InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Een lening afsluiten bij de kiosk

Een lening afsluiten bij de kiosk

Een lening afsluiten bij de kiosk Naast tijdschriften, sigaretten en kauwgom kan je vanaf 2015 ook een consumptieve lening bij de kiosk afsluiten. Een kioskketen was daarover in dat jaar in onderhandeling met een bank, die de financiering uiteindelijk zou moeten verstrekken. Een nieuwe trend lijkt geboren waarbij noodlijdende kioskhouders teruglopende omzetten uit de verkoop van tijdschriften willen compenseren met kredietverstrekking. Schuldhulpverleners vrezen dat door het verstrekken van leningen bij de kiosk de drempel voor het maken van schulden, zal dalen.

Partner met banklicentie nodig

Al langere tijd is Valora, exploitant van een landelijke kioskketen in Zwitserland, op zoek naar wegen om het assortiment uit te breiden:
  • zo kan in de kiosken nu al geld worden overgemaakt naar het buitenland;
  • en Valora biedt ook creditcards aan.

Vraag is of in de loop van 2015 ook consumptieve leningen aan het assortiment van de kioskketen kunnen worden toegevoegd? Nodig is daarvoor een partner met een banklicentie, en die heeft Valora gevonden in de vorm van Glarner Kantonalbank. Valora wilde overigens, evenals de Glarner Kantonalbank, medio 2015 nog niet in detail treden over de geplande uitbreiding.

Kredietverlening aantrekkelijke markt voor kioskhouders

In welke vorm de kioskketen concreet in de kredietverlening stapt, was op het moment van schrijven (augustus 2015) nog niet geheel duidelijk. Een scenario is denkbaar waarbij Valora zijn 900 verkooppunten benut om aan de consument leningen te verstrekken, die worden afgewikkeld via een dochteronderneming. De kioskhouder beweegt zich als gevolg van teruglopende inkomsten uit tijdschriften en boeken al geruime tijd op nieuwe zakelijke gebieden. Kredietverlening kan dan een nieuwe positie met aantrekkelijke marges worden. Valora kent meer dan 100.000 klantcontacten per dag en de regionaal gebonden Glarner Kantonalbank kan haar bereik in een klap enorm vergroten. Dat is een slimme zet.

Controle kredietwaardigheid

Schuldhulpverleners kunnen zich voorstellen dat kioskhouders een niche zoeken die niet valt onder de wettelijke bepalingen voor consumentenkrediet. Ze zouden bijvoorbeeld leningen onder een bepaald bedrag kunnen verstrekken of leningen die binnen drie maanden moeten worden terugbetaald. In dat geval hoeft men de kredietwaardigheid van aanvragers niet te toetsen.

Rente voor krediet zal dalen

De verwachting is dat de kioskketen de verzadigde markt voor consumentenkrediet behoorlijk zal opschudden: de rente zal er nagenoeg zeker door dalen. Dat bij de kiosk een check van de kredietwaardigheid plaatsvindt is niet erg waarschijnlijk. Kredietverlening is immers een discrete aangelegenheid. Niemand zal aan de kioskhouder zijn inkomensgegevens openbaar willen maken. Aannemelijker is dat bij de kiosk een eerste identificatie van de betrokkene plaatsvindt en dat er alleen de leningaanvraag kan worden ingediend.

Minderjarigen voor schulden behoeden

Een gevoelig punt zien budgetadviseurs in de jeugdige klantenkring van kiosken. De herziene Wet op Consumentenkrediet in Zwitserland verbiedt uitdrukkelijk de agressieve reclame naar jeugdigen en jonge volwassenen tot 25 jaar. En dat kan, afhankelijk van de aard van de reclame in de kiosk, problemen opleveren. Eén ding staat voor schuldbemiddelingsinstanties echter vast: de drempel om een kleine lening aan te vragen, zal zeker dalen als je die samen met een zak drop, kauwgom of sigaretten kan kopen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jesus192, Pixabay
  • http://www.tagesanzeiger.ch/wirtschaft/unternehmen-und-konjunktur/Raetselraten-um-Valora-und-die-Kioskkredite/story/29055370
  • http://www.blick.ch/news/wirtschaft/valora-wird-zum-bankschalter-am-kiosk-gibt-es-auch-kredit-id3875218.html

Reageer op het artikel "Een lening afsluiten bij de kiosk"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!