InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Van elkaar, voor elkaar: een blik op crowdfunding

Van elkaar, voor elkaar: een blik op crowdfunding

Voor menig beginnende ondernemer is de financiering van de onderneming een hele onderneming op zich. Ofschoon de economie weer aantrekt en daardoor eigenlijk meer kansen zouden moeten ontstaan op de markt lijken de banken niet echt te willen meewerken bij het verstrekken van leningen. Hoe goed het ingeleverde bedrijfsplan ook is, er zit volgens veel banken veel risico in het ondersteunen van beginnende ondernemingen. Wat nu? Wel, indien de familiekring en het eigen netwerk is uitgeput biedt crowdfunding wellicht een optie. Het idee achter crowdfunding is dat een breder publiek geld doneert al dan niet voor een bepaalde tegenprestatie.

Wat is crowdfunding?

In principe betekent crowdfunding niks anders dan dat het publiek fondsen doneert aan iemand die daar behoefte aan heeft. Diegene geeft aan dat hij of zij geld nodig heeft om het een of andere project te starten, maar er zitten ook aanvragen bij om (sociale) problemen op te lossen. Daarbij kan het gaan om spoedbetalingen van allerlei rekeningen. Wellicht ligt het nog enigszins in de herinnering dat de huidige Amerikaanse president Obama het Amerikaanse volk vroeg om hem (zijn campagne) $5 te willen doneren. Hoeveel geld daarmee is opgehaald is niet bekend, maar dat er geld mee is opgehaald staat vast.

Hoe werkt het?

Om een crowdfunding project te starten zou je, bijvoorbeeld, op je Facebookpagina een oproep kunnen plaatsen en zou je ook andere social media daarvoor kunnen gebruiken. In die oproep geef je aan wat je plannen zijn en hoeveel geld (funding) je nodig hebt om die plannen te kunnen realiseren. Het kan dus over allerlei onderwerpen gaan. De een plaatst een oproep om een initiatief te kunnen financieren. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld een nieuwe speeltuin voor de kinderen in de wijk. De ander heeft een uniek idee en probeert via het publiek aan geld te komen om dat idee in de praktijk te brengen. Dat kan dan weer gaan over een nieuw soort fietsverlichting of bijvoorbeeld fietsbanden die nooit meer lek raken. Als je een dergelijk initiatief of project langs deze weg wilt financieren moet je rekening houden met de publieke opinie. Is jouw idee iets wat heel veel mensen tegen de borst stuit, dan kun je zelf wel inschatten dat je weinig kans van slagen hebt. Je moet dus over de doelstelling goed hebben nagedacht.

Crowdfunding als alternatief voor de bank

Inmiddels heeft zich in Nederland een andere manier van crowdfunding ontwikkeld. Dat wil zeggen dat het crowdfunding wordt genoemd, maar dat het bij nadere beschouwing toch op heel iets anders lijkt. In deze vorm van crowdfunding wordt door bemiddelaars een beroep gedaan op particulieren die geld ter beschikking stellen aan projecten. Een groep particulieren wordt dan beschouwd als crowd. Echter, zoals eerder aangegeven: het originele idee achter crowdfunding is dat het bredere publiek een bepaalde zaak een warm hart toedraagt en daarvoor een donatie wil doen. Het staat iedereen dan vrij hoeveel er wordt gedoneerd. Het crowdfunding zoals zich dat momenteel in Nederland ontwikkelt, steekt heel anders in elkaar. In plaats van een vrijwillige donatie proberen tussenpersonen geldschieters en projecten aan elkaar te koppelen.

Als voorbeeld: stel dat een aantal mensen geld nodig heeft om een bepaalde game of computerprogramma te kunnen ontwikkelen. Daarvoor hebben zij 10.000,- nodig. Die mensen kunnen zich dan op een van die platforms melden en hun plannen kenbaar maken. Als de tussenpersonen er een goed gevoel bij krijgen, dan wordt alle informatie naar een fiatteur gestuurd die de aanvraag nogmaals beoordeelt en tenslotte probeert om geldschieters enthousiast te krijgen.

De funding is op deze manier ook niet meer als donatie te beschouwen (alhoewel er projecten via donaties worden gefinancierd), maar is in feite gewoon een lening. De mensen die in deze als geldschieters fungeren krijgen hiervoor een vergoeding in de vorm van rente. De diverse platforms die dergelijke intermediaire diensten aanbieden brengen bemiddelingskosten in rekening.

