InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Boober: de eerste Nederlandse peer-to-peer leningen

Boober: de eerste Nederlandse peer-to-peer leningen

Boober: de eerste Nederlandse peer-to-peer leningen Sinds mensenheugenis worden leningen afgesloten bij banken en andere kredietverstrekkers. Voor de opkomst van crowdfunding, ontstonden er nieuwe leenvormen op het internet, namelijk via een ontmoetingsplaats. Hier konden leners en investeerders elkaar vinden om tot een lucratieve overeenkomst te komen wat betreft het lenen van geld. Deze leenvorm staat tegenwoordig bekend als peer-to-peer lenen. Het zijn dus geen banken. Het is gebaseerd op twee buitenlandse websites namelijk het Britse Zopa.com en het Amerikaanse Prosper. Het concept heeft zijn vorm gekregen aan de vooravond van de financiële crisis. De rente is erg laag voor spaarders en andere financiële partijen zitten aan hun maximum wat leenmogelijkheden betreft. In deze tijd werd de eerste Nederlandse leen-ontmoetingsplaats boober.nl opgericht. Het bedrijf had als doel om 1% van de Nederlandse markt voor particulier krediet te veroveren.

Lenen via de ontmoetingsplaats

Op de ontmoetingsplaats kon iedereen zich inschrijven voor een lening. Op grond van de mogelijkheden om een lening af te lossen, werd een kredietwaardigheid (credit rating) toegekend. De credit rating ging van AAA tot en met E. Indien de kredietwaardigheid lager was dan D, dan was het risico te groot en kan er geen lening via Boober worden afgesloten. Boober rekende voor het bepalen van de kredietwaardigheid eenmalig een bedrag.

Na toekenning van een kredietwaardigheid kon een verzoek voor een lening worden uitgeschreven op basis van eigen voorwaarden. De leningsvoorwaarden bestonden uit:
  • Bedrag
  • Duur lening
  • Motivatie
  • Rente

Bij een lagere kredietwaardigheid zullen investeerders een hogere rente verlangen. Het minimale bedrag dat geleend kon worden bedroeg 1.500 euro, terwijl het maximale bedrag 10.000 euro bedroeg. Boven op de overeengekomen rente plaatste Boober nog een percentage als commissie.

Investeren

Als een particulier zijn geld op de bank zette, kreeg hij een laag rentepercentage dat ongeveer de inflatie gelijke tred hield met de inflatie van dat moment. Via de ontmoetingsplaats kon een particulier zijn geld uitlenen aan andere partijen tegen een hoger rentepercentage.

De belangrijkste voorwaarden waren:
  • Inleg moest over tenminste 10 leners verdeeld worden.
  • Het minimum bedrag om te investeren bedroeg 50 euro.

Investeerders hadden inzage in de verschillende leningsaanvragen en hadden dus keuze uit verschillende mogelijkheden om geld uit te lenen. Bij een lage kredietwaardigheid hoorde een hoog rentepercentage, maar ook een hoger risico.

Van het overeengekomen percentage nam Boober een percentage als commissie en daarnaast verwachtte zij een jaarlijks fee als betaling.

Voordelen en nadelen

Voordelen

  • Voor beide partijen waren er voordelen te halen.
  • De lener kon een lager dan gebruikelijk rente bedingen, alsmede ook gunstiger voorwaarden wat betreft looptijd.
  • Er werd geen gebruik van BKR-registratie, maar van een eigen kredietwaardigheidssysteem.
  • De verstrekker van de lening kreeg een hoger rendement op zijn vermogen. Dit kon oplopen tot een veelvoud van de normale rentevergoeding.

Nadelen

Behalve de voordelen, waren er ook belangrijke nadelen, namelijk:
  • De particuliere investeerder heeft een groter risico dan bij een spaarrekening. Niet betalende leners vormden een rechtstreeks risico.
  • Voor de lener was het risico dat deze schulden buiten het BKR om aangegaan konden worden.

