling op je hypotheekVoor starters die zich op de woningmarkt willen begeven, is het niet altijd eenvoudig om de zware financiële last van ee…
Lenen  snelle lening bij KruidvatLenen snelle lening bij KruidvatU kunt bij Kruidvat sparen, een goede verzekering afsluiten en veilig een lening of consumptief krediet afsluiten. Dit i…
Bronnen en referenties
  • http://www.allesoverlenen.info/langlopende-lening/ambtenarenlening-overheidslening.html, bezocht op 19/10/2015.
  • http://www.lening-geld-lenen.nl/leningen/ambtenarenlening, bezocht op 19/10/2015.

Reageer op het artikel "Ambtenarenlening: voordelig geld lenen voor ambtenaren"

Reactie

Wim5392, 30-08-2012 13:07 #1
Het is corrupt ambtenaren voordelen te verlenen vanwege hun positie. Kortingen, airmiles, etc. moeten uit den boze zijn voor mensen in een overheidsfunctie!

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredieten
Reacties: 1
Schrijf mee!