Geld lenen goed voor u?

Geld lenen goed voor u? Geld lenen ja, maar hoe en waar doet u dat het beste in 2020? Een goede lening hangt van uw persoonlijke situatie af. Dan denk ik aan uw inkomen, de hoogte van de lening, de reden waarom u gaat lenen. Lenen is als zuurstof voor de economie, maar te veel zuurstof is ook niet goed. Daarom houdt het Bureau Kredietregistratie BKR ook bij hoeveel u tot nu toe hebt geleend en of er betalingsproblemen zijn, want bij te veel lenen is niemand gebaat. Lenen hoeft absoluut niet slecht te zijn. Bij wie sluit u de nieuwe lening af? Hoeveel moet u aflossen?

Geld lenen goed, waarom is dat niet slecht?

Geld is als smeerolie van onze economie en kredieten horen daar ook bij. Velen van ons staan wel eens rood op de bankrekening of kopen iets met de creditcard. In feite leent u dan geld, maar gaat dat vaak ongemerkt zolang u maar binnen de afgesproken limieten blijft. Bij het afsluiten van een lening gaat het soms om kleine bedragen zoals bij een flitslening die via de site van de aanbieder of via een sms kan worden afgesloten. Het wordt u heel eenvoudig gemaakt want u kunt zo snel geld lenen met een mobieltje. Vaak gaat het om grotere bedragen. In alle gevallen moet u zich afvragen:
  • Waarom wil ik lenen?
  • Kan ik de lening betalen?
  • Hoe hoog is de rente?
  • Welke lening wil ik afsluiten?
  • Bij wie wil ik de lening afsluiten?

Waarom geld lenen, wat is het motief?

Geld lenen kent vele redenen:
  1. U hebt even wat geld te kort.
  2. U gaat iets duurs kopen?
  3. U komt structureel geld tekort.

Van deze drie redenen om een lening af te sluiten is reden 3 (structureel geld tekort) een rood sein. Als u structureel geld tekort komt, kunt u beter niet een nieuwe lening afsluiten. Het is dan vooral de kunst om de uitgaven te verlagen en de inkomsten te verhogen zodat een en ander wel betaalbaar is. Een overbruggingslening kan een oplossing zijn, maar zoals de naam al aangeeft is die ter overbrugging van een bepaalde periode en geen structurele oplossing. Even wat extra geld lenen, omdat u geld te kort komt (reden 1) hoeft geen probleem te zijn, als het bedrag dat u leent en de rente die u betaalt, niet te hoog is. Iets van waarde kopen zoals een huis en daar een goede lening bij afsluiten (reden 2) is voor economen de beste aanleiding om een lening af te sluiten.

Kan ik de lening terug betalen, hoeveel moet is maandelijks aflossen?

Natuurlijk is aan de orde of u de lening terug kunt betalen, dat wil zeggen aflossingen en rente. Daarbij wordt gekeken naar uw huidige inkomen en uw vooruitzichten. Als u nu weet dat u volgend jaar werkloos zult zijn, is een dure lening onverstandig. Als dat niet zo is, is het logisch om van uw huidige inkomen uit te gaan met daarbij een plus voor een extra inkomen in de toekomst. Een werkgeversverklaring kan helpen om de geldverstrekker of bank over de streep te trekken.

Hoe hoog is de rente van de lening?

Er is niet een algemene rente waaraan alle leningen moeten voldoen. Elke aanbieder van leningen, ook uw bank, mag zijn eigen rente berekenen. De bank kan u ook een korting geven als u een goede klant bent bij de bank. Een geldverstrekker kan een opslag in rekening brengen als er risico's zijn en niet elke bank of geldverstrekker schat die risico's hetzelfde in. De rente is in het algemeen ook wat lager als het bedrag van de lening hoger is of als er een onderpand van waarde is, zoals voor een hypotheek op uw huis. Dat betekent dat u bij een wat grotere lening even wat onderzoek moet doen om te zien waar u het goedkoopste veilig kunt lenen.

Bij wie gaat u de lening afsluiten in 2020?

Vaak is het handig om bij uw eigen bank een lening af te sluiten. Daar komt uw salaris binnen en de bank is meestal van uw situatie op de hoogte. Anderen geven er juist de voorkeur aan om niet bij hun eigen bank te lenen, omdat ze vinden dat hun bank dat niets aangaat of omdat hun eigen bank gewoon te duur is. De keuze is per slot van rekening aan u.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld lenen goed voor u?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lening aanvragen
Schrijf mee!