InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen via de minilening of het minikrediet

Snel geld lenen via de minilening of het minikrediet

Snel geld lenen via de minilening of het minikrediet De minilening of het minikrediet is een manier van lenen die sinds de economische crisis van 2008 en de supersnelle ontwikkeling van het internet aan een grote opmars bezig is. Het gaat om het snel geld lenen voor een korte periode van maximum dertig dagen en voor een maximumbedrag van 750 euro. Vooral de werkende jongeren maken gretig gebruik van deze vorm om supersnel geld te lenen. Bij de minilening is er geen rente die je moet betalen, maar worden er wel relatief hoge administratiekosten aangerekend. Aangeraden is om voorzichtig om te gaan met deze vorm van krediet. Het gemak waarmee je heel snel geld kan lenen staat soms in schril contrast met de hoge kosten die het met zich mee brengt. De minilening staat ook bekend onder de naam flitslening. Wat zijn de voorwaarden en de kosten van dit minikrediet?

Snel geld lenen

De minilening of het minikrediet is een alsmaar populair wordende vorm van lenen geworden sinds de technologische evolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw. Zo kan je makkelijk apps downloaden, bankverrichtingen doen en online leningen aanvragen via je smartphone. Om die reden kent ook het minikrediet, dat je via je mobieltje kan aanvragen, een groot succes. Zoals de naam al zegt gaat het om een "kleine" lening, d.w.z. een lening van een relatief klein bedrag. Dat bedrag ligt meestal tussen de 100 en de 750 euro. In tegenstelling tot de klassieke lening gaat het dus niet over bedragen van duizenden euro's.

Minikrediet: hoe?

Sms

Waar je bij de gewone, klassieke lening heelwat rompslomp moet doorlopen vóórdat je een lening krijgt, liggen de zaken bij de minilening heel simpel. Meestal kan je de minilening via internet aanvragen en soms per sms. Je krijgt dan een sms'je terug dat je gewoon moet bevestigen. Je hoeft dus niet te wachten tot je een contract krijgt toegestuurd om te ondertekenen.

"In een flits"

De bedoeling van de minilening of minikrediet is om zo snel mogelijk over een bedrag te kunnen beschikken dat je meteen nodig hebt, zonder dat je bijvoorbeeld op de uitkering van je loon wil wachten. Veel mensen die een aankoop willen doen en zonder cash geld zitten, doen nogal eens een beroep op de minilening. Door haar snelle beschikbaarheid wordt de minilening ook wel flitslening genoemd.

Lenen zonder BKR

Vermist de minilening gaat om een bedrag tot 750 euro, kan er geleend worden zonder toetsing van de BKR. De BKR-registratie geldt pas voor leningen vanaf 1000 euro. Specifiek aan de mini-lening is dat je ze binnen de 30 dagen zal moeten terugbetalen. Het is best dat je rekening houdt met een betere financiële situatie binnen de dertig dagen, zodanig dat je zeker weet dat je de lening snel zal kunnen terugbetalen.

Voorwaarden minilening

Kosten

Een van de voorwaarden van de minilening is dat de lener 21 jaar oud moet zijn en over een inkomen moet beschikken. Waar je bij de gewone lening een rente moet betalen, is er bij de minilening een ander principe van toepassing. In plaats van rente betaal je administratiekosten of afhandelingskosten.

Geen rente?

Het feit dat er geen rente moet betaald worden en alleen administratiekosten lijkt op zich een voordeel, maar toch moet je opletten voor addertjes onder het gras. In sommige gevallen kunnen de administratiekosten bij een flitslening namelijk zo hoog oplopen, dat de uiteindelijke kosten van de terugbetaling wel eens zwaar kunnen tegenvallen.

Minikrediet: tips

Weet zeker of je de lening echt nodig hebt en of je je lening binnen de vooropgestelde termijn zal kunnen terugbetalen. Leen alleen als je weet dat je de lening snel zal kunnen aflossen, bijvoorbeeld als je salaris eraan zit te komen binnen een beperkt aantal dagen. Bestudeer grondig de administratiekosten zodat je vanaf het begin een goed beeld krijgt van de totaalkosten van je minilening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ferratum België - snel geld lenen met minikredietFerratum België - snel geld lenen met minikredietGeld lenen in België? In Nederland kennen we Ferratum al lang van de flitslening, minikrediet en minilening. Maar Ferrat…
Minilening 18 jaar populair bij jongerenMinilening 18 jaar populair bij jongerenSnel geld lenen kan iedereen via een flitslening of sms-krediet. Het is snel geld lenen is zeer populair bij jongeren va…
Bronnen en referenties
  • http://www.geldlenentop10.be/minilening/, bezocht op 07/11/2015.
  • https://www.cashper.nl/minikrediet, bezocht op 07/11/2015.

Reageer op het artikel "Snel geld lenen via de minilening of het minikrediet"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!