Goedkoop lenen & de valkuilen bij het lenen

Goedkoop lenen & de valkuilen bij het lenen U wilt goedkoop geld lenen. Iedereen heeft wel extra geld nodig, wil zijn huis verbouwen of een woning kopen waarvoor extra geld nodig is. Wat zijn de regels want er zijn voldoende aanbieders van krediet die u de helpende hand willen bieden. Maar let op enkele valkuilen daarbij. Zorg voor goedkoop lenen door de rente op leningen onderling goed te vergelijken. Bekijk online hoeveel u in 2020 maximaal kunt lenen, welke lening u en de tips om goedkoop en goedkoper te lenen. Met of zonder BKR.

Goedkoop lenen

Internet biedt vele interessante aanbiedingen voor wie wil lenen. Ga daarbij niet overhaast te werk, maar informeert uzelf goed. Niet voor niets hebben kredietverschaffers bij monde van de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland, VFN, regels opgesteld. Ook heeft de AFM een stappenplan voor verstandig lenen gepubliceerd. U moet straks immers de rente en aflossingen kunnen betalen, zonder daarbij in de problemen te komen. Zet daarom ook op realistische wijze al uw inkomsten en uitgaven per maand op een rijtje. Als u niets of te weinig per maand overhoudt, doet u er beter aan om u de aankoop een tijdje uit te stellen. Soms is uitstel geen optie en kan oversluiten van een lening zelfs goedkoper zijn dan geen actie te ondernemen.

Leningen en de valkuilen

De media schreeuwen u toe dat u goedkoop en goedkoper of het goedkoopst kunt lenen. Verantwoord en goedkoop lenen is geen probleem, maar let u daarbij wel op een aantal zeer bekende valkuilen:

1. Koppelverkoop bij leningen

Er zijn nog al wat aanbieders die op het eerste gezicht een lage rente vragen, maar u ook verplichten, om een dure verzekering te nemen in de vorm van een koopsompolis. En dat maakt de lening bij een goede vergelijking onnodig duur.

2. Lage rente uit advertentie is vaak tijdelijk

Zo is het in de VS goed fout gegaan. Velen kregen een lage actierente, maar beseften niet dat die startrente binnen afzienbare tijd zou worden verhoogd. Let daarop en bekijk of u ook die hogere rente kunt betalen.

3. Agressieve telefonische verkoop

Ook als u uw lening hebt afgesloten, loopt u het risico op telefonische verkopers die u vertellen dat u nog meer kunt krijgen. Dit is vaak tegen hoge kosten en dus ongewenst.

4. Meerdere aanbieders van hetzelfde bedrijf

Nogal wat aanbieders van krediet horen tot het zelfde bedrijf. Als u offertes bij alleen die bedrijven aanvraagt, krijgt u waarschijnlijk steeds de zelfde rentes en voorwaarden voorgeschoteld, in een iets ander jasje. Zoek ook de concurrenten op voor een goede vergelijking.

5. Lage maandelijkse lasten maar lange looptijd

De combinatie van lage lasten en een lange looptijd kan een oplossing zijn, wanneer het anders voor u niet betaalbaar is. Maar let daar wel op als u de verschillende offertes vergelijkt. Een langere looptijd betekent in totaliteit, als u alle termijnen bij elkaar optelt, namelijk vaak ook dat u veel meer moet betalen.

Soorten leningen op een rij

Leningen zijn er in vele vormen:
  • Met of zonder onderpand;
  • Korte of lange looptijd;
  • Vaste of variabele rente;
  • Lening met aflossen of aflossingsvrij geld lenen?

Tips bij het lenen

Enkele tips bij het goedkoop en verantwoord lenen zijn:

1. Vraag meerder offertes aan

Vraag altijd meerdere offertes aan als u wilt lenen. Als het gaat om een snel krediet of flitslening bestaat die mogelijkheid minder. Dit snel krediet is een lening voor een beperkt aantal weken tot maanden. Hebt u meer tijd vraag dan minimaal twee offertes bij verschillende aanbieders aan.

