InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Nieuwe Pandhuiswet 2019 voor lening met onderpand

Nieuwe Pandhuiswet 2019 voor lening met onderpand

Nieuwe Pandhuiswet 2019 voor lening met onderpand Iets in 2019 belenen, krediet van een pandjeshuis, wat zijn de regels voor dit pandrecht? Met een onderpand geld lenen, pandhuiswet, pandhuis, pandjeshuis, stadsbank van lening, lommerd, het zijn allemaal namen voor instellingen waar u uw goederen (sieraden, goud en nog veel meer onderpand) kunt belenen. Met de nieuwe Pandhuiswet is de hoogste rente op uw lening met onderpand aan een maximum gebonden en dat is een hele vooruitgang. Wat verandert er door de nieuwe wet voor uw pandbelening nog meer?

Uw goederen verpanden in 2019

Nieuwe Pandhuiswet en pandrecht

Het werd tijd: er is een nieuwe Pandhuiswet in werking getreden. De wet waarmee we het heel lang hebben moeten doen, de Pandhuiswet 1910, was duidelijk verouderd en bood de klant te weinig bescherming. Waar de regels omtrent het lenen van geld en het aangaan van schulden steeds strenger zijn geworden, bleef de Pandhuiswet achter met updates. De nieuwe regeling in de nieuwe wet moet ervoor zorgen dat u een betere bescherming hebt. De maximale rente wordt geleidelijk wat verlaagd, u wordt beter geïnformeerd en uw onderpand wordt niet zomaar meer verkocht. Het wordt allemaal officiëler.

Nieuwe regels Pandhuiswet, nieuwe regels voor snel geld en krediet in 2019

De volgende veranderingen in de Pandhuiswet vallen direct op:
  • In 2019 is de maximale rente op een belening met onderpand 4,5% per maand.
  • U hebt twee maanden de tijd om uw lening terug te betalen.
  • Als de bank of lommerd van mening is dat de termijn van twee maanden niet kan worden verlengd, moet dit vooraf aan u duidelijk worden gemaakt.
  • De terugbetaling van lening en de rente is aan het einde van de leentermijn en in beginsel niet tussentijds. U betaalt als u uw onderpand weer ophaalt. Als dat vóór het einde van de looptijd is, betaalt u wel eerder.

Wat is een pandbelening?

Kenmerkend voor een pandbelening is dat u roerende goederen beleent. Zoals bij een hypotheek het onroerende goed (uw huis) als onderpand fungeert en door de bank kan worden verkocht als niet op tijd wordt betaald, zijn bij een pandbelening de door u gebrachte roerende goederen zoals goud, zilver, edelstenen, diamanten en andere waardevolle spullen het onderpand bij de lening. Een pandbelening wordt gegeven door een pandhuis of stadsbank van lening. Ook juweliers geven wel een pandbelening aan klanten. U spreekt met de bank of juwelier een rente en looptijd af en komt uw spullen voor het einde van de looptijd weer ophalen. Vaak is er nog een verlenging van de looptijd mogelijk. Maar er zijn ook voldoende mensen die hun onderpand nooit meer komen ophalen. Sommigen vergeten het gewoon op te halen, anderen zijn blij met het ontvangen geld en hoeven dan de beleende goederen niet meer terug. Wat ook de reden is, na verloop van tijd mogen de niet opgehaalde stukken door de bank of juwelier op de veiling worden verkocht, zo werkt het lenen van direct contant geld via de stadsbank van lening ook. Het is en blijft een snelle manier van geld lenen. U hebt snel geld zonder allerlei lastige procedures. Volgens de wetgever misschien iets te snel. Ook daarom komt er wat meer regulering.

U sluit een overeenkomst af met pandhuis en lommerd

Het is niet meer zo dat u iets bij de balie aanbiedt, de ontvanger uw goederen een waarde meegeeft en een ontvangstbewijs of reçu, en natuurlijk het geld. Er moet een overeenkomst worden gesloten waarvan u een kopie meekrijgt. In de overeenkomst staan in ieder geval:
  • Uw naam en adres.
  • Wat de beleende zaak is
  • Het bedrag dat u voor uw onderpand hebt meegekregen.
  • De betaaltermijnen.
  • De te betalen rente.
  • Hoe de rente is berekend.
  • Wat de lening en rente u kosten (hoeveel u moet terugbetalen).
  • Dat u altijd uw onderpand terugkrijgt zodra het geleende bedrag plus rente zijn betaald.
  • Of u later kunt terugbetalen en wat hierbij de regels zijn.
  • Eventuele andere voorwaarden die nog gelden bij de pandbelening.

Conclusie nieuwe Pandhuiswet 2019

De nieuwe regels gelden voor commerciële pandhuizen, gemeentelijke pandhuizen en juweliers. De leenrente wordt aan een maximum gebonden en bedraagt in 2019 4,5%. Dit alles is in werking gezet om de klant beter te beschermen. Het is geen goedkope manier van geld lenen maar in veel gevallen wel een razend snelle manier en daarom voor velen onder ons een aantrekkelijke manier om aan geld te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwe Pandhuiswet 2019 voor lening met onderpand"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2019
Schrijf mee!