InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat social media over onze kredietwaardigheid verraden

Wat social media over onze kredietwaardigheid verraden

Wat social media over onze kredietwaardigheid verraden Niet alleen op de luchthaven worden we gescand. Bedrijven analyseren nu al aan de hand van verschillende criteria op social media of we wel kredietwaardig zijn. Wie bijvoorbeeld met Apple surft, wordt als liquide (in staat om te betalen) beschouwd.

Kredietwaardigheid screenen via social media

  • een tweet ’s nachts om drie uur kan al iets vertellen over onze levensstijl: grote kans dat we van doen hebben met een internet-junk zonder werk die ’s nacht maar wat doelloos op het net rondlummelt.....!?
  • één Facebookbericht van een vriend en de bank kan ons al een lening weigeren;
  • en frappant, de annulering van een nieuwe huurovereenkomst volgt vlak na een ondoordachte aanpassing op ons Facebook-profiel.

Nóg is dat allemaal geen realiteit, maar ver daarvan verwijderd zijn internetgebruikers anno 2012 niet.

Kredietregistratie en social media

In de zomer van 2012 ontstond er bij onze oosterburen plotseling veel commotie omdat het bureau voor kredietregistratie Schufa, de Duitse tegenhanger van ons BKR, van plan was om gebruikers van Facebook, Twitter en Linkedin in de toekomst te laten scannen om zo te onderzoeken hoe het met hun kredietwaardigheid gesteld was. Paniek en verontwaardiging alom maar wás het wel zo ongewoon wat het kredietbureau van plan was?

Facebook is watching you

Reeds nu checken bedrijven gegevens van hun klanten om te controleren of ze ook wel zullen betalen voor bestelde artikelen. De data voor BKR-instelling Schufa moesten met behulp van de social-netwerk-site Facebook worden achterhaald. En ofschoon dat niemand openlijk wil verklaren, is dat in Duitsland volgens ingewijden nu al schering en inslag. Via zogenaamde kredietscores checken banken, verzekeringsmaatschappijen, telefoonmaatschappijen, verzendhuizen of postorderbedrijven de gegevens van hun klanten op kredietwaardigheid.

Klantgegevens worden vertaald in kredietscores

In Duitsland verlopen zogenaamde “verkopen op afstand” voor meer dan tweederde deel “op rekening”. De klant ontvangt dus de goederen zonder die op voorhand te betalen. Om het daaruit voortvloeiende kredietrisico voor de winkelier te beperken is een kredietwaardigheids-check onontbeerlijk.

Normaal gesproken kennen bedrijven aan de hand van specifieke klantkenmerken, zoals "klant sinds", "woonplaats", "beroep" punten toe en combineren die in zogenaamde kredietscores. Die scores bepalen uiteindelijk of een lening wordt verstrekt, of goederen al dan niet op rekening worden verzonden. Op die manier willen bedrijven het risico minimaliseren dat ze hun geld niet meer terugkrijgen.

Nachtelijke bestelling kan de kredietscore verlagen

  • klanten willen bij een bestelling natuurlijk eerst de artikelen ontvangen en dan pas de rekening waarmee ze voor de goederen betalen;
  • bij de winkelier is dat uiteraard net omgekeerd: hij geeft er de voorkeur aan om het geld te ontvangen voordat hij de goederen verzendt.

Gespecialiseerde bedrijven zoals de firma RatePay, gespecialiseerd in risico-evaluatie en koop op afbetaling voor retailers, pretenderen die kloof te kunnen dichten. Zij adviseren de winkelier of levering op rekening met een gerust hart kan gebeuren of dat de betrokken klant beter een andere betaalmethode kan kiezen.

De screening neemt niet meer dan een paar seconden in beslag en wordt beoordeeld aan de hand van specifieke klantinformatie in het digitale bestelformulier: woonplaats, geboortedatum, tijdstip van de bestelling. Daarbij kan de kredietscore bijvoorbeeld verslechteren als de klant midden in de nacht besteld heeft. Aan bepaalde klanten wordt na screening alleen betaling per creditcard aangeboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixelkult, Pixabay
  • http://www.facebook.com/FB.gevaren
  • http://www.zyklop.de/nl/schufa/

Reageer op het artikel "Wat social media over onze kredietwaardigheid verraden"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 05-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!