InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat houdt het sociaal leenstelsel 2015 in?

Wat houdt het sociaal leenstelsel 2015 in?

Wat houdt het sociaal leenstelsel 2015 in? Vanaf september 2015 is het niet meer mogelijk voor studenten om een studiefinanciering te krijgen. De studenten zullen bij een gebrek aan geld moeten lenen bij de overheid. De basisbeurs is van de baan, maar toch kunnen de studenten bij wie de ouders minder dan 46 duizend euro per jaar verdienen in aanmerking komen voor een aanvullende beurs. In dit artikel worden de nieuwe regelingen omtrent het nieuwe leenstelsel onder de loep genomen.

Lenen en terugbetalen

De meeste studenten zullen niet ontkomen aan het afsluiten van een lening. Een directe voordeel van het leenstelsel is dat de aflosregels zullen versoepelen. Tegenwoordig is het verplicht je lening af te lossen binnen 15 jaar. Met het aankomende stelsel wordt dit verlengd 35 jaar. Een directe nadeel is echter dat er meer rente zal komen per maand, snel aflossen blijkt voordeliger te zijn.
Het bedrag wat men per maand af dient te lossen is volledig inkomen-afhankelijk. Men begint pas met afbetalen wanneer er meer wordt verdiend dan het minimumloon.
Bij financiële tegenspoed kan men 5 maal een jaar aflossen overslaan. Hiermee verleng je echter wel direct je aflosperiode welke dan van 35 jaar naar 40 jaar oploopt. Ook loopt de rente gewoon door, waardoor het verlengen zowel een voordeel als een nadeel is.

Studentenreizen

Het reizen zal voor de studenten tegen de verwachting van de meesten in goedkoper worden. Vanaf september 2015 mogen ook mbo'ers gratis reizen met het openbaar vervoer. Toch gaat minister Bussemaker proberen de studenten er zoveel mogelijk van te weerhouden om te reizen tijdens de spitsuren.

Bijverdiensten

Het studiefinancieringsstelsel tolereert een bijverdien-grens van 13.729,80 euro per jaar. Als men meer verdient, dan verliest men het recht op een studiefinanciering. Onder het sociaal leenstelsel geldt deze regeling niet meer. Men mag verdienen hoeveel men wil. Dit kan erg gunstig zijn als men niet wil lenen. Ook geldt dit voor de studenten met een aanvullende beurs.

Waarom deze maatregelen?

Er wordt bezuinigd op de studiefinanciering voor de studenten, deze verdwijnt. Het bezuinigde geld, zo'n 800 miljoen euro, wordt geïnvesteerd in het onderwijs. Dit was nodig om het onderwijs te verbeteren.
De overheid is van mening dat de hogeropgeleiden later het geleende bedrag ruimschoots terug zullen verdienen. Ze menen dat een dan ook een investering in jezelf is.

Is een hypotheek nog mogelijk?

Veel studenten zijn bang dat het niet mogelijk is voor hen de opgebouwde schuld terug te kunnen betalen. Daarbij speelt er ook angst dat het niet meer mogelijk zal zijn om een hypotheek te krijgen. De NVB verwacht echter een omgekeerd scenario: Doordat de afgestudeerden langer mogen doen over de afbetaling van de schulden, zullen de lasten per maand lager worden. Hierdoor meent de NVB dat de afgestudeerden juist een hogere hypotheek kunnen krijgen.

Onduidelijkheden

Verscheidene zaken zijn november 2014 nog niet duidelijk. Zo zijn er geruchten dat het reizen tijdens het spitsuur met de OV niet gratis zal zijn voor de studenten, dit is een maatregel direct voortkomend uit de bezuiniging op de goedkope reistarieven voor studenten. Ook raakt het plan om studenten in hun eindjaar 1000 euro korting te geven in verval, het is nog niet duidelijk of dit wel haalbaar is.
Daarnaast vermoeden hypotheekadviseurs dat de studenten hun lening niet alleen zullen gebruiken voor hun studie, maar ook voor het aanvragen van een hypotheek. Dit zou problemen met zich mee kunnen brengen, doordat het totaal aantal leenbedragen enorm kan oplopen. Minister Jet Bussemaker is echter van mening dat zoiets erg onwaarschijnlijk zal zijn.
© 2014 - 2017 Dokterwill, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sociaal leenstelsel, argumenten voor en tegenSociaal leenstelsel, argumenten voor en tegenDe basisbeurs voor studenten maakt in september 2015 plaats voor een sociaal leenstelsel. Maar hoe sociaal is dat leenst…
Lening in plaats van basisbeursLening in plaats van basisbeursDe slechte economische situatie heeft er in de politiek toe geleid dat de basisbeurs geschrapt gaat worden vanaf het col…
Leenstelsel en hypotheekLeenstelsel en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2016-2017 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Bronnen en referenties
  • http://www.studie-kosten.nl/7

Reageer op het artikel "Wat houdt het sociaal leenstelsel 2015 in?"

Infoteur: Dokterwill
Laatste update: 21-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!