2. Lenen ondanks BKR

Als u wilt lenen ondanks BKR is de rente wel wat hoger. Het vervelende is dat een negatieve BKR nogal wat jaren blijft staan, terwijl de omstandigheden inmiddels heel anders kunnen zijn of er sprake is van een fout. Gelukkig zijn er ook dan dus mogelijkheden om te lenen. Den aan lenen bij een bank van lening met een onderpand.

3. De rente op een lening

Over de rente is van alles te zeggen. Soms is het een vaste rente voor de hele duur van de lening, soms een actie rente die maar van korte duur is en soms ook een volledig variabele rente. Bekijk en vergelijk wat u wilt. Een variabele rente is meestal goedkoper, maar kent natuurlijk ook het risico dat de rente kan oplopen. De rente kan overigens ook dalen. Aan u de keuze.

4. Wel of geen tussenpersoon

Een tussenpersoon kost geld, maar levert meestal door een goed advies ook geld op. Bent u zelf voldoende op de hoogte dan lijkt een tussenpersoon niet nodig. Wilt u advies dan is een tussenpersoon wel weer handig. Let er wel op dat de tarieven van tussenpersonen niet overal hetzelfde zijn, dus vraag naar de tarieven voordat u iemand inschakelt.

5. De looptijd van de lening

Weet voor hoe lang u wilt lenen. Bij een hypotheek gaat het bijna automatisch om een lange duur, maar dan nog is voor u essentieel voor welke duur de rente vaststaat. Hoe langer u de lening vastzet hoe meer zekerheid u hebt over de maandlasten. Gaat het erom een persoonlijke lening dan is de duur meestal een paar jaar. Stem de duur van de lening af op de duur van de aankoop die u ermee gaat doen. Als u met een lening bijvoorbeeld een auto koopt die u na drie jaar wilt inruilen is ook een lening van drie jaar het verstandigst. Anders betaalt u nog door voor de lening, terwijl de auto niet meer uw bezit is.

6. Lening oversluiten in 2020

Soms heeft men al meerdere leningen in handen. Als de rente inmiddels lager is, kan het verstandig zijn om de oude leningen en de nieuwe over te sluiten tot een groter bedrag. Bij grotere bedragen is meestal ook de rente lager en samenvoegen van leningen maakt het allemaal wat overzichtelijker.

7. Vervroegd aflossen zonder boeterente

Soms bestaat de behoefte om vervroegd af te lossen, bijvoorbeeld als er meer inkomen is. In dat geval is het goed om te bekijken of het is toegestaan om de lening zonder boete voor een deel vervroegd af te lossen.

8. Welke notaris neemt u in 2020?

Vaak is er geen notaris nodig bij het afsluiten van een lening, maar bij het afsluiten van een hypotheek is dat wel het geval. Ga in dat geval niet naar een willekeurige notaris, maar bekijk bijvoorbeeld vooraf op internet wat de tarieven van de betrokken notaris zijn. De ene notaris is namelijk veel goedkoper dan de andere. Maak van dit voordeel gebruik, het zal u veel geld schelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel geld lenen per SMS bij FerratumSnel geld lenen per SMS bij FerratumMaximaal 800 euro lenen of nog meer met een pluslening? Snel geld lenen, denk aan 100 euro lenen of meer, kan zeer eenvo…
Goedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenen in 2020 is een keuze. Snel geld lenen kan bij aanbieders van geld zoals Betaaldag en vooral Fer…

Smava is snel geld lenen onlineSmava is snel geld lenen onlineSmava is in 2020 een p2p kredietplatform met geld lenen tussen particulieren zonder tussenkomst van een bank. Anoniem le…
Autofinanciering: Leen verstandig!Een nieuwe auto kopen vergt veel geld. Als uw spaarpot onvoldoende gespekt is, is de autofinanciering de enige oplossing…

Reageer op het artikel "Goedkoop lenen & de valkuilen bij het lenen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen 2020
Schrijf mee!