InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De energiebespaarlening

De energiebespaarlening

De energiebespaarlening Particuliere huiseigenaren die energiebesparende maatregelen willen nemen, kunnen daar vanaf 2014 een financieel aantrekkelijke energiebespaarlening voor afsluiten. Zo’n lening met extra lage rente kunnen zij aanvragen bij het Nationaal Energiebespaarfonds, waarin onder meer Rabobank, ASN Bank en de Rijksoverheid participeren.

Voorwaarden energiebespaarlening

  • voor het krediet komen uitsluitend particuliere huiseigenaren in aanmerking;
  • het betreft een lening op basis van annuïteiten: er wordt gedurende de gehele looptijd rente en aflossing betaald;
  • de energiebespaarlening heeft een looptijd van 7 of 10 jaar, afhankelijk van het hypotheekbedrag;
  • de rente van de lening ligt vast voor de gehele looptijd van 7 of 10 jaar;
  • bij de start in januari 2014 bedroeg de rente respectievelijk 3,4 (looptijd 7 jaar) en 3,8 (looptijd 10 jaar) procent;
  • de betaalde rente op een energiebespaarlening is in beginsel gewoon fiscaal aftrekbaar;
  • het is niet mogelijk om meer dan 25.000 euro op deze basis te lenen.

Welke energiebesparende maatregelen komen in aanmerking?

Voor financiering met behulp van een energiebespaarlening komen veertien verschillende soorten energiebesparende maatregelen in aanmerking, zoals:
  • diverse vormen van woningisolatie;
  • aanschaf van een Hr-ketel;
  • het aanbrengen van zonnepanelen;
  • aanschaf van een zonneboiler.

Een volledig overzicht van alle energiebesparende maatregelen kan men terugvinden op de site “ikinvesteerslim.nl”.

Waar kan men een energiebespaarlening aanvragen?

Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) is belast met de uitvoering van de regeling, die rechtstreeks voortvloeit uit het in 2013 gesloten Woonakkoord. De hiervoor al genoemde website “ikinvesteerslim.nl” is de plek waar geïnteresseerde huiseigenaren niet alleen aanvullende informatie kunnen inwinnen, maar de lening online ook kunnen aanvragen.

Wat is het Nationaal Energiebespaarfonds?

De gelden voor de energiebespaarlening zijn afkomstig uit het Nationaal Energiebespaarfonds, een fonds dat gevoed wordt door bijdragen van het Rijk, de Rabobank en ASN bank (onderdeel van SNS bank). Van de 300 miljoen euro die bij de start in het fonds beschikbaar waren, nam de overheid 75 miljoen voor haar rekening. De resterende 225 miljoen werden bijeengebracht door beide genoemde banken. Overigens wilde de overheid met haar financiële inbreng niet alleen bereiken dat woningeigenaren meer energiebesparende maatregelen zouden nemen, te midden van de economische en financiële crisis wilde men met de regeling ook een stimulans voor de kwakkelende bouwsector zijn.

Energiefonds houdt zichzelf in stand

Bijzonder aan het energiefonds is dat de verrichte aflossings- en rentebetalingen weer terugvloeien in het fonds, waardoor het zichzelf in stand houdt. Deze vorm van funding maakt een continu proces van kredietverlening mogelijk.

De voordelen van de energiebespaarlening

Wie energiebesparende maatregelen (voor een deel) financiert met gelden van derden, moet er uiteraard rekening mee houden dat daar kosten aan verbonden zijn in de vorm van rente en aflossing van de lening. Maar daar staan wel een aantal aanmerkelijke voordelen tegenover:
  • een directe besparing op het energieverbruik;
  • een verbeterd woongenot;
  • waardevermeerdering van de woning.

Weliswaar kan de terugverdientijd van de kredietkosten van geval tot geval erg verschillen, maar huiseigenaren moeten zich realiseren dat de genoemde voordelen ook na beëindiging van de lening onverminderd van kracht blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Milieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene leningMilieuvriendelijk bouwen: voordelen van de groene leningAls je je woning op een milieuvriendelijke manier wilt bouwen of verbouwen dan kan je financieel voordeel halen uit de z…
Huis verbouwen of renoveren met de ING RenovatieleningHuis verbouwen of renoveren met de ING RenovatieleningEen huis verbouwen of renoveren is na verloop van een tiental jaren vaak een noodzaak. Als je er al lang aan denkt om ee…
De lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek, voor- en nadelenDe lineaire hypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden. G…
Waarom een termijndeposito kiezen?Waarom een termijndeposito kiezen?Een termijndeposito, kortweg deposito, is een van de beste beleggingen als je zeker weet dat je een geldbedrag langere t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De energiebespaarlening"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 22-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!