InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen met een laag inkomen dankzij de sociale lening

Geld lenen met een laag inkomen dankzij de sociale lening

Geld lenen met een laag inkomen dankzij de sociale lening Geld lenen als je een laag inkomen hebt, is niet altijd even makkelijk. Vaak zijn banken en kredietverstrekkers nogal streng om leningen te geven aan mensen met een bescheiden inkomen, en zeker in tijden van crisis. In dat geval kan je een beroep doen op de sociale lening, waarbij je geld kan lenen om hoognodige goederen mee aan te kopen. Sociaal en verantwoord lenen kan bij Sociale Banken Nederland (SBN), waar je dankzij de SBN-lening kan genieten van een lage rente en een aangepaste financiële begeleiding. Bij de sociale lening gaat het erom mensen geld te lenen waardoor ze makkelijker basisgoederen kunnen kopen. Hoe kan je op een verantwoorde manier geld lenen met een laag inkomen, en wat zijn de voordelen en nadelen van de sociale lening?

Wat is een sociale lening?

Een sociale lening is een lening die je kan aangaan als je een laag inkomen hebt. Voor mensen met bescheiden financiële middelen is het niet altijd makkelijk om op de gewone manier een lening te krijgen bij een bank. De bank of kredietverstrekker waar de aanvraag gedaan wordt weigert dan een lening te geven omdat de aanvrager te lage maandelijkse verdiensten heeft. Banken willen dan het risico niet nemen dat je de lening niet zal kunnen terugbetalen. Daarom is er de mogelijkheid gecreëerd om een sociale lening aan te gaan.

Lenen met laag inkomen

De sociale lening biedt de mogelijkheid om een lening aan te gaan voor het financieren van een woning of voor andere goederen aan te kopen. Het gaat dan wel niet om luxegoederen of goederen die niet dringend zijn. De bedoeling van de sociale lening is om mensen financieel bij te staan om basisgoederen te kunnen aankopen, zoals bijvoorbeeld een eigen woning of de aankoop van een nuttig toestel voor in het huishouden. Bijkomend kenmerk van de sociale lening is dat de lener vooraf een duidelijk overzicht heeft van de rente, het terug te betalen bedrag en de aflossingstermijn zodat hij of zij niet voor verrassingen komt te staan.

Wat is "Sociale Banken Nederland"?

SBN-lening

Sociale Banken Nederland (SBN) is een organisatie van 14 sociale banken die krediet verlenen aan mensen met lage inkomens. De lening wordt sociaal genoemd omdat de basisidee achter het verstrekken van de lening een soort van sociale betrokkenheid of solidariteit is. De SBN verstrekt deze lening om mensen met een laag inkomen een financiële injectie te geven waardoor ze weer wat meer ademruimte krijgen bij het beheer van hun budget. De doelstelling is om financieel kwetsbare mensen op lange termijn uit de schulden te houden.

Lage rente

Het sociale karakter van de SBN-lening komt bovendien tot uiting in de lage rente die wordt aangerekend. De rente zal een stuk lager liggen dan bij de reguliere banken of kredietverstrekkers, waar vooral commerciële doelstellingen primeren. Tenslotte zorgt de SBN er ook voor dat je begeleid wordt bij het aangaan van de lening, waardoor je een goed overzicht krijgt van de voorwaarden en uitvoeringsmodaliteiten van de lening. Ook kan je eventueel begeleiding krijgen bij het beheren van je budget.

Voordelen SBN-lening

Het belangrijkste voordeel van de sociale lening is dat ook gezinnen met lage inkomens een lening kunnen aangaan om te voorzien in hoognodige aankopen. Vooral mensen die geen lening kunnen krijgen bij een reguliere bank of kredietverstrekker kunnen hiervan profiteren om noodzakelijke goederen aan te kopen. Positief is dat je kan genieten van een lage rente en dat je bij de SBN financiële begeleiding krijgt.

Nadelen sociale lening

Het nadeel is dat deze lening alleen is weggelegd voor mensen met lage inkomens. Er gelden hierbij dan ook strenge voorwaarden wat je inkomen betreft. Als je inkomen niet laag genoeg is, dan kom je niet in aanmerking. Voorts ligt er een belangrijke nuance in de doelstelling van de sociale lening: alleen hoognodige goederen kunnen een voorwerp uitmaken van de sociale lening. Lenen om luxeproducten te kopen is dus uit den boze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sociale lening aanvragenSociale lening aanvragenHoe vraag ik een sociale lening aan? Bij een sociale kredietbank kun je een sociale lening aanvragen. Als je tot de mini…
Lenen met onderpand: voordelen lenen met onderpandEr zijn verschillende vormen van lenen op onderpand. De bekendste lening is de hypothecaire lening, waarbij de woning he…
Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelenGeld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelenGeldgebrek is een fenomeen dat bij veel mensen wel eens de kop opsteekt, zeker bij een crisis. Om dit te verhelpen gaan…
Bronnen en referenties
  • http://socialebanken.nl/, bezocht op 17/10/2015.

Reageer op het artikel "Geld lenen met een laag inkomen dankzij de sociale lening"

Reacties

Jacob, 25-10-2011 18:25 #3
Mijn dochter is al tijden bezig met de kredietbank om iets te regelen, de aanmaningen met kosten en dreiging van de deurwaarder blijven binnenstromen dus de schulden worden alleen maar hoger. Tot nu heeft zij nog steeds geen hulp gekregen. Wie kan mij uitleggen hoe dit kan? Zij heeft een WAjonguikering (640 netto) en moet ook nog een baby onderhouden. Wie o wie kan haar daadwerkelijk helpen? Reactie infoteur, 25-10-2011
Hallo Jacob,

Je kan altijd eens navraag doen bij Sociale Banken Nederland of SBN, of ze je daar kunnen helpen. Deskundige hulp en info kan je ook vragen op de contactpagina van het Nibud:
www.nibud.nl

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Rinus, 10-10-2011 00:20 #2
Krijg je niet. Ze zeggen dat je met een uitkering geld kan lenen van de gemeente maar als je 1 miljoen miljard formulieren hebt ingevuld wijzen ze de aanvraag af met als reden dat je inkomen te laag is. De bureaucraten houden zichzelf lekker bezig op kosten van de gemeenschap.

W. Bouwen, 27-09-2010 15:55 #1
Werk bij een sociale werkvoorzieningen en ben al een tijd opzoek naar werk voor de avonden en weekenden, tot heden nog niets gevonden, gemiddelde maandlasten zijn bij mijn 1100,-p/maand en moet het doen van een krappe 1200,-.
er blijft weinig tot niks over voor boodschappen, dat allemaal veroorzaakt is door de komst van de euro, er is in DenHaag niet gekeken naar de gewone burger alleen m naar eigen beurs, we moeten massaal met z, n allen protesteren tegen die zakkenvullers in Denhaag, alleen eenmans actie geven ze geen gehoor!.
met vriendelijke groeten van; W. Bouwen.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Reacties: 3
Schrijf mee!