Kredietcrisis en de autobranche

Kredietcrisis en de autobranche De kredietcrisis sloeg in 2008 wild om zich heen en beperkte zich al lang niet meer tot de hypotheek sector, maar was in alle sectoren van de economie te voelen. Wereldwijd. Ook de autobranche was aan de beurt. Zelfs Opel dreigde samen met GM failliet te gaan. Saab ging eveneens failliet. Vaak gaat men vervolgens toch nog in een afgeslankte vorm verder.

Ook kredietcrisis in autobranche

Ten tijde van een kredietcrisis kunnen consumenten die hun baan behouden goed profiteren doordat de spaarrentes omhoog gaan en de hypotheekrentes dalen. Maar een hypotheekcrisis zoals die in 2008 zichtbaar werd, sloeg zijn armen naar veel meer sectoren uit. Wat begon met de subprime markt, begon zich al snel en meer en meer als een olievlek uit te breiden. Ook de autobranche bleef zo niet buiten schot.

De autobranche

In de autobranche was ook voorafgaande aan de kredietcrisis al enige tijd een spectaculaire omwenteling aan de gang. De autobranche verdiende meer aan de autoleningen dan aan de verkoop van de auto’s, en dat was natuurlijk raar en nauwelijks vol te houden. Zo bedroeg in de eerste helft van 2007 de operationele winst van de financieringsmaatschappij van Renault 26,8%, terwijl de marge op het maken en verkopen van auto’s in die periode slechts 2,3% bedroeg. Het verstrekken van leningen leverde dus het tienvoudige op! Het bankieren leverde Renault toen maar liefst €265 miljoen op. Dergelijke ontwikkelingen zien we ook bij andere grote automakers. De autobranche had zichzelf zo onnodig kwetsbaar gemaakt.

Huurkoop

De leningen op auto’s zijn vaak leningen op basis van huurkoop die je ook terug ziet bij de Financial lease. De auto dient als onderpand totdat de laatste cent is terugbetaald. Als de rente stijgt, blijft de autobranche met zijn auto's en vele occasions zitten. Klanten betalen dan ook slecht hun rekeningen. De geldstroom stokt.

De rente

Hoewel voor de consument de rente vaak hoog is, kan de autobranche wel goedkoop inkopen. Of beter: kon goedkoop inkopen. Sinds de kredietcrisis is het beeld namelijk sterk veranderd. Voordat de kredietcrisis uitbrak gold voor de autobranche een opslag van 40 basispunten ofwel 0,4%. Inmiddels is dat door de kredietcrisis opgelopen tot 160 basispunten ofwel 1,6%. En bedrijven als General Motors moeten, door de slechte financiële situatie van het bedrijf, een nog veel grotere opslag betalen. Zo betaalt Renault bij inkoop niet langer een rente van 4,5%, maar 6,1%. Dit zonder dat de hogere rente goed aan de consument kan worden doorberekend. Consumenten zouden bij dergelijke renteverhogingen als snel de aanschaf van een nieuwe auto uitstellen.

Autobranche in de knel

En zo zit de autobranche flink in de knel. De kosten lopen op en het populair geworden bancaire bedrijf komt in de gevarenzone. De autobranche loopt minder risico bij de oorspronkelijke situatie die aan het autobedrijf ten grondslag ligt, namelijk dat de bouw en verkoop van auto’s die de meeste winst in het bedrijf opleveren. Als een autobedrijf zich als bank of tussenpersoon voor een bank gaat gedragen, komen ook de financiële klappen vanuit de bancaire tak voor sommige automakers hard aan. Zo heeft de kredietcrisis ook de autobranche bij zijn kladden gepakt en daarvan zou de branche snel moeten gaan leren.

Opel

General Motors, tot 2006 de grootste autofabrikant ter wereld, taakte financieel in de problemen. In 2009 was het zelfs de vraag of GM nog wel in staat zou zijn om de zaak draaiende te houden. GM was het moederbedrijf van o.a. Opel, Chevrolet, Saab, Hummer en Cadillac. Saab is inmiddels failliet. In 2017 is het zo ver dat men in afgeslankte vorm verdergaat en dat Opel (onderdeel van General Motors) en Peugeot zullen gaan fuseren. Naar verwachting is dit niet de laatste fusie in de autobranche, er zullen meer volgen. Wie is de volgende, welk merken zullen er verder nog samengaan?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kredietcrisis en de autobranche"

Reactie

Regina, 21-06-2009 19:06 #1
Wat mij betreft gaat de hele autobranche naar de bliksem. Het zijn en blijven boeven, gisteren weer aardig staaltje van mee gemaakt. Je zou denken dat ze blij zijn met elke euro winst maar nee, ze moeten en zullen je een poot uitdraaien met als gevolg dat heel NL lekker in zn autootje blijft rijden en voorlopig helemaal niets inruilt voor een andere auto, tenminste wij rijden voorlopig lekker door in onze huidige auto want we gaan deze niet voor een habbekrats inruilen.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-07-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!