InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Huis verbouwen of renoveren met de ING Renovatielening

Huis verbouwen of renoveren met de ING Renovatielening

Huis verbouwen of renoveren met de ING Renovatielening Een huis verbouwen of renoveren is na verloop van een tiental jaren vaak een noodzaak. Als je er al lang aan denkt om een nieuwe keuken te installeren of om een dure herstelling aan je huis te doen, dan biedt ING Bank je een interessante mogelijkheid. Voor mensen die hun woning willen verbouwen, renoveren of in goede staat te herstellen, is er de ING Renovatielening. Het voordeel van renoveren is dat de waarde van je huis zal stijgen en zelfs een mooie meerwaarde kan opleveren bij een eventuele verkoop. Bovendien kan je genieten van fiscale voordelen als je ook ecologisch te werk gaat en energiebesparende maatregelen uitvoert via het zogenaamde Ecokrediet Immo. Het vervangen van een CV-ketel of het aanbrengen van isolatie in de woning zijn voorbeelden van energiebesparende renovatiewerken. Wat zijn de voorwaarden, rente en voordelen van de ING Renovatielening?

Huis verbouwen of renoveren

Voor wie er al jaren aan denkt om zijn woning eens grondig te renoveren, ligt er een interessante mogelijkheid bij de ING Bank. ING Bank biedt namelijk de ING Renovatielening aan voor mensen die hun huis grondig en keurig willen vernieuwen. Je kan dus niet alleen een lening aangaan om een volledig nieuw huis te bouwen of te kopen, maar ook als je renovatiewerken wilt uitvoeren aan een bestaande woning. Het kan bijvoorbeeld gaan om het installeren van een nieuwe keuken, het verwijderen van tussenmuren of het vervangen van de CV-ketel. Zelfs voor het aanleggen of vernieuwen van je tuin kan je gebruik maken van de ING Renovatielening. Na verloop van tijd hebben zowat alle woningen nood aan een uitgebreide opknapbeurt, en daarbij kan je het aangename aan het nuttig paren door je woning extra te verfraaiien.

ING Renovatielening: voordelen

Kapitaal

Je kan gebruik maken van de ING Renovatielening vanaf het moment dat je verbouwingen wilt uitvoeren of bepaalde herstellingen wilt doen. Meestal gaat het om werken die behoorlijk wat kosten met zich meebrengen en waarvan de financiering niet zo vanzelfsprekend is. Het voordeel is dat je voor die kostelijke verbouwingen niet meteen je spaarrekening hoeft te plunderen. Doordat je leent kan je spaargeld intussen geld blijven opbrengen.

Meerwaarde

Bovendien is er een ander niet te onderschatten voordeel: door de renovatiewerken uit te voeren verbeter je de staat van het huis en verhoog je haar waarde. Eens de werken uitgevoerd zijn, zal de waarde van je huis dus stijgen. Op lange termijn kan je woning hierdoor een interessante meerwaarde opleveren, wat interessant is met het oog op een eventuele verkoop.

Fiscale voordelen

Als je je huis wilt verbouwen en je renovatiewerken ook nog eens ecologisch zijn, dan kan je ook gebruik maken van het ING Ecokrediet Immo. Het ING Ecokrediet Immo biedt een heleboel voordelen als je werken uitvoert die energiebesparend zijn. Als de renovatiewerken goed zijn voor het milieu kan je ook genieten van bijkomende fiscale voordelen. Je kan de interesten van de renovatielening aftrekken van de belastingen. Het kan bijvoorbeeld gaan om het vervangen van je CV-ketel, het installeren van thermostatische kranen of het aanbrengen van dubbele beglazing. Voor de precieze cijfers van de fiscale voordelen in jouw specifieke geval is het aangeraden je bankier te raadplegen.

