InfoNu.nl > Financieel > Lenen > BKR verwijderen in 2017 lastiger, maar niet onmogelijk

BKR verwijderen in 2017 lastiger, maar niet onmogelijk

BKR verwijderen in 2017 lastiger, maar niet onmogelijk Het BKR is een Nederlandse stichting die de gegevens registreert van mensen die een lening hebben of de afgelopen vijf jaar hebben gehad. In december 2016 en februari 2017 zijn bij het BKR wijzigingen doorgevoerd, die gevolgen hebben voor de manier waarop leningen en kredieten worden geregistreerd. Bovendien is het door gewijzigde afspraken lastiger geworden om een BKR-registratie te laten verwijderen. Onterechte BKR-registraties kunnen gelukkig nog wel ongedaan worden gemaakt, hoewel het verwijderen van een terechte BKR-registratie in 2017 niet meer mogelijk zal zijn.

Wat doet het BKR?

Het BKR (Bureau Krediet Registratie) registreert iedereen met een lening. Als u deze volgens afspraak met uw geldverstrekker en op tijd betaalt, dan is uw BKR-registratie positief. Het geeft aan dat u netjes omgaat met uw betaalverplichtingen en kan zelfs een voordeel zijn bij de aanvraag van nieuwe leningen. Betaalt u echter niet of niet op tijd uw lening terug, dan krijgt u een negatieve BKR-registratie, die problemen kan geven bij de aanvraag van nieuwe leningen. Het BKR werkt met verschillende coderingen, waarmee de ernst van de betalingsachterstand wordt aangegeven. Deze coderingen zijn voor geldverstrekkers aanleiding om u mogelijk een nieuwe lening te weigeren.

BKR wijzigingen in 2016 en 2017

Vanaf 1 december 2016 zijn bij het BKR gewijzigde regels voor het registreren van leningen van kracht geworden. Ook kleinere leningen en kredieten met een kortere looptijd worden nu geregistreerd. Bovendien wordt er geen bovengrens voor de hoogte van de lening meer aangehouden. Alle leningen vanaf 250 euro en met een looptijd vanaf één maand worden nu geregistreerd. Dit heeft tot gevolg dat ook mensen die de optie rood staan op hun bankrekening geactiveerd hebben, nu geregistreerd worden. Dit leidde ertoe dat honderdduizenden mensen hun mogelijkheid tot rood staan bij hun bank voor december 2016 deactiveerden om een BKR-registratie te voorkomen (ook al zou deze niet negatief zijn geweest).

De wijzigingen per 1 december 2016 op een rij:

  • Leningen worden vanaf 250 geregistreerd (voorheen 500)
  • Leningen met een looptijd vanaf 1 maand worden geregistreerd (voorheen 3 maanden)
  • Geen bovengrens meer voor aflopend krediet (voorheen 175.000)
  • Geen bovengrens meer voor doorlopend krediet (voorheen 100.000)

Vanaf februari 2017 pakt het BKR ook actief bedrijven aan die online of via andere kanalen mensen tegen betaling proberen te helpen een BKR-registratie of codering te verwijderen.

Negatieve BKR-codering

Ruim 90 procent van alle Nederlanders staat bij het BKR positief bekend. Iets meer dan 9 procent van de Nederlandse bevolking heeft echter een negatieve registratie. Een negatieve BKR-registratie is het gevolg van betalingsproblemen, actueel of in het verleden. Het BKR koppelt op dat moment een code aan uw leninggegevens. Een positieve BKR-registratie verandert na een melding van uw geldverstrekker aan het BKR in een negatieve BKR-registratie. Zo wordt het voor andere geldverstrekkers duidelijk dat u uw verplichtingen niet bent nagekomen.

Alle negatieve BKR-coderingen

Het BKR werkt met een coderingssysteem van letters en cijfers. De letters 'A' en 'H' worden gebruikt voor respectievelijk achterstand en herstel. Een 'A' kan veranderen in een 'H' zodra u uw achterstand heeft ingelost, of een betalingsregeling met uw geldverstrekker heeft getroffen. Achterstands- en herstelmeldingen blijven overigens wel altijd vijf jaar zichtbaar. Ook bestaan er cijfercodes, waarmee de geldverstrekker aangeeft wat er aan de hand is met uw schuld. Dit maakt andere geldverstrekkers duidelijk of zij u mogelijk wel een lening kunnen verstrekken. Een A1-code hoeft bijvoorbeeld geen reden te zijn om u een nieuw krediet te weigeren.

BKR Code 1

Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat uw betalingsachterstand is ontstaan.

BKR Code 2

Het bedrag dat u nog moet betalen (de restantvordering) wordt door uw kredietverstrekker in één keer opeist. U dient het hele openstaande bedrag in één keer terug te betalen zonder betalingsregeling.

