InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen van rijke mensen

Geld lenen van rijke mensen

Geld lenen van rijke mensen Bouw je een huis, ben je aan een nieuwe auto toe is of krijg je een hoge rekening van de tandarts? Niet altijd heb je het geld daarvoor in de vorm van bankbiljetten onder je kussen liggen. Maar betalen moeten we desondanks. En daarom lenen we geld. Wie geluk heeft, kent misschien rijke mensen die genoeg geld over hebben om het enige tijd uit te lenen. Wie minder fortuinlijk is, gaat naar de bank.

Zijn banken nog nodig?

Maar waarom hebben we banken eigenlijk nog nodig? Waarom lenen we daar geld tegen woekerrentes, alleen om de bank winst te laten maken? Waarom brengen we niet mensen samen die hun geld verstandig willen beleggen en degenen die juist geld nodig hebben? Per slot van rekening is netwerken in het internettijdperk een van de gemakkelijkste opgaven.

Geld lenen van rijke mensen via internet

Dat vonden ook enkele vindingrijke webprogrammeurs. De websites voor particuliere kredietverlening schoten na de eeuwwisseling wereldwijd als paddestoelen uit de grond:
  • als eerste startte zopa.com in 2005 in het Verenigd Koninkrijk;
  • in de Verenigde Staten verscheen in 2006 het platform prosper.com;
  • in Duitsland introduceerde Smava.de in 2007 de eerste marktplaats voor leningen tussen particulieren;
  • en in Nederland werd in december 2010 met succes de site "geldvoorelkaar" gelanceerd.

Kredietverlening tussen particulieren kent een lange traditie

Eigenlijk is het idee voor de hand liggend. Per slot van rekening is geld lenen onder vrienden waarschijnlijk het oudste financieringsmodel ter wereld:
  • al in 300 voor Christus waren er in China particuliere kredietverenigingen genaamd "lun hui". Daarbij geld werd geleend van particulieren aan particulieren;
  • en in Mexico is het principe al eeuwen bekend onder de naam "tanda", in India onder de naam "Kamet" en in Japan als "Miyin".

Wereldwijd bestaan er "offline" honderden van dergelijke systemen. En ondanks de verschillende benamingen gaat het telkens weer om hetzelfde principe. Leningen van mens tot mens kennen dus al een lange traditie.

De regels van het kredietbedrijf veranderen

Zowel in Amerika alsook in het Verenigd Koninkrijk doen de kredietportals het uitstekend. Ze genieten er een groot vertrouwen. Want voor alle partijen zijn de condities ingeval van een goede match beter dan bij banken:
  • kredietnemers betalen minder rente dan bij de bank;
  • beleggers krijgen een hoger rendement dan wanneer ze hun geld op een depositorekening plaatsen;
  • en het is een goed gevoel om te weten dat niet een of andere woekeraar zich verrijkt door middel van het krediet.

Enerzijds is de markt in vergelijking met traditionele banken nog te overzien. Maar anderzijds is die qua omvang ook weer niet te verwaarlozen. Wereldwijd worden er jaarlijks 5,8 miljard dollar in de vorm van peer-to-peer-krediet verstrekt. Op langere termijn zou dat de “spelregels” van het kredietbedrijf wel eens grondig kunnen veranderen.

Veiligheid van de belegging

Er bestond angst dat kredietportals een paradijs zouden zijn voor mensen met een zware schuldenlast of bedriegers die elders geen geld meer krijgen. Die vrees is ongegrond gebleken. De eisen die men aan kredietnemers stelt, zijn uiteindelijk vergelijkbaar met die van banken. Bij Smava bijvoorbeeld moet de kredietwaardigheid via een Schufa-opvraag (vergelijkbaar met BKR-toetsing) worden aangetoond. En de identiteit van de kredietnemer wordt dubbel gecontroleerd via een kopie van het identiteitsbewijs en via een post-identificatie.

Risicospreiding voor geldgevers en beleggers

Alle portals bezitten ook voorzieningen die een volledig verlies voor beleggers nagenoeg uitsluit:
  • Bij Zopa worden verstrekte kredieten verdeeld over tenminste 50 investeerders;
  • Bij Smava zijn er beleggersgroepen die zich onderling garant stellen bij kredietuitval en bij betalingsachterstanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krediet van particulier aan particulierKrediet van particulier aan particulierMeestal doe je een beroep op een bank als je iets met een lening wil financieren. Nóg zijn banken de grootste geldschiet…
P2P-krediet, een nieuwe trendP2P-krediet, een nieuwe trendDe nieuwe trend: leningen van particulieren aan particulieren. Wie geld nodig had, wendde zich tot dusver tot zijn bank.…
Krediet tussen particulieren nieuwe trend in lenen?Krediet tussen particulieren nieuwe trend in lenen?Banken worden steeds strenger bij hun kredietverstrekking. Pogingen om elk denkbaar risico te vermijden, leiden tot onge…
Krediet van particulieren steeds populairderKrediet van particulieren steeds populairderEen alternatief voor een lening bij de bank is het krediet van particulieren aan particulieren. Veel mensen die door de…
Hoe geld lenen van particulieren op internet?Hoe geld lenen van particulieren op internet?Particulieren kunnen niet altijd even gemakkelijk geld lenen van de bank. Wie van zijn bank geen geld kan lenen en geen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Geld lenen van rijke mensen"

Reactie

Linda, 27-12-2016 16:38 #1
Beste lezer,
Mijn naam is Linda Stolk en ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn, aan mijn grote gezin, gerelateerde schulden. Daarmee doel ik op het feit dat ik een verhaal heb en dat ook nader zou willen toelichten.
Nu doet het feit zich voor dat mn 2 dochters bij praktisch me inwonen, daar waar ik zelf inwoon. Een woning is bijna niet te krijgen. Ze zijn sinds kort met een vreselijk verhaal gekomen over het verleden en misbruik door hun halfbroer. Dat is op zich al heel erg zwaar maar de schulden maken het nog zwaarder. We kunnen geen kant op.
Er is een tijd geweest dat ik zelf veel geld had en heb destijds ook veel mensen in nood geholpen. Nu vroeg ik mij af zijn er rijken die dit doen, gewoon belangeloos om iets goeds met hun geld te doen.
Ik zou daar graag wat informatie over ontvangen.

Bij voorbaat vriendelijk dank,

Linda Stolk

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 26-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Rijk worden
Reacties: 1
Schrijf mee!