Voorwaarden

Om van de ING Renovatielening gebruik te maken moet je een particuliere huiseigenaar zijn. Voorwaarde is dat je aan je woning renovatiewerken wilt uitvoeren die volgens de website van ING groot of klein zijn. Je moet minstens 2000 euro lenen en je kan kiezen of je het bedrag geheel of gedeeltelijk leent. Het maximumbedrag is afhankelijk van je capaciteit tot terugbetaling en voor specifieke energiebesparende renovatiewerken is er een maximumbedrag van 50.000 euro voorzien. Daarnaast is het ook vereist dat je de facturen van de renovatiewerken aan de bank voorlegt.

Rente

De rentevoet van de ING Renovatielening is vast gedurende de hele looptijd van de lening. Je weet dus waar je aan toe bent voor de hele termijn van het krediet. De hoogte van de rente is afhankelijk van het bedrag dat je leent en de termijn van terugbetaling. De minimumtermijn van de renovatielening is zes maanden en de maximumlooptijd bedraagt 18 tot 120 maanden. Opvallend is dat er geen dossierkosten verbonden zijn aan de renovatielening.

Voorbeeld ING Renovatielening

In februari 2016 gelden de volgende tarieven:

Renovatielening

Voor een bedrag van:
2.500 euro over een looptijd van 24 maanden: 5,45% rente, 5,45% JKP (termijnbedrag = 110,03 euro)

Ecokrediet Immo

Voor het Ecokrediet Immo, waarbij er energiebesparende werken uitgevoerd worden, gelden ten tijde van het schrijven van dit artikel dezelfde rente en kosten. De voordelen van dit krediet situeren zich zoals gezegd vooral op het vlak van belastingvermindering.

Aanvraag en simulatie

Bankkantoor

Als je eens hebt beslist om je huis te renoveren ga je naar je ING-kantoor waar je je plannen voor renovatie kenbaar maakt. In een persoonlijk gesprek met je bankier zal je dan alle aspecten van de renovatielening kunnen nagaan zoals het bedrag dat je wilt lenen, de termijn van de lening, en de kosten ervan. Ook kan je met je bankier een terugbetalingsplan afspreken rekening houdend met je maandelijks budget. De bedoeling is om meteen het plan tot terugbetaling vast te leggen zodat je weet waar je aan toe bent. Op die manier kan je de aflossing van je lening keurig invullen in je financiële planning.

Online

Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om de ING Renovatielening online aan te vragen. Je kan online aangeven voor welke verbouwing je een lening wilt aangaan en of die renovatie energiebesparend is, en voor welk bedrag je wilt lenen. ING Bank maakt zich sterk dat het binnen de twee dagen je aanvraag beoordeelt en beantwoordt, ook voor mensen die geen cliënt zijn van ING. Bovendien kan je op de website van ING ook een simulatie van je renovatielening aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
AXA: Verschillende kredieten voor renoveren/verbouwen (BE)AXA: Verschillende kredieten voor renoveren/verbouwen (BE)Aan renoveren of verbouwen hangt vaak een serieus prijskaartje. Hiervoor kan je een lening afsluiten, een renovatielenin…
Renovatie: renoveren van het huisRenovatie: renoveren van het huisHet renoveren van een huis hoeft niet heel duur te zijn wanneer u besluit dat zelf te doen. Bij een oud huis wordt op ee…
Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…
Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalendOver renovatiewerkzaamheden aan woningen wordt in 2010 en 2011 tijdelijk geen 19 procent, maar slechts 6 procent BTW geh…
Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of r…
Bronnen en referenties
  • https://www.ing.be/nl/expats/lending/properties/ING-renovation-loan
  • http://een-renovatielening.be/renovatielening-ing/
  • https://www.ing.be/static/legacy/SiteCollectionDocuments/Tarievenblad_NL.pdf
  • (alle bronnen geraadpleegd op 03/02/2016)

Reageer op het artikel "Huis verbouwen of renoveren met de ING Renovatielening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Verbouwing financieren
Schrijf mee!