BKR Code 3

Deze code heeft twee betekenissen: afboeking of kwijtschelding. Bij een afboeking doet uw kredietverstrekker geen nieuwe poging om bij u het geld opnieuw te innen. Een code 3 heeft meestal geen einddatum, dus als u geen contact opneemt met de betreffende kredietverstrekker, kan deze negatieve code u zeer lang overlast blijven geven. Bij een kwijtschelding heeft u met uw kredietverstrekker een afspraak gemaakt om een deel van uw openstaande schuld af te betalen en de rest van het bedrag wordt kwijtgescholden. U krijgt dan een BKR code 3 met einddatum. Na vijf jaar zal deze melding automatisch van uw BKR-overzicht verdwijnen.

BKR Code 4

U bent onbereikbaar voor uw kredietverstrekker of bent gedurende een langere tijd onbereikbaar geweest.

BKR Code 5

Deze BKR code is tijdelijk. Er is in dit geval een preventieve betalingsregeling getroffen voor uw hypotheek. Als de betalingsregeling is afgelopen, dan wordt deze code direct weer verwijderd (het duurt in dit geval dus geen vijf jaar voordat u van de negatieve BKR-code af bent)

BKR-code verwijderen lastiger

Voor 2017 was het nog mogelijk om via diverse internetsites uw negatieve BKR-registratie of codering te laten verwijderen. Dergelijke partijen gingen in gesprek met uw geldverstrekker, om hen uw BKR-registratie ongedaan te laten maken. Per februari 2017 kondigde het BKR echter aan dat het verwijderen van een kredietregistratie bij het BKR niet meer kan. Er zijn extra maatregelen genomen waarmee voorkomen wordt dat terechte kredietregistraties onterecht verwijderd kunnen worden. Veel consumenten betalen veel geld aan bedrijven die beweren hun BKR-registratie te kunnen verwijderen. Het is in het belang van zowel de consument zelf als de geldverstrekker dat zij kunnen vertrouwen op betrouwbare informatie voordat zij krediet of een hypotheek aan een klant verstrekken.

Bezwaar tegen BKR-registratie alleen zinvol als deze echt onterecht is

Nadat de gewijzigde registratieregels eind 2016 en begin 2017 van kracht geworden zijn, is het in de praktijk vrijwel zinloos geworden om via derde partijen bezwaar tegen een BKR-registratie te maken. Bent u het niet eens met uw registratie bij BKR? Neem dan eerst contact op met uw kredietverstrekker. Dit is de enige partij die een melding naar het BKR kan sturen en uw negatieve BKR-codering ongedaan kan maken. Dit gebeurt echter alleen indien uw BKR-registratie onterecht is of een foutieve actie is geweest.

Naar de Geschillencommissie

Komt u er met uw kredietverstrekker echt niet uit? Dan kunt u de BKR Geschillencommissie inschakelen. Als uw gegevens foutief geregistreerd staan, dan heeft u recht op correctie hiervan. De BKR Geschillencommissie bestaat uit onafhankelijke deskundigen. U kunt alleen een beroep doen op de Geschillencommissie indien u een klacht heeft over onjuiste of onterechte registratie van uw gegevens en coderingen bij het BKR. Per melding betaalt u een klein bedrag, dat u overigens in zijn geheel terug ontvangt indien de Geschillencommissie u in het gelijk stelt. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend. Doe dus alleen een beroep op deze commissie indien u echt zeker bent van een onterechte of foutieve negatieve BKR-registratie.
© 2017 Smw101, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld lenen: BKR registratie verwijderenHoe kun je een BKR registratie verwijderen? Je kunt dit zelf doen, maar ook met behulp van gespecialiseerde bedrijven. Z…
Welke verschillende BKR-coderingen zijn erWelke verschillende BKR-coderingen zijn erHet BKR hanteert verschillende coderingen, die ieder een bepaalde betekenis hebben. Ook voor een geldverstrekker die de…
Positieve BKR registratiePositieve BKR registratiePositieve BKR, wat is dat? Een BKR registratie kan zowel positief als negatief zijn als u geld wilt lenen. Schrik niet w…
Corrigeren codering BKRCorrigeren codering BKRIndien u een consumptief krediet heeft of heeft gehad volgt er een kredietregistratie bij het BKR te Tiel. Ook bijvoorbe…
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martaposemuckel / Pixabay
  • https://www.bkr.nl/consumenten/kredietinformatie-per-1-december/, bezocht op 8 februari 2017

Reageer op het artikel "BKR verwijderen in 2017 lastiger, maar niet onmogelijk"

Infoteur: Smw101
Gepubliceerd: 10-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!