InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Milieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene lening

Milieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene lening

Milieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene lening Als je je woning op een milieuvriendelijke manier wilt bouwen of verbouwen dan kan je financieel voordeel halen uit de zogenaamde groene lening. De groene lening is een lening die het mogelijk maakt om duurzaam te investeren en energie te besparen. Zowel in Nederland als in België kan je een groene lening of groene hypotheeklening afsluiten als je je steentje wilt bijdragen aan een beter milieu. Belangrijk voordeel van de groene lening is dat de rente doorgaans lager ligt. Op die manier wil de overheid particulieren stimuleren om duurzamer te bouwen of te renoveren. Als je van plan bent om energiebesparende maatregelen aan je huis uit te voeren kan het raadzaam zijn om deskundig advies te vragen aan een isolatiespecialist. Deze kan kijken op welke manier isolatiewerken je woning milieuvriendelijk kunnen maken en hoe je dit concreet aanpakt.

Wat is de groene lening?

Milieuvriendelijk bouwen

Nu in het begin van de eenentwintigste eeuw de situatie van het milieu zorgwekkender wordt, maken milieuvriendelijke woningen meer en meer opgang. De overheid wil dan ook mensen belonen die de moeite doen om voor een milieuvriendelijke woning te kiezen. Het kan dan gaan om het bouwen van een volledig nieuw huis of de verbouwingen aan een bestaand huis.

Duurzaam investeren

De groene lening is een lening die je kan afsluiten voor je huis, waarbij je investeringen doet die positief zijn voor het milieu. Het komt er op neer dat je ervoor zorgt dat je je huis zodanig inricht dat je energie bespaart. In Nederland is de formule van de groene hypotheeklening al in 2008 van start gegaan, terwijl de groene lening in België vanaf juli 2009 van kracht is.

Groene lening voordelen

Lage rente

Het specifieke aan de groene lening is dat je in ruil voor je energiebesparende investeringen een financieel voordeel in de plaats krijgt. Het gaat dan om belastingvermindering voor die uitgaven en een verlaging van de rentetarief. De rente van een groene lening zal dus een stuk lager liggen dan bij een gewone, "niet-groene" lening.

Minder energiekosten

Op deze manier wil de overheid mensen belonen die hun steentje willen bijdragen aan een gezonder leefmilieu, dit wil zeggen het bouwen van een milieuvriendelijke woning die minder energie zal verbruiken en waardoor de natuurlijke bronnen van de aarde dus minder snel uitgeput van zullen raken. Het voordeel van de groene lening is dus dubbel: je bouwt of renoveert op een manier die voordelig is voor het milieu, en je wordt er zelf financieel niet slechter van.

Soorten duurzame investeringen

Om van de financiële voordelen van de groene lening te kunnen genieten is het dus van belang dat je de nodige energiebesparende investeringen doet. Dit betekent dat je aan je kredietverstrekker de nodige bewijzen en facturen moet kunnen voorleggen van die investeringen of verbouwingen. In het algemeen gaat het om de volgende soorten van energiebesparende maatregelen:
  • dakisolatie
  • muurisolatie
  • hoogrendementsglas
  • vloerisolatie/vloerverwarming
  • milieuvriendelijke CV-ketel
  • thermostatische waterkranen
  • thermostatische warmteregeling

Groen lenen Nederland

Om een groene lening aan te gaan is er in Nederland geen minimumbedrag vereist. De aflossingstermijn van de groene lening bedraagt vijftien jaar. De groene leningen die banken verstrekken worden via overheidsgaranties gesteund, waardoor het voor een kredietnemer vrij voordelig is om een dergelijke lening aan te gaan. Enkele voorbeelden van groene leningen die banken aanbieden zijn “Green loans” van ABN Amro en “Rabo Groenfinanciering” (vooral gericht op bedrijven). Bij de zogenaamde Energiebespaarlening (energiebesparende maatregelen zoals vloerisolatie, dakisolatie, zonnepanelen, enz...) is er wel een minimumbedrag van 2.000 euro en een maximumbedrag van 25.000 euro.

Groene lening België

In België is er wel een minimumbedrag voor de groene lening vereist, namelijk 1250 euro. Het maximumbedrag om in België groen te lenen bedraagt 15.000 euro. Dit zijn bedragen die gelden per woning, per jaar en per kredietnemer. Enkele voorbeelden van banken waar je een groene lening kan afsluiten zijn Belfius (Belfius “Woonlening Eco & Protect”), BNP Paribas Fortis (groene lening), en ING Bank (“ING Ecokrediet Immo”).

Tip: advies isolatiespecialist

Energiebesparende werken

Stel je wilt via een groene lening milieuvriendelijke en energiebesparende werken uitvoeren maar je weet niet goed waar te beginnen? Je weet bijvoorbeeld niet of jouw woning beter gebaat is met vloerverwarming of een milieuvriendelijke CV-ketel? Dan kan het raadzaam zijn om advies te vragen aan een specialist van een isolatiebedrijf. Een deskundige die dagelijks bezig is met isolatiewerken en energiebesparende maatregelen kan eens een kijkje komen nemen in je huis om de mogelijkheden na te gaan op het vlak van duurzaam investeren en isolatie.

Prijs

Bij het plannen van energiebesparende werken kan elk detail belangrijk zijn om de prijs van de milieuvriendelijke werken te drukken, waardoor het totaalbedrag van de groene lening ook minder zal zijn. Bovendien zal een specialist terzake ook op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het vlak van fiscale voordelen, want wettelijke vereisten kunnen nogal eens veranderen onder invloed van het beleid van een nieuwe regering. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van isolatiebedrijven aanvragen waarna je zicht krijgt op het prijskaartje van dergelijk advies en van eventuele isolatiewerken aan jou woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2019, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…
Lening met vaste renteLening met vaste renteEr zijn twee soorten leningen: leningen met een variabele rente en met een vaste rente. In dit artikel wordt de lening m…
AXA: Verschillende kredieten voor renoveren/verbouwen (BE)AXA: Verschillende kredieten voor renoveren/verbouwen (BE)Aan renoveren of verbouwen hangt vaak een serieus prijskaartje. Hiervoor kan je een lening afsluiten, een renovatielenin…
Bronnen en referenties
  • http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/dwelling/energysaving/green.htm#A
  • https://www.greenloans.nl/nieuws/de-voordelen-van-een-groene-lening
  • http://www.leenrente.nl/een-groene-lening.aspx
  • http://www.recron.nl/k/news/view/59366/369/rabo-groenfinanciering-groene-lening-voor-bedrijven.html (bronnen geraadpleegd op 12/10/2015).
  • https://www.033energie.nl/groene-leningen-landelijk/ (geraadpleegd op 25/03/2018).

Reageer op het artikel "Milieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene lening"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Huis isoleren
Schrijf mee!