InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Informatie over geld lenen

Informatie over geld lenen

Informatie over geld lenen Ondanks de kredietcrisis wordt je er via internet mee dood gegooid, hoe gemakkelijk je geld kunt lenen, niet BKR (Bureau Krediet Registratie) getoetst gaat worden en hoe snel het via een in te vullen formulier op internet allemaal geregeld kan worden. Natuurlijk moet het allemaal snel kunnen, want veel tijd willen we er niet aan besteden, maar we willen wel die bepaalde aankoop doen en hebben dus geld nodig. Wellicht is de spaarrekening als leeggehaald of was deze er nooit en is lenen veel gemakkelijker, maar lenen kost uiteindelijk altijd veel geld kredietcrisis of niet.

Registratie BKR

Als iemand zegt dat je bij het BKR niet bekend moet zijn is dat natuurlijk onzin. Als je een hypotheek hebt dan ben je dus bekend bij BKR en daar is niets mis mee. Het bureau registreert en het wordt pas vervelend als je termijnen niet betaald hebt en er een achterstand is ontstaan of sterker nog, een lening is nooit ingelost. Men registreert dit (achterstandscodering) en het wordt voor een volgende keer moeilijker om nog geld te lenen. Als het al lukt.

Wanneer registreren?

Als er een vorm van lenen is en dit heeft een breed spectrum, zoals:
  • hypothecaire lening
  • lening
  • rood stand op privé-rekening
  • krediet bij credit card maatschappij of winkelketen(niet als iedere maand het volledige bedrag wordt geïnd)
  • autolening (in diverse vormen)
  • mobiele telefoon abonnement

Niet hypothecaire lening

Als het gaat om de niet hypothecaire lening doen de DLK (Doorlopend Krediet) en de PL (Persoonlijke lening) het goed. Een doorlopend krediet vergt wel discipline, want het beschikbare bedrag is iedere keer opnieuw op te nemen en over het openstaande saldo wordt dan rente betaald. Een persoonlijke lening is eenmalig een bedrag ter beschikking te hebben en dit middels een vast maandelijks te betalen schema terug betalen. Een autolening is een enigszins vergelijkbare lening, maar daar kan ook een onderhoudscontract qua geld in opgenomen zijn.

Welke leningsvorm is geschikt?

Wat je wanneer het beste kunt doen is afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar belangrijk is wel dat rentetarieven moeten wel juist vergeleken worden. Zo wordt er op televisie en op internet behoorlijk gestunt met tarieven, maar krijg je automatisch allerlei polissen (bijv. de overlijdensrisicoverz., ww/wao verzekering etc.) gekoppeld aan je lening. Op de lening op zich wordt dan niet veel verdiend, maar iedere bedrijf moet winst maken om te overleven en daar zijn de genoemde polissen dan voor. Hier zitten enorme marges op en daar kan de financieringsmaatschappij prima van leven. Vaak zijn het onnodige verzekeringen of moet je ze op eigen verzoek af kunnen sluiten, maar niet gedwongen.
Om een reëel beeld te krijgen moet je dus het totaalplaatje hebben van de verschillende maatschappijen.

Neem de tijd als je besluit een lening af te willen sluiten en ga niet af of lokkertjes op televisie en internet. Met lenen is niets mis, maar leen alleen als het echt nodig is en weet dat je het kunt betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Geld lenen met een uitkeringHeb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen re…

Reageer op het artikel "Informatie over geld lenen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Woonlasten
Schrijf mee!