InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Kopen op afbetaling

Kopen op afbetaling

Kopen op afbetaling Je hebt even geen geld, maar wilt toch die mooie televisie of nieuwe computer kopen. Dus koop je het op afbetaling. Een goede oplossing, of juist niet?

Wat is kopen op afbetaling?

Wanneer je een product koopt op afbetaling, hoef je niet gelijk het hele bedrag te voldoen, terwijl je het gewenste product al wel in huis hebt. Het gaat hier bijvoorbeeld om een televisie. In plaats van 800 euro in een keer te voldoen, kun je het bedrag verspeiden over bijvoorbeeld 8 termijnen. Er zijn veel bedrijven die deze vorm van krediet aanbieden. De bekende bedrijven zijn de postorderbedrijven, zoals Wehkamp en Neckermann, maar ook bij veel autobedrijven en elektronicaspeciaalzaken kun je terecht als je een product op afbetaling wilt kopen.

Wat zijn de voordelen van kopen op afbetaling?

Het grote voordeel van een product kopen op afbetaling, is dat je het product al in huis hebt terwijl je er nog niet (volledig) voor betaald hebt. Zo kun je in tijden van geldnood toch gelijk over die nieuwe televisie beschikken.

Wat zijn de nadelen van kopen op afbetaling?

Helaas kleven er, naast het grote voordeel, ook vele nadelen aan kopen op afbetaling. Het grootste nadeel is de hoge rente die je betaalt. Hierdoor valt het bedrag van het gekochte product uiteindelijk veel hoger uit dan wanneer je het bedrag in een keer bij aanschaf had betaald. Neem het voorbeeld van de televisie van 800 euro. In plaats van 800 euro in een keer, betaal je in 8 termijnen. Dit zijn echter geen termijnen van 100 euro, maar bijvoorbeeld van 130 euro. Dan heb je uiteindelijk 1040 euro betaalt voor die nieuwe televisie, 240 euro meer dan de aanvankelijke verkoopprijs. Bij kopen op afbetaling ben je uiteindelijk dus altijd duurder uit. Bij kopen op afbetaling is het vaak wel mogelijk om het nog openstaande bedrag vervroegd af te lossen, maar helaas betaal je hierover dan ook in de meeste gevallen een boete. Ook loop je het risico dat je bij een betalingsachterstand alsnog het hele bedrag in een keer moet voldoen.

Kopen op afbetaling kan dus een uitkomst zijn wanneer je even zonder geld zit, maar het is tevens een zeer dure vorm van krediet, waar zeker ook nadelen aan kleven. Daarom is het belangrijk, om voordat je een product op afbetaling koopt, zeker wanneer dit een duur product is, te bepalen of je de vaste maandelijkse lasten die dit met zich meebrengt wel kan opbrengen. Wanneer je bijvoorbeeld ineens je baan zou verliezen, moet je de maandelijkse termijnen nog wel kunnen ophoesten. Hoewel kopen op afbetaling in sommige gevallen de oplossing kan lijken, is het nog altijd verstandiger om eerst daadwerkelijk geld te hebben voordat je het uitgeeft.
© 2009 - 2017 Rosan86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kopen op afbetaling"

Infoteur: Rosan86
Gepubliceerd: 06-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!