InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Snel geld lenen - persoonlijke lening

Snel geld lenen - persoonlijke lening

Soms is het handig om wat extra geld ter beschikking te hebben. Bijvoorbeeld als u een verre reis wilt maken, een studie moet bekostigen of een nieuwe auto aan wilt te schaffen. Er zijn vele leningen af te sluiten bij de meest uiteenlopende banken en geldschieters. Een veelvoorkomende leenvormen is de persoonlijke lening. De persoonlijke lening is echter niet alleen een veelvoorkomende lening, maar ook een favoriete lening.

Aflopend krediet voor particulieren

De persoonlijke lening is een vorm van aflopend krediet. Dat betekent dat je bij de persoonlijke lening een bepaald bedrag leent en dat gedurende de looptijd aflost. Als leenvorm is de persoonlijke lening, ook wel persoonlijk krediet genoemd, verschenen aan het eind van de jaren '60. Samen met het doorlopend krediet is de persoonlijke lening een gewilde lening, mede door haar flexibiliteit. Het verschil met het doorlopend krediet is dat bij een persoonlijke lening de afgeloste bedragen niet opnieuw kunnen worden opgenomen.

Persoonlijke lening

Bij de persoonlijke lening krijgt u een van tevoren bepaald bedrag ter beschikking. Meestal wordt daarover onderhandeld met de bank. U bepaalt ook van tevoren hoe u de lening gaat aflossen. De aflossing zal plaatsvinden middels een aantal vaste termijnen over een vooraf vastgestelde periode. Op die wijze stelt de lening u in staat het geleende bedrag in het oog te houden en krijgt u de tijd om het geld terug te betalen. Afhankelijk van de hoogte van de lening en de maandelijkse aflossing zal het geleende bedrag binnen een paar maanden tot een paar jaar weer geheel aan de bank zijn terugbetaald, inclusief de rente.

Voordelen van de persoonlijke lening

Omdat u zelf veel in handen heeft bij de persoonlijke lening, bestaat er zekerheid. U zult dus niet verrast kunnen worden, omdat u de touwtjes zelf strak in handen houdt. Ook krijgt u direct na het afsluiten van de lening de beschikking over een vast bedrag. Dat geldt kunt u dus direct - naar wens - gebruiken. Bovendien staat de rente van tevoren vast en zal die gelden gedurende de volledige looptijd. Omdat u van tevoren hebt afgesproken wanneer het geld wordt ingelost, is de persoonlijke lening na die vastgestelde periode helemaal ingelost en bent u helemaal van de schuld af.

Niet van de belasting af te trekken

Normaal gesproken wordt een persoonlijke krediet niet gebruikt voor uitgaven aan een woning, zoals een verbouwing. De rente van een persoonlijke lening is dan ook niet aftrekbaar van de belasting. Een persoonlijke lening wordt in de meeste gevallen juist gebruikt voor de aankoop van een nieuwe auto of keuken, maar ook voor allerlei aanpassingen in de tuin of - zoals gezegd - een verre reis. Om die reden wordt de persoonlijke lening ook wel onder het consumptief krediet gerekend.

Leningen vergelijken

Het kan geen kwaad om er bij het afsluiten van het persoonlijk krediet rekening mee te houden dat er eventuele kosten zijn bij vervroegd of versneld aflossen. Ook kunt u voor de zekerheid beter ook de voorwaarden bij overlijden controleren en nagaan of het overlijdensrisico kan worden afgedekt. Het merendeel van de leeninstellingen zal bij overlijden het openstaande saldo van de persoonlijke lening kwijtschelden, maar dit geldt niet voor alle instellingen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snel geld lenen - persoonlijke lening"

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 24-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!