Geschil met AFM

In 2007 waren er problemen met de AFM (Autoriteit Financiële Markten) over het verstrekken van leningen. Normaliter is hiervoor een vergunning nodig en dit ontbrak bij Boober. Omdat de AFM tot de conclusie kwam dat Boober een middel voor bemiddeling was, kon Boober toch verder gaan met haar activiteiten. Wel had de AFM gesteld dat uitleners geen professionele status mogen hebben. Hieruit volgde dat particulieren geld mogen uitlenen via Boober, maar dit was dan wel beperkt in aantal leningen en in het totale leenbedrag.

Niet veel later kwamen er ook andere aanbieders zoals frooble.nl en trundo.nl. Uiteindelijk zijn deze aanbieders van het eerste uur ter zielen gegaan.

Het einde

Ondanks het beslechten van het verschil met de AFM gingen de sites kort daarna één voor één ter zielen. Al in september 2008 liepen de bezoekersaantallen aan de website terug en vanaf oktober 2008 hield Boober zich alleen nog bezig met het afhandelen van de bestaande verplichtingen. In totaal waren er 350 leningen tot stand gekomen, met een totaal kapitaal van 1,65 miljoen euro.
Het afhandelen van de lopende verplichtingen ging niet naar behoren en in augustus 2009 werd Boober door de rechtbank in Rotterdam failliet verklaard. Niet duidelijk was welke particulieren betrokken waren bij de verschillende contracten.

In de nasleep van het faillissement werd de Stichting Boober Afwikkeling Gebruikersovereenkomsten opgericht door De Peer-to-peer Investeerders Vereniging Nederland.

De nasleep

De investeerders in Boober waren tot de conclusie gekomen dat Peer-to-peer lenen geen haalbare kaart was in Nederland. Ondanks de ondergang van de aanbieders van het eerste uur zijn er nieuwe investeerders opgestaan. Tegenwoordig kan er nog steeds peer-to-peer (p2p) leningen afgesloten worden. De beoordeling van de kredietwaardigheid en de bemiddelingskosten worden tegenwoordig op een andere wijze geregeld, maar de basis is nog hetzelfde als in de begindagen van Boober. Een grote aanbieder van peer-to-peer leningen is geldvoorelkaar.

Behalve peer-to-peer leningen is het voor veel bedrijven nu een optie om aan crowdfunding te doen. Hierbij kan de financiering tot stand komen door het aangaan van een leningsovereenkomst, maar ook door het uitgeven van aandelen.
© 2007 - 2018 Roboh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoopste lening?Goedkoopste lening?De goedkoopste lening krijgt u zeer waarschijnlijk door middel van peer-to-peer lenen. Bij deze vorm van geld lenen is e…
Peer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoonPeer-to-peer-lening: via internet lenen van 'n privé-persoonDe peer-to-peer-lening of P2P-lening is een leenformule die in de tweede helft van de jaren 2000 is ontstaan in de Angel…
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Smava is snel geld lenen onlineSmava is snel geld lenen onlineSmava is in 2018 een p2p kredietplatform met geld lenen tussen particulieren zonder tussenkomst van een bank. Anoniem le…
Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelenCrowdfunding, oftewel het aantrekken van vermogen via een groot aantal mensen die allemaal een klein bedrag investeren,…
Bronnen en referenties
  • http://www.emerce.nl/nieuws/leningenchaos-door-faillissement-boober
  • http://www.afm.nl/nl/nieuws/2007/sep/groen-licht-boober.aspx

Reageer op het artikel "Boober: de eerste Nederlandse peer-to-peer leningen"

Reactie

Johnjol (infoteur), 18-03-2009 09:37 #1
Ik ben via internet opgelicht en ben veel geld kwijt geraakt. Door een bkr notering kunnen wij via de bank geen lening krijgen. De schulden die zijn ontstaan met mijn ex, zijn allemaal naar hem toegegaan en bij mij kwijtgescholden. Graag zouden wij een particuliere lening willen afsluiten. Wat zijn hiervan de mogeliijkheden?

Infoteur: Roboh
Laatste update: 11-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!