InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Hoe kom je uit de schulden?

Hoe kom je uit de schulden?

Steeds meer Nederlandse gezinnen zitten in de schulden en kunnen er moeilijk weer uitkomen. De belangrijkste rekeningen worden betaald, maar maandelijks blijven er steeds meer rekeningen liggen. Gezinnen met problematische schulden zullen er waarschijnlijk niet zonder hulp weer uitkomen. Hiervan is bijvoorbeeld sprake bij gezinnen met een maandelijks inkomen op bijstandsniveau met een schuld boven de €10.000. Bij lichte schulden kunnen gezinnen zelf vaak effectieve maatregelen treffen om maandelijks rond te komen zonder schulden. Zodra er schulden zijn gemaakt wordt het nog moeilijker om rond te komen.

Vier tips om er voor te zorgen dat u de schulden de baas blijft

1) Zet de schulden op een rijtje

Veel gezinnen met schulden weten niet precies hoe goed of slecht de eigen financiële positie is. Waar lopen de leningen? Wat betaalt u daarvoor? Vaak is het verstandig om hier inzicht in te krijgen. Schulden opgebouwd met creditcards brengen zeer hoge rentes met zich mee die u maandelijks moet betalen. U kunt beter de schulden bundelen bij één betrouwbare financiële instelling met een redelijk rentepercentage.

2) Weet wat er uitgaat en in komt

Het is zeer bewerkelijk, maar het is verstandig om met een begroting te werken. Hierin moet u alle inkomsten en vaste lasten opnemen. Hieruit blijkt op ieder ogenblik hoe u er financieel voor staat. U kunt zien hoeveel geld u nog over heeft voor de rest van de maand. Om overzicht te houden moet u de begroting elke avond bijwerken.

3) Vergelijk de inkomsten met de uitgaven

Indien de uitgaven iedere maand hoger zijn dan de inkomsten, dan heeft u een structureel probleem. Dit kan veroorzaakt worden door te hoge maandelijkse aflossing en rente over de bestaande schulden. De uitgaven moeten in ieder geval lager worden om nog grotere problemen te voorkomen. Enkele tientjes per maand tekort komen kunt u waarschijnlijk oplossen door te besparen, maar enkele honderden euro’s aan terugkomend tekort kunt u waarschijnlijk niet zelf oplossen.

4) Zoek hulp

Het probleem is vaak dat mensen te laat onderkennen dat er geldproblemen zijn. Bij een opgebouwde hoge schuld is het moeilijk om dit weer om te keren. Door op tijd te erkennen dat er problemen zijn, kunt u nog hulp zoeken. Dit kunt u doen door aan te kloppen bij schuldhulpverlenende instellingen of bij de gemeentelijke kredietbank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kom je uit de schulden?"

Reactie

Ella van Rij, 02-09-2013 12:55 #1
Als blijkt dat je op tijd hulp hebt gevraagd maar zowel de gemeente als bewindvoering je nog meer in de problemen brengen in plaats van je te helpen, bij wie kan je nog meer aankloppen en Kunt vertrouwen dat ze je gaan helpen. De gemeente houdt je jaren aan het lijntje in plaats van te zeggen we kunnen of willen u niet helpen en de bewindvoering die je moet helpen om stabiel te worden kost je nog meer geld die je niet hebt om je rekeningen te betalen Dan blijft er niemand over om je te helpen. Wat nu?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 20-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!