InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De blijverslening maakt langer thuis wonen mogelijk

De blijverslening maakt langer thuis wonen mogelijk

De blijverslening maakt langer thuis wonen mogelijk De blijverslening heeft tot doel dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Stel uw wilt graag uw woning behouden maar uw woning moet wat worden aangepast, dan is het niet altijd even eenvoudig om hiervoor de juiste financiering te vinden. In sommige gemeente kunt u een aanpassing aan de woning financieren met de blijverslening, maar wat is dat en wat zijn de kenmerken en voorwaarden van dit bouwkrediet? Overigens zijn er veel meer manieren mogelijk om geld te lenen en daarvoor kunt u bij veel meer online geldverstrekkers terecht dan bij de grote banken alleen. Betaal dus niet meer rente voor een lening dan echt noodzakelijk is.

Langer thuis blijven wonen

De politiek heeft de weg ingezet dat ouderen langer thuis moeten kunnen blijven wonen. Ouderen willen dat vaak ook graag en deze aanpak is bovendien goedkoper dan een verblijf in een verzorgingshuis. Ook gemeenten zien liever niet te veel mensen uit hun gemeente vertrekken door vergrijzing en zijn daarom bereid om mee te werken aan de financiering van de aanpassing van een woning. Een aanpassing van de woning kan immers noodzakelijk zijn om het zelfstandig thuis blijven wonen mogelijk te maken.

Een blijverslening aanvragen

Zoals de naam al aangeeft is de blijverslening er om het zelfstandig thuis blijven wonen ook financieel mogelijk te maken. De lening is geen gift, maar een lening. Natuurlijk kunt u naar een bank of andere geldverstrekker stappen voor geld, maar in sommige gemeenten is dat niet meer echt nodig. De blijverslening wordt in 2016 en 2017 verstrekt in de gemeenten:
  • Hoogeveen;
  • Renkum;
  • Veenendaal;
  • Goeree-Overflakkee;
  • Goes;
  • Berkelland;
  • Vlagtwedde;
  • Ooststellingwerf;
  • Nieuwegein;
  • Delfzijl;
  • Sliedrecht;
  • Middelburg (2017);
  • Gilze-Rijen (2017).

De blijverslening is een bouwkrediet

De blijverslening kan een hypothecaire lening zijn maar ook een consumptieve lening. Als u in aanmerking komt voor dit krediet wordt het geld niet op uw rekening courant gestort maar in een bouwkrediet van de Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Dat betekent dat het geld ook echt voor de woning moet worden gebruikt en niet voor andere zaken. Een bijkomend voordeel is dat de rente die u moet betalen fiscaal aftrekbaar kan zijn als hypotheekrente. Wat u niet aan bouwkrediet opmaakt, wordt als aflossing op de lening gezien en teruggestort. Voor een nieuwe aanpassing of verbouwing van de woning kunt u een nieuwe aanvraag indienen. Als er meerdere gelijktijdige verbouwingen zijn, kunt u deze activiteiten bundelen in uw aanvraag.

Kenmerken en voorwaarden van de blijverslening

De belangrijkste kenmerken en voorwaarden van de blijverslening zijn:
  • U kunt uw aanvraag indienen bij uw gemeente of provincie. Een aantal gemeenten doet al mee en de verwachting is dat dat er de komende jaren meer zullen worden.
  • De blijverslening kan alleen worden verstrekt voor een aanpassing of verbouwing van de woning die nog moet plaatsvinden. U vraagt eerst een offerte aan bij een aannemer en voegt die bij uw aanvraag voor de lening. De werkzaamheden mogen pas starten nadat de lening aan u per beschikking is toegekend.
  • De aanvraag is bij uw gemeente of provincie. Die bekijkt of u aan de voorwaarden voldoet en vervolgens toetst het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) of de lening voor u ook financieel haalbaar is. Dit Stimuleringsfonds betaalt ook de nota.
  • Als u een hypothecaire lening krijgt, is er geen leeftijdsgrens. Als het een consumptieve lening wordt zonder hypotheekrecht, dan moet u jonger zijn dan 75 jaar.
  • Zodra de lening is toegekend, krijgt u een bouwkrediet op uw naam bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting.
  • Uw eventuele eigen vermogen in box 3 speelt geen rol bij de toekenning van de lening, er is dus geen vermogenstoets. Wel kan de gemeente een eigen bijdrage vragen waardoor de hoogte van de lening lager wordt.
  • U mag uw lening altijd boetevrij aflossen.

Conclusie blijverslening voor de aanpassing van uw woning

We kennen de starterslening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting om starters op de woningmarkt te helpen bij het kopen van een eigen woning. Wie echter al een eigen woning heeft en graag thuis wil blijven kunnen wonen, ook als er een aanpassing aan de woning noodzakelijk is, kan een beroep doen op zijn gemeente voor een blijverslening. Dit initiatief is gestart eind 2016, moet zich dus nog bewijzen en zal nog door meer gemeenten kunnen worden opgepakt. Wie wat ouder is en een goede financiering zoekt, kan naar de bank gaan, maar inmiddels dus ook terecht bij gemeente of provincie. Zo maakt u uw woning eenvoudiger levensloopbestendig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Starterslening 2017: de combinatieleningStarterslening 2017: de combinatieleningEen starterslening afsluiten met een combinatielening erbij? In 2017 kan in meerdere gemeenten een starterslening worden…
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Eigen huis kopen, subsidiemogelijkhedenEigen huis kopen, subsidiemogelijkhedenEen eigen huis kopen kan een droom voor velen zijn. Soms echter schieten je financiën te kort. Als je een starter bent o…
Verbouwingslening aftrekbaar: klushuisVerbouwingslening aftrekbaar: klushuisSlim een verbouwing financieren, willen we allemaal wel, maar hoe gaan we dat aanpakken? Is een verbouwingslening fiscaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PlumePloume, Pixabay
  • Vereniging Eigen Huis

Reageer op het artikel "De blijverslening maakt langer thuis wonen mogelijk"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2017
Schrijf mee!