BKR Toetsing

Er zijn enkele belangrijke zaken die in de gaten moeten worden gehouden als er met deze vorm van crowdfunding wordt gewerkt. Voor elke aanvraag wordt je hele doopceel gelicht en het gaat heel ver. Behalve een recente loonstrook wordt inzage in de belastingaangifte gevraagd en moet alle informatie worden aangeleverd waar ook de reguliere bank om vraagt. Voordat er toestemming wordt gegeven om het project financieel te ondersteunen volgt een controle bij het Bureau Krediet Registratie, waarbij in veel gevallen wordt aangegeven dat een negatieve notering niet altijd tot afwijzing hoeft te leiden. Evenwel gaat het ook hier om risico-inventarisatie en zal een negatieve BKR notering de kans op investeerders wel heel erg doen afnemen.

Rente en kosten

Je kunt bij de aanvraag zelf aangeven hoeveel rente jij wilt betalen (in procenten). Dat is ook heel anders dan bij de bank die doorgaans vaste rente percentages hanteert. Vooraf aan de aanvraag is het op de respectievelijke websites (gewoon even googlen) mogelijk om meteen een indruk te krijgen van de totale kosten en kun je aangeven hoeveel geld je nodig hebt en welke rente je wilt betalen. Verder zijn er nog andere kosten die worden berekend zoals plaatsingskosten en wat een eenmalige 'succesfee'. De rente is voor de investeerder, en de plaatsingskosten en succesfee behoren tot het verdienmodel van de eigenaren van het platform. In elk geval moet rekening worden gehouden met deze kosten omdat daardoor het feitelijk te lenen bedrag behoorlijk hoger kan uitvallen dan aanvankelijk gepland.

Crowdfunden of toch liever naar de bank?

Crowdfunding zoals zojuist beschreven is niet meer het origineel, maar in feite een lening die door verschillende investeerders wordt bijeen gebracht. In het algemeen wordt de indruk gewekt dat er soepeler met aanvragen wordt omgegaan, maar dat kan behoorlijk tegenvallen. Er staat immers niemand te trappelen om het eigen zuur verdiende geld aan een project ter beschikking te stellen waaraan teveel risico's kleven. De toetsing bij het BKR is niet voor niets. Het staat echter wel vast dat de reguliere banken momenteel erg terughoudend zijn met het verstrekken van leningen, hoe optimistisch de prognoses van een project ook zijn. De kans dat private investeerders geld in een project willen steken om daarmee ook weer geld te verdienen is groter. Bijkomend voordeel van deze manier van crowdfunding is dat je zelf over de condities mee kunt praten en dat is bij reguliere banken zelden het geval.

Betrouwbare site zoeken

Als je deze manier van crowdfunding wilt gebruiken, doe dat dan via een betrouwbare site. Er zijn diverse sites waarop jij een aanvraag kunt doen, maar die dan weer geen enkele garantie en veiligheid bieden. Dat biedt allerlei criminelen weer een platform om misbruik te maken van jouw situatie. Die doen zich voor als investeerder of filantroop, maar helpen jou alleen als je een bepaald klein bedrag eerst aan hun overmaakt. De een zegt dat het voor "kosten" is, de ander zegt dat het borg is. De waarheid is dat zij daarna nooit meer iets van zich laten horen. In de meeste gevallen gaat het om 50,- of zelfs minder, maar reken zelf maar uit als zij het voor elkaar krijgen om maandelijks zo'n duizend mensen op deze wijze op te lichten, dat daar een goed jaarinkomen tegenover staat.
© 2015 - 2019 Fishie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Investeren door middel van crowdfunding: De voor- en nadelenCrowdfunding, oftewel het aantrekken van vermogen via een groot aantal mensen die allemaal een klein bedrag investeren,…
Crowdfunding: geld investeren in bedrijven via SymbidCrowdfunding: geld investeren in bedrijven via SymbidHet is een erg aantrekkelijke optie om geld te investeren in kleine bedrijfjes via het platform van Symbid. Dit bedrijf…
Crowdfunding, hoe werkt het?Crowdfunding is in het kort gezegd, het financieren van ondernemingen of projecten zonder banken, maar door particuliere…
Bronnen en referenties
  • http://www.geldvoorelkaar.nl
  • http://www.openhandel.nl
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Reageer op het artikel "Van elkaar, voor elkaar: een blik op crowdfunding"

Infoteur: Fishie
Laatste update: 14-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!