InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Japan

Geld lenen in Japan

Geld lenen in Japan Het kan erg aantrekkelijk zijn om geld te lenen in Japan. De rente op een lening is daar namelijk erg laag, ook al is deze aan het stijgen. De koers van de Yen is alleen een onzekere factor. Lees er alles over in dit artikel. Het lenen van geld is erg aantrekkelijk. De rente is er namelijk erg laag. Dat komt omdat in 1990 de economie instortte en herstel lange tijd op zich liet wachten. Om de economie weer overeind te trekken besloot de Centrale Bank van Japan de rente te verlagen. Daardoor hoopten ze bedrijven te verleiden nieuwe investeringen te doen. Dit lukte echter niet heel erg, omdat Japanners weinig vertrouwen hadden in hun eigen economie. Er wilde niemand in het land zelf geld lenen, zelfs niet tegen nul procent.

Lage rente

De lage rente trok echter wel de aandacht van de buitenlandse investeerders. Het zou natuurlijk erg aantrekkelijk zij om geld te lenen in Japan voor niets en dat tegen een hogere rente uit te zetten op een spaarrekening in de Verenigde Staten. De rente zou dan gelden als extra inkomsten. De enige onzekere factor zou de koers van de yen zijn. De lening was namelijk in Japanse yen, maar het geld stond op een Amerikaanse spaarrekening tegen Amerikaanse dollars. Als de yen dus in waarde zou stijgen ten opzichte van de dollar, dan zou de lening oplopen. Dit risico wordt het yen-cary trade genoemd. Onder andere de IJslanders ondervonden dit toen de koers van de IJslandse Kroon kelderde. Veel IJSlanders hadden een lening in Japan voor hun huis en kunnen die nu niet of nauwelijks meer afbetalen.

Japan

Sowieso lijkt er voorlopig een einde te zijn gekomen aan het massaal lenen van geld op Japan. In maart 2008 maakte de Centrale Bank van Japan bekend dat er weer rente zou worden ingesteld. De rente werd met 25 basispunten verhoogd. Dat betekent dat de rente op 0,25 procent staat. Dit is nog steeds heel laag en maakt het dus nog steeds aantrekkelijk om te lenen. Toch leidde de renteverhoging tot enige paniek in landen als Japan en Nieuw-Zeeland waar veel particulieren en bedrijven hun geld hebben geleend in Japan. Voorlopig lijkt de rente nog laag te blijven, maar waarschijnlijk is het beleid er wel op gericht om in de toekomst de rente te laten stijgen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen in Japan"

Reacties

Hamba, 14-05-2010 16:36 #2
Ik heb een transportfirma in volle groei. Graag had ik meer info gehad over een lening in Japan omdat het niet mogelijk is te lenen in eigen land. Een eventuele investeerder mag ook. Wij kunnen u zeer goeie cijfers voorleggen. Alvast bedankt.

Simon, 01-11-2008 23:41 #1
Kan een gewone nederlandse consument een lening in Japnse yen afsluiten?
En zo ja hoe geschiedt dit dan vanuit Nederland? Ben erg benieuwd, dit is mij totaal vreemd
Kan iemand hierop reageren?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 2
Schrijf mee!