InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Rente studielening 2018, 2019 en 2020 (studiefinanciering)

Rente studielening 2018, 2019 en 2020 (studiefinanciering)

Rente studielening 2018, 2019 en 2020 (studiefinanciering) Wie recht heeft op studiefinanciering krijgt in 2018, 2019 en 2020 een lening van de overheid. De rente op dit studievoorschot is in 2018 en 2019 in het algemeen laag, maar dat kan in 2020 anders worden, omdat vanaf dan een andere rente wordt gebruikt. Uitgangspunt wordt de rente van een 10-jaarslening. Deze maatregel werd al aangekondigd in het Regeerakkoord van het kabinet Rutte 3. Geld lenen wordt voor de student duurder, maar is waarschijnlijk nog altijd goedkoper dan een persoonlijke lening bij de bank. Wat wordt de rente voor 2020?

Rente op studieleningen omhoog

Student leent veel geld

Studeren is niet goedkoop en daarom bestaat de studiefinanciering in ons land. De studiefinanciering is er om studeren voor iedereen betaalbaar te maken en de studies toegankelijk te houden. Wie in 2018 of 2019 in het hbo of wo (universiteit) studeert, krijgt geen basisbeurs meer die wordt kwijtgescholden, neen een student leent dan vanaf dag 1 geld bij de overheid via een studievoorschot. Tijdens de studie zal een student zich niet zo druk maken over de lening, maar na de studie zal de lening moeten worden terugbetaald. De afgestudeerde betaalt dan de opgebouwde rente plus aflossing terug.

Studievoorschot en lening aflossen in 35 jaar

Gelukkig kan een student veel tijd nemen om alles terug te betalen. Wie snel wil en kan terugbetalen mag dat natuurlijk doen, wie langer wil wachten mag ook daarvoor kiezen. De maximale duur bedraagt onder het nieuwe stelsel van studiefinanciering 35 jaar. Hoeveel leningen er uitstaan bij een student is afhankelijk van de studie en hoeveel er in de loop der tijd aan studiefinanciering is opgenomen.

5-jaarsrente op studielening wordt 10-jaarsrente

In de jaren 2016, 2017 en 2018 is de rente laag geweest. Iedereen zal dat aan zijn spaarrekening hebben gemerkt. Deze lage rente zien we ook terug bij de studieleningen van DUO:

Rentepercentage studielening en studievoorschot DUO:

Laatste jaar van studiefinancieringBegin van de rentevaste periodeRente
201801-01-20190,00 %
201701-01-20180,00 %
201601-01-20170,00 %

De student betaalt dus nul rente, maar dat zal met de 10-jaarsrente anders worden.

Studiefinanciering met nul rente in 2018 en 2019?

Nul rente komt niet alleen door het beleid van de Europese Centrale Bank in 2016-2018 om de korte rente laag te houden, maar ook doordat de studieleningen zijn gebaseerd op een 5-jaarsrente. Wanneer gekozen zou worden voor een rente die op een 10-jaarslening is gebaseerd, zijn de rentepercentages hoger. Hetzelfde effect zien we bij de rente op een spaardeposito, die is door de langere looptijd hoger dan de rente op een gewone spaarrekening.

In 35 jaar aflossen, tegen welke rente dan?

Een studielening is een lening voor de lange duur, een student mag lang over de terugbetaling van de lening doen. De studielening is alleen maar een lening voor vijf jaar als de lening direct na de studie wordt afgelost. De gemiddelde student zal de studielening en studiefinanciering echter niet direct aflossen, maar daar een aantal jaren de tijd voor nemen. Maar welke rente is dan redelijk, wat zou men moeten betalen, nog steeds 0% of een rentepercentage dat bij de financiering van studieleningen past? In het Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst geeft het kabinet Rutte aan over te willen stappen naar een rente van 10 jaar. Het ziet er naar uit dat dit per 1-1-2020 zal ingaan.

Hoe hoog is de 10-jaarsrente in 2020?

Niemand weet nog hoe hoog de rente in 2020 voor een 10-jaarslening zal zijn, wel kan 2018 als voorbeeld worden genomen. In 2018 is de rente op de lening die vanuit de studiefinanciering wordt gegeven 0%, bij een tienjaarsrente zou dat 0,5% tot 1% meer zijn. Dat is een forse verhoging, maar nog altijd relatief laag in vergelijking met een persoonlijke lening bij de bank.

Voordeel 10-jaarsrente studiefinanciering

Een 10-jaarsrente betekent voor het kabinet een budgettair voordeel van structureel 226 miljoen euro. Ook de student heeft een voordeel: de rente ligt voor tien jaar vast, dat geeft zekerheid. Bij de oude systematiek ligt de rente voor vijf jaar vast en wordt daarna opnieuw vastgesteld. Dat geeft onzekerheid. Het grote nadeel van de voorgestelde nieuwe systematiek van renteberekening is voor de student uiteraard dat studeren weer duurder wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studiefinanciering en hypotheekStudiefinanciering en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2018-2019 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Studiefinanciering 2018: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2018: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019In 2018 en 2019 is er het studievoorschot in plaats van de oude studiefinanciering. Studenten hebben geld ook in 2018 en…
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Wat is de hoogte van de studiefinanciering 2018 en 2019 (tot en met 31 december 2018)? Let ook op de betaaldata in 2018.…
Bronnen en referenties
  • Vertrouwen in de Toekomst

Reageer op het artikel "Rente studielening 2018, 2019 en 2020 (studiefinanciering)"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 07-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!