InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Goedkoopste lening?

Goedkoopste lening?

Goedkoopste lening? De goedkoopste lening krijgt u zeer waarschijnlijk door middel van peer-to-peer lenen. Bij deze vorm van geld lenen is er sprake van een geldtransactie tussen particuliere uitleners en personen die geld willen lenen. Er komen geen banken of andere financiële instanties meer aan te pas, en de populariteit van deze goedkope vorm van lenen, groeit gestaag. Peer-to-peer lenen wordt afgekort als p2p. Wereldwijd kwamen er volgens een onderzoek in 2015 van Research en Markets, al meer dan 50 miljard euro via p2p leningen tot stand. Het is dan nog steeds een groeiende markt.

Boober, leningen van 'peer' tot 'peer'

Instellingen die zich bezig houden met goedkope leningen van particulier tot particulier, ook wel genoemd peer-to-peer leningen, zijn niet helemaal nieuw. In de VS is er Prosper, in de UK Zopa en in Nederland hadden we Boober. Dankzij het internet ontstond deze goedkope manier van geld lenen, omdat het internet een gemakkelijk medium is om geldschieters en geld leners, met elkaar in contact te brengen. Hoewel Boober succesvol begon, is Boober uiteindelijk toch in de problemen gekomen door wanbetalers.

Many-to-one

Een manier van lenen die vaak voorkomt bij deze vorm van (peer-to-peer) geld verstrekken, is een many-to-one l contract. Bij een dergelijk contract zijn er meerdere geldschieters die geld lenen aan een persoon die geld nodig heeft. Het risico wat uitleners lopen als iemand niet zou terugbetalen, wordt daarmee kleiner. Bij peer-to-peer leningen zijn zowel de aanbieder als de ontvanger, particulieren. Deze vorm van lenen is populair omdat het zo enorm goedkoop is. Bij Prosper staan mensen met foto’s en verhaal op de site. Ze leggen uit wat hun inkomsten zijn en wat hun (eventuele) schulden, hun maandlasten en hun problemen, hun reputatie en de plannen die ze hebben met het geld. Uitleners kunnen zelf beslissen aan wie ze willen lenen. Uitleners reageren op de verhalen van de verzoeken om te lenen, met vragen en/of biedingen. Het minimale bedrag wat men iemand kan uitlenen is $50. Als iemand $4000 wil lenen om zijn schulden af te lossen, kunnen er dus 100 uitleners zijn.

Wat is de rente bij peer-to-peer lenen?

De rente wisselt van lener tot lener, maar de rente die wordt berekend bij peer-to-peer lenen is aanzienlijk lager dan de rente die de banken in hun zak steken. U bepaalt namelijk zelf tegen welke rente u lenen wilt. Als u 6000 euro tekort komt en daarvoor bij een bank geld besluit te lenen, lenen zij het u het geld uit door middel van een dure persoonlijke tegen een rente van (schatting) 12 %. Leent u het via bemiddeling van een peer-to-peer instelling betaalt u stukken minder rente. Misschien betaalt u de helft rente, of minder. De lener bepaalt zelf de rente waartegen hij/zij geld lenen wil, en de uitlener kan daarop ingaan, of niet. Dit maakt deze vorm van lenen heel aantrekkelijk en steeds meer mensen maken er gebruik van.

U wilt geld uitlenen en meer rente ontvangen dan spaarrente bij de bank?

Als u (spaar)geld op een rekening heeft staan waar u slechts 3% % rente over ontvangt, kan het een stuk aantrekkelijker zijn om dit via een peer-to-peer instelling uit te lenen tegen een rente van 7,5%. Uw spaargeld groeit sneller en de lener betaald bij u een stuk minder rente dan bij een bank. Ook vinden veel mensen (uitleners) het prettig om zelf te beslissen aan wie ze hun (spaar)geld willen uitlenen en bij peer-to-peer lenen kunnen ze de mensen uitkiezen die hen geschikt lijken. Dat maakt peer-to-peer lenen allemaal mogelijk. Het is dus veel persoonlijker dan bij een bank. Tussenpersonen komen er verder niet aan te pas. De websites waar peer-to-peer lener en geldschieter met elkaar in contact worden gebracht, rekent leners een eenmalige provisie en uitleners betalen een deel van het rentepercentage dat ze innen. Het is dus zeker een manier van lenen om in gedachten te houden als u geld wilt lenen of geld wilt uitlenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.trouw.nl
  • www.boober.nl
  • http://geldlenen.website/peer-peer-lenen/

Reageer op het artikel "Goedkoopste lening?"

Reactie

Radjesh Kamta, 13-09-2016 22:52 #1
Geachte heer, mevrouw,
Ik wil graag een peer to peer lening aanvragen. Wat moet ik doen om in aanmerking te komen?
Groetjes R. Kamta

Infoteur: Kisses
Laatste update: